• Carolinalovetobias

Plankan utmaning!

Nu jävlar ska min skidbacke till mage få tillbaka sin styrka och hållning!!

Jag tänker försöka köra olika sorters planka varje dag i 4 veckor till att börja med!! Nån som vill vara mer och följas åt och peppa varandra??
    Tipsa om olika plankor, lägga in mått och maxtest varje vecka? KOM IGEN NU! Behöver lite spark i röven.. Nån mer som känner detsamma?? =)

Maxtest: Göra vanlig planka på händer/underarmar så länge som man orkar och ta tiden. Lägga in maxtest 1 ggr /vecka och se om man ökar tiden!! =)
  • Svar på tråden Plankan utmaning!
  • stickkontakt
    Carolinalovetobias skrev 2013-02-06 07:20:42 följande:
    Jag har lite svårt att få till plankorna:) men det blev några igår. Nån som sitter inne på ett bra tips hur man får till plankorna:)
    Menar du tidsmässigt? Jag har börjat köra lite medan jag och min man kollar på film/serier vilket vi brukar göra en stund varje kväll. Om jag låter bli påminner mannen mig också, perfekt.
  • Carolinalovetobias
    stickkontakt skrev 2013-02-06 09:36:42 följande:
    Menar du tidsmässigt? Jag har börjat köra lite medan jag och min man kollar på film/serier vilket vi brukar göra en stund varje kväll. Om jag låter bli påminner mannen mig också, perfekt.
    Jag vet faktiskt inte va ja menar.. När ja väl gör de så går det bra det är de där innan... hehe..
    Ja får sluta tänka och göra istället :)
  • ToK

Vad kul!

Jag har precis börjat en utmaning att lära mig göra 50 armhävningar på rad och hakar gärna på plankutmaningen med. Jag tränar inget annars men har gjort förr (innan jag fick småbarn).

Jag kommer varva vanlig planka med planka med rodd, axellyft och planka mot vägg! Återkommer ikväll! :)     

• ToK

Helt otränad och jag körde ingen maxplanka, men det kändes som att den kanske skulle landat på någonstans runt 40-50 sekunder.

Vanlig planka 2x30sek
    Väggplanka 2x20 sek
    Sidplanka 20sek varje sida
    Rodd 30st

Får se om det förbättras något! Jag kommer nog köra varannan dag ungefär, kanske några dagar i rad ibland här och var. Vi får se!    

• stickkontakt
    ToK skrev 2013-02-06 19:19:37 följande:
    Helt otränad och jag körde ingen maxplanka, men det kändes som att den kanske skulle landat på någonstans runt 40-50 sekunder.

Vanlig planka 2x30sek
    Väggplanka 2x20 sek
    Sidplanka 20sek varje sida
    Rodd 30st

Får se om det förbättras något! Jag kommer nog köra varannan dag ungefär, kanske några dagar i rad ibland här och var. Vi får se!    
    Hur gör du väggplanka och rodd?
  • Mars12

Kör minst 10min planka 2-3ggr i veckan.
    Under dessa 10-12min är det ingen vila men byter position efter 45sek-1min.
    Vanliga planka, sidplanka, vanlig planka med 1arm rakt fram, vanlig planka med ett ben i luften osv...

• ToK
    stickkontakt skrev 2013-02-06 19:20:41 följande:
    Hur gör du väggplanka och rodd?

Här är en förklaring på rodd: http://gymglam.se/ovningsbank/mage/planka-med-rodd/

Väggplanka kör man typ som att man står på händer med magen mot väggen. Man börjar med att ställa sig med ryggen intill väggen och så böjer man sig fram och sätter händerna i golvet en bit från väggen, kanske 1,5 meter. Sen vandrar man upp för fötterna längst med väggen tills man hamnar i rak position. Står ett tag, vandrar ner och sen vandrar man upp igen :)
  • Skepparen
    ToK skrev 2013-02-06 18:08:47 följande:
    Vad kul!

Jag har precis börjat en utmaning att lära mig göra 50 armhävningar på rad och hakar gärna på plankutmaningen med. Jag tränar inget annars men har gjort förr (innan jag fick småbarn).

Jag kommer varva vanlig planka med planka med rodd, axellyft och planka mot vägg! Återkommer ikväll! :)     
    Kul med armhävningarna! Var bara ihärdig så kommer du att lyckas.
    Gör du dem på tårna?

Kunde jag kan alla. Flört 
  • ToK

Japp, på tårna! Igår körde jag 7+7+8+8+7 med ca 30 sek emellan. Imorgon blir det 8+8+9+8+8. När jag började för 2 veckor sen föll jag ihop efter 2! Haha

• stickkontakt

Det gick så bra med plankorna, jag ökade på till 3x1 minut och jag klarade för första gången på länge några armhävningar på tårna. Så blev jag sjuk. Tror det är luftrörskatarr, jag hostar och rosslar och är hes, och jag orkar ingenting. Så nu blir det inga plankor tyvärr

Svar på tråden Plankan utmaning!