• Lindsey Egot the only one

Har ditt barn fått namn efter en idol, filmstjärna alt tv-serie karaktär?

Precis som rubriken lyder. Har ditt barn fått sitt namn efter en känd person, musiker, filmstjärna osv eller en karaktär i någon film eller serie och varför? Min äldsta son heter Liam efter skådespelaren Liam Neeson. Vi föll handlöst efter filmen Shindlers list som kom 1993 men vi såg den tillsammans nån gång på slutet av 90 talet. Yngsta dottern heter Laura efter Laura Ingalls i Lilla huset på prärien. Jag sa att får vi en till rödhårig dotter ska hon heta det. Och så blev det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-26 12:54
    Förtydligande är kanske bra.

Syftet med tråden är enbart om du har namngett ditt barn efter din stora idol alt karaktär. Vill ni diskutera namnens negativa charm med andra och berätta vilken idiot de är pga valet så gör det någon annanstans. Jag vill bara veta hur och varför och det är trådens syfte.

• Svar på tråden Har ditt barn fått namn efter en idol, filmstjärna alt tv-serie karaktär?
  • Mellamella

Min sambo och jag såg "Sagan om ringen"-filmerna för någon månad sedan (första gången jag såg dem) och sedan dess har jag sagt till sambon att om vi någon gång får en dotter så ska hon heta Éowyn. Det namnet är så vackert så jag ryser. Eftersom jag är en stor Harry Potter-fantast hade jag gärna döpt en eventuell dotter till Hermione, men det funkar verkligen inte att uttala på svenska. Får jag en pojke så blir det en liten Harry i alla fall, även om det kanske inte blir i tilltalsnamn. Eller varför inte Albus, det är också fint. 

Thats my story and I'm sticking to it. www.mellas.se/
  • Thaleya1
    Mellamella skrev 2013-01-19 20:28:48 följande:
    Min sambo och jag såg "Sagan om ringen"-filmerna för någon månad sedan (första gången jag såg dem) och sedan dess har jag sagt till sambon att om vi någon gång får en dotter så ska hon heta Éowyn. Det namnet är så vackert så jag ryser. Eftersom jag är en stor Harry Potter-fantast hade jag gärna döpt en eventuell dotter till Hermione, men det funkar verkligen inte att uttala på svenska. Får jag en pojke så blir det en liten Harry i alla fall, även om det kanske inte blir i tilltalsnamn. Eller varför inte Albus, det är också fint. 
    jag brukar säga det som det låter Herr -  mi- åne. Låter nästan som mitt namn, jag heter Simone.
  • Mellamella
    Thaleya1 skrev 2013-01-19 20:30:43 följande:
    jag brukar säga det som det låter Herr -  mi- åne. Låter nästan som mitt namn, jag heter Simone.
    Simone är fint, men det svenska uttalet av Hermione tycker jag låter hemskt. 
  • Thaleya1
    Mellamella skrev 2013-01-19 20:34:54 följande:
    Simone är fint, men det svenska uttalet av Hermione tycker jag låter hemskt. 
    jo man vill ju inte gärna heta herr i början om man är kvinna :)
    Eowyn är väldigt vackert dock! Finns på min lista med.

Tror dock att jag kan glömma det, sambon gillar mer traditionella namn, som Oscar osv.
  • Mellamella
    Thaleya1 skrev 2013-01-19 20:36:59 följande:
    jo man vill ju inte gärna heta herr i början om man är kvinna :)
    Eowyn är väldigt vackert dock! Finns på min lista med.

Tror dock att jag kan glömma det, sambon gillar mer traditionella namn, som Oscar osv.
    Ja, Éowyn funkar väldigt fint på svenska. Min sambo vill döpa en eventuell son till Castiel, efter änglen i Supernatural. 
  • yummi
    weasley skrev 2013-01-19 14:49:36 följande:
    Nu är inte vår bebis född än, hen komemr om ungefär 6 veckor.. Men om det blir en flicka så vill jag jättegärna att hon ska heta Luna i andranamn efter Luna Lovegood från Harry Potter-serien.. Och om det blir en pojke försöker jag övertyga sambon om Albus som andranamn (efter Albus Dumbledore i samma serie).

Luna är så fint! Jag vill så gärna ge det namnet till min dotter. Om jag någonsin får någon såklart :)
  • Lady Namárië

Äldste sonen fick namn efter en bok som råkade bli film när han var ganska färsk. Folk som inte läst böckerna tror förstås att han är uppkallad efter filmen eller teveserien som gjorts tidigare.

Yngste sonen har också namn efter en bokkaraktär. De böckerna har filmats som teveserie för länge sedan.

Dottern har ett Shakespearenamn, men det förälskade jag mig faktiskt i eftersom det förekommer i en av mina favoritteveserier. Hon har dessutom ett andranamn efter en mangakaraktär som fanns med i en filmserie jag ofta såg som liten.

Alla namnen är dock hyggligt "normala" och funkar bra på svenska.

Svar på tråden Har ditt barn fått namn efter en idol, filmstjärna alt tv-serie karaktär?