• Lindsey Egot the only one

Har ditt barn fått namn efter en idol, filmstjärna alt tv-serie karaktär?

Precis som rubriken lyder. Har ditt barn fått sitt namn efter en känd person, musiker, filmstjärna osv eller en karaktär i någon film eller serie och varför? Min äldsta son heter Liam efter skådespelaren Liam Neeson. Vi föll handlöst efter filmen Shindlers list som kom 1993 men vi såg den tillsammans nån gång på slutet av 90 talet. Yngsta dottern heter Laura efter Laura Ingalls i Lilla huset på prärien. Jag sa att får vi en till rödhårig dotter ska hon heta det. Och så blev det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-26 12:54
    Förtydligande är kanske bra.

Syftet med tråden är enbart om du har namngett ditt barn efter din stora idol alt karaktär. Vill ni diskutera namnens negativa charm med andra och berätta vilken idiot de är pga valet så gör det någon annanstans. Jag vill bara veta hur och varför och det är trådens syfte.

• Svar på tråden Har ditt barn fått namn efter en idol, filmstjärna alt tv-serie karaktär?
  • Aurelia01
    LindaEfraim skrev 2013-01-20 13:27:59 följande:
    Thaleya1

Ja vad är det för fel på Charlie?
    Hennes barn blir väl inte som honom bara för att han får hans namn. En spillevink precis som Charlie Chaplin. Eller ska ungen heta Carlos som Charlies riktiga namn är?
    Jag gillar inte "Charlie" av två anledningar. Dels för att det är ett smeknamn - de idoler som kallas det, heter ju vanligen något annat. T.ex. Charles eller Carlos, som du säger.  Och dels för att det blivit könsambivalent i Sverige.
  • Aurelia01
    Höghus skrev 2013-01-20 13:48:31 följande:
    Adolf ska mitt nästa barn heta. Efter Gustav II Adolf.

Ja, Adolf är ju egentligen ett fint, stiligt och mycket manligt gammalt namn. Man undrar hur länge det ska vara förbjudet..? Det krävs nog att någon kunglighet eller liknande person med hög status börjar.

Hallå, Victoria - dags för en lillprins Gustav Adolf snart..? Glad
  • Aurelia01
    Ishari skrev 2013-01-20 16:29:16 följande:
    Bonusen heter Ramses....efter Ramses den andre av Egypten (Farao)!

Aj då. Jag känner bara katter som heter det...
  • Lady Namárië

Kotthare: Det kan väl vara intressant att duskutera fenomenet ändå? Jag skriver helst inte ut ungarnas namn på nätet för jag vill inte bli så lätt att hitta om någon får för sig att snoka rätt på min identitet.

Blir det roligare om jag berättar att ett av de namn som var med i toppstriden för Tvåan var Leonard, efter Leonard Nimoy (+att det fanns bakåt i mitt släktträd)?

• Aurelia01
    Lady Namárië skrev 2013-01-20 19:15:38 följande:
    Kotthare: Det kan väl vara intressant att duskutera fenomenet ändå? Jag skriver helst inte ut ungarnas namn på nätet för jag vill inte bli så lätt att hitta om någon får för sig att snoka rätt på min identitet.

Blir det roligare om jag berättar att ett av de namn som var med i toppstriden för Tvåan var Leonard, efter Leonard Nimoy (+att det fanns bakåt i mitt släktträd)?

Ja, precis så!

När jag väntade sonen gillade jag serien "Highlander" med Adrian Paul. Jag brukade skoja med min man om att vi skulle kalla barnet Adrian om det var en pojke, och då brukade han skoja tillbaka att vi skulle kalla det Ann Nicole om det var en flicka!

Fast egentligen är ju Adrian ett vettigt namn - ingen hade behövt veta att det var efter skådespelaren.   
  • Mamman09

Våra heter Alfred (Drängen från Emil i Lönneberga) han är en så himla fin människa med ett stort hjärta. Dottern heter Astrid efter Astrid Lindgren, en helt underbar kvinna också stort hjärta, bestämd och mycket humor

• Rainbow Dash

Aurelia, med tanke på Sylvias bakgrund är det nog lite känsligt att döpa en son till Adolf. Får vänta en generation till åtminstone.

I och för sig kan jag se CarlPh namnge en son det och vara helt ovetandes.

• Aurelia01
    Rainbow Dash skrev 2013-01-20 20:50:17 följande:

I och för sig kan jag se CarlPh namnge en son det och vara helt ovetandes.
    Ja, och hans kvinna också!

Skrattande
  • Bobelin

Vår son heter Ronnie James Dio, ganska uppenbart efter vem. Tilltalsnamnet är James.

Svar på tråden Har ditt barn fått namn efter en idol, filmstjärna alt tv-serie karaktär?