• Hadex

Ipad till 2åringar

Fick reda på för ett tag sen att på min dotters förskola har de köpt in en Ipad till sina små, 1-2 åringar.
    Vi föräldrar fick aldrig chansen att samtycka till detta inköp och jag är emot att mitt barn använder en Ipad i utvecklingssyfte.
    Är det bara jag som tycker att det är fel att detta introduceras i denna ålder?

• Svar på tråden Ipad till 2åringar
  • Natulcien

Det beror väl på hur den är tänkt att användas. Det finns ju mycket vettigt man kan använda den till.
    Vår son är drygt 2 år och får ibland låna vår IPad och rita på. Han föredrar att rita med vanliga kritor och papper, men ibland vill han rita på IPaden och då får han det. Ser inga problem med det. Det är ju bara ett annat verktyg.

• hattu345

roligt att se de youtubevideor, där en unge får en uppslagen tidning, och försöker att trycka på den.. som den lärt sej från ipad..

• Zezzan

Beror helt på hur den används. Används den rätt är det ett bra verktyg för massa saker så som tex språkförståelse och liknande

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • jashrinah
    hattu345 skrev 2013-02-09 18:54:01 följande:
    roligt att se de youtubevideor, där en unge får en uppslagen tidning, och försöker att trycka på den.. som den lärt sej från ipad..
  • Mamma23
    Hadex skrev 2013-02-09 18:47:48 följande:
    Fick reda på för ett tag sen att på min dotters förskola har de köpt in en Ipad till sina små, 1-2 åringar. Vi föräldrar fick aldrig chansen att samtycka till detta inköp och jag är emot att mitt barn använder en Ipad i utvecklingssyfte. Är det bara jag som tycker att det är fel att detta introduceras i denna ålder?

• Lady Namárië

Varför är du kategoriskt emot det? Många föreskolor använder iPads för att för att t. ex fotodokumentera barnets tid på förskolan och barnen kan då själv få kika på foton av gamla aktiviteter, teckningar etc. som finns i deras egen mapp för att återknyta det man arbetar med till ett tidigare tema.

Det finns också en uppsjö av pedagogiska appar som kan användas jämte andra aktiviteter för att följa förskolans läroplan. Barnen kan lära sig färger, veckordagar, siffror, bokstäver, djurläten etc på ett smidigt sätt eller t. ex spela memory, lägga pussel och rita.

Ingen förskola köper in iPads för att ungarna skall sitta ensamma med näsorna mot skärmen åtta timmar om dagen. Givetvis är planen att använda dem som pedagogiska verktyg i verksamheten. Mitt förslag är att du frågar förskolepersonalen hur de tänker arbeta med sin iPad innan du kategoriskt tar ställning mot den.

So say we all
  • KMJ

Vi använder I-pad på förskolan där jag arbetar. Detta är bara ett komplement till allt annat pedagogiskt material. De minsta lägger pussel, kategori spel och liknande. De sitter ofra två eller tre tilsammans och turas om pratar och diskuterar hur de ska lösa olika uppgifter. På samlingar kan vi tillsamman titta på djur bilder och lyssna på ljud hur djuren låter. Vi kan använda I-pads till att filma en skapande process eller annat vi gör och sedan någon stund senare på dagen titta på filmsekvensen och göra återkoppling kring vad vi gjort och lärt oss. 

För oss pedagoger är detta ett smidigt verktyg, men det är viktigt att det finns en tanke bakom och inte en smidig barnvakt,

Jag ser inget fel i att de på förskolan börjar använda I-pads utan att fråga föräldrarna. De har ju aldrig tidigare behövt fråga om andra pedagogiska material. Lita på att förskolan har kompetensen att använda allt material på ett vettigt sätt. 

• zumba

Det är ju kanon att dom skaffat det ! Vår förskola har oxå en ! O hemma har barnen kul med den oxå

• Coxia

Vår dotter är 2 år och har en egen ipad som hon får använda hur mycket hon vill. skulle tippa på att det är ca 1 timme per dag på helger och då i 6 10 minuters omgångar. Något avsnitt timmy lamm, lite pussel osv. 

De har det på förskolan också, ser ingen som helst problem med det.  

i alla fall vårt barn sitter inte still många minuter ipad eller inte, hon hämtar hellre ett riktigt pussel.  Det ena utesluter ju inte det andra. 

Svar på tråden Ipad till 2åringar