• Hadex

Ipad till 2åringar

Fick reda på för ett tag sen att på min dotters förskola har de köpt in en Ipad till sina små, 1-2 åringar.
    Vi föräldrar fick aldrig chansen att samtycka till detta inköp och jag är emot att mitt barn använder en Ipad i utvecklingssyfte.
    Är det bara jag som tycker att det är fel att detta introduceras i denna ålder?

• Svar på tråden Ipad till 2åringar
  • Flickan och kråkan
    Lady Namárië skrev 2013-02-12 12:06:17 följande:
    Flickan och kråkan:
    Och varför i hela friden skulle man inte kunna göra både och? Att man testar sådana saker jag beskrev på en surfplatta utesluter väl för sjutton inte att man gör dem på riktigt också? Jag gav exempel på saker man KAN göra om man vill låta barnen bekanta sig med tekniken.

Nu är jag rätt säker på att en förskolegrupp med så här små barn till övervägande del använder en iPad till dokumentation (och för att t. ex visa bilder från senaste skogsutflykten under samlingen etc.) Men det betyder inte att det inte finns andra aktiviteter man kan göra som också har ett pedagogiskt värde.
    Vi får väl helt enkelt nöja oss med att inte ha samma uppfattning i frågan.

Jag skulle tycka att det var rätt märkligt om en förskola satte 1-2-åringar och tittade på ett TV-program för att de skulle bekanta sig med tekniken (TV-tekniken). Surfplattor är så enormt enkla i sin funktion att de på det planet inte direkt tillför något. Små barn (även bra mycket äldre än 1-2-åringar) lär sig i en handvändning.

Vad gäller innehållet i de exempel du föreslog så är ju alla sakerna många gånger bättre att göra i verkligheten (vilket jag inte tror någon ifrågasätter) så då följer ju åter frågan: Varför? 
  • RöttÄrSött

Flickan och kråkan:

Då iPaden skapar mer samspel mellan barnen än en bok kommer PZD in! I synnerhet i andraspråksträningen som jag också tog upp. För oss som läst SSA är det tydligt att barnen kommer att lära sig andraspråket främst genom sina vänner, inte genom undervisning av oss vuxna. Om iPaden då skapar en lärsituation mellan två barn där en har svenska som modersmål kommer teorin om ZPD verkligen in. Som vuxen når man bara en bit, för mig som jobbar med små barn är det tydligt att de yngre/mindre "kunniga" lär av de äldre/mer "kunniga" - inte främst av mig som vuxen.

Att inte använda datorn som pedagogisk verktyg känns synd för dig, du har verkligen missat något. Tv kan du inte jämföra med då tv ofta uppmuntrar passivitet medan dator och iPad uppmuntrar till aktivitet.

Att det finns andra verktyg kan användas på allt! Varför se på fåglar i en bok när de finns i skogen? Varför ha en rutschkana inomhus då det finns en ute? Varför ha en hinderbana på gården då det finns nedfallna träd att klättra på? Varför ha ett minikök när barnen kan ha sådant hemma? Varför ha bilar när barnen kan köra med kottar?

• RöttÄrSött

Att förskolan är en plats för barnen att vara ute och leka så de kan sitta med surfplattan hemma - det kommer från våra föräldrars argument! "Det är bättre att xx får leka och vara ute för hon sitter flera timmar med surfplattan när vi kommer hem" - exakt citat förutom namnet. Det tolkar jag som på det viset

• Flickan och kråkan
    RöttÄrSött skrev 2013-02-17 00:03:51 följande:
    Flickan och kråkan:

Då iPaden skapar mer samspel mellan barnen än en bok kommer PZD in! I synnerhet i andraspråksträningen som jag också tog upp. För oss som läst SSA är det tydligt att barnen kommer att lära sig andraspråket främst genom sina vänner, inte genom undervisning av oss vuxna. Om iPaden då skapar en lärsituation mellan två barn där en har svenska som modersmål kommer teorin om ZPD verkligen in. Som vuxen når man bara en bit, för mig som jobbar med små barn är det tydligt att de yngre/mindre "kunniga" lär av de äldre/mer "kunniga" - inte främst av mig som vuxen.

Att inte använda datorn som pedagogisk verktyg känns synd för dig, du har verkligen missat något. Tv kan du inte jämföra med då tv ofta uppmuntrar passivitet medan dator och iPad uppmuntrar till aktivitet.

Att det finns andra verktyg kan användas på allt! Varför se på fåglar i en bok när de finns i skogen? Varför ha en rutschkana inomhus då det finns en ute? Varför ha en hinderbana på gården då det finns nedfallna träd att klättra på? Varför ha ett minikök när barnen kan ha sådant hemma? Varför ha bilar när barnen kan köra med kottar?
    Och jag har fortfarande inte sagt att jag inte använder surfplattan som pedagogiskt redskap eller att den inte bör användas till det, utan jag ifrågasätter nyttan generellt för 1-2-åringar. Att hävda att datorer och surfplattor uteslutande uppmuntrar till aktivitet är ett påstående som är direkt felaktigt. Datorer av olika slag kan utan tvekan vara passiviserande och även direkt osocialt. Att surfplattor generellt skulle skapa större samspel mellan barn än andra aktiviteter får du nog visa stöd för.

Dina exempel känns inte helt relevanta. Ja, jag är helt övertygad om att en 1-2-åringar utvecklingsmässigt har mer ut av att gå i skogen för att lära känna naturen än att titta på bilder av skogen. Jag blir förvånad om du eller någon annan skulle tycka det motsatta. Var något finns är knappast heller vad vi diskuterar här. Surfplattan är inte mer utvecklande hemma för en 1-2-åring än på förskolan lika lite som om miniköket står hemma eller på förskolan. Sedan är det ju faktiskt så att det "tomma"/"ofärdiga" ökar kreativiteten. Om barn kräver det färdigserverade för att samspela så är det ju ett problem i sig, eller? Och det vi ju faktiskt är ett problem när vi kommer högre upp i åldrarna. 

Det finns situationer där surfplattan är suverän - precis som UnikFamilj tagit upp - men surfplattan ska användas till det den är riktigt bra på.
  • RöttÄrSött

Men hu kan surfplattan ersätta att gå till skogen? Det tror du på fullaste allvar?! Du tror att förskolor väljer att inte gå ut för att vara inne och jobba med plattan? Det är verkligen att måla fan på väggen.

För det första kan inte tio barn eller fler under två år syssla med plattan - det är omöjligt! Inte ens om man kopplade upp den på en smartboard så alla såg. En till två barn (kanske tre) skulle kunna jobba med den samtidigt tillsammans med en pedagog, de övriga gör annat. Visserligen skulle hela gruppen kunna lyssna på ett fågelljud i skogen men det är i min mening inte att jobba med plattan då barnen inte är aktiva med plattan och således kommer att tappa intresset snabbt. Vi har använt en fågelbon med ljud för samma anledning btw, är du lika upprörd över den?

För det andra behövs en bra sittplats och lugn och ro för den pedagog som ska ansvara för plattan. Om pedagogen behöver springa efter andra barn eller göra något praktiskt så försvinner undervisningsmomentet (det gäller oavsett om man jobbar med plattan eller matematik i vattenrummet eller teknik vid oh-apparaten). Att stå och mässa för helgrupp à la förmedlingspedagogik fungerar dåligt på en femåring och än sämre på en tvååring. Barnen måste vara aktiva och utforskande, därför måste man jobba i mindre grupper med en närvarande vuxen. Därför är det svårt att sitta på gården och jobba med plattan, dels finns få bra sittplatser och dels finns inte den lugna och avskärmade miljön. Detta måste alltså göras inne med en mindre grupp barn, vilket på småbarn ofta är efter vilan då man som personal behövs ute eller är inne och dukar.

För det tredje tycker jag att du missar pedagogers roll i barns lärande. Ja barn lär främst av varandra och inte genom att vi har en (tråkig) samling där vi undervisar enligt modeller som till och med skolan övergivit i många fall där all fokus blir att barnen ska sitta still och lyssna (där har du passivitet!) Dock behövs vi vuxna för att vara katalysatorn i barnens lärande. Det är VI som kan göra miniköket mer utvecklande än hemma! Dra in vatten och prova hällteknik, öva motorik genom att kunna vrida ur trasor, öva matematik då vi dukar åt nallarna (en två tre nallar, en två tre koppar osv).

Datorn och iPad uppmuntrar till aktivitet (om du ute ser på film dvs och använder som en tv). Bara för att ett barn spelar Cut the rope (min femårings favorit på förskolan) och sitter stilla så är det full hjärnaktivitet. Är pedagogerna smarta och mer än barnvakter sätter man ihop två barn vid datorn/plattan och ställer några nyckelfrågor för att få igång ett samspel och aktivitet mellan barnen. För barn 1-2 kommer det mer naturligt, de flesta vill inte annat än samspela men alla arenor passar inte alla barn. Om ett barn är mycket innesluten förutom vid plattan kommer jag bli jätteglad att ha fått barnet att öppna sig där! Om det är ett problem för att barn är inneslutna är väl alla medel bra? De flesta barn samspelar på flera olika arenor men inte alla. Jag tycker också att plattan ger möjlighet till samarbete mer än till exempel köra dockvagn på min avdelning. Då flera barn kör vagnarna pratar de med varandra om att de kör, kanske vart de ska gå osv. men det är också många konflikter. Det är allt från att kompisen tagit nallen "jag" hade för en timme sedan och således är min till att kompisens vagn är snyggare så den vill jag ha. Båda arenorna har sina för- och nackdelar.

Ska vi börja tala om vad som är strikt nödvändigt för barn 1-2 år så är vi nere på mat, kläder, en famn ibland, tak över huvudet då det regnar, barnen överlever dagen - vilken rolig förskola! Skulle du välja den?

• Flickan och kråkan
    RöttÄrSött skrev 2013-02-17 08:52:14 följande:
    Men hu kan surfplattan ersätta att gå till skogen? Det tror du på fullaste allvar?! Du tror att förskolor väljer att inte gå ut för att vara inne och jobba med plattan? Det är verkligen att måla fan på väggen.

För det första kan inte tio barn eller fler under två år syssla med plattan - det är omöjligt! Inte ens om man kopplade upp den på en smartboard så alla såg. En till två barn (kanske tre) skulle kunna jobba med den samtidigt tillsammans med en pedagog, de övriga gör annat. Visserligen skulle hela gruppen kunna lyssna på ett fågelljud i skogen men det är i min mening inte att jobba med plattan då barnen inte är aktiva med plattan och således kommer att tappa intresset snabbt. Vi har använt en fågelbon med ljud för samma anledning btw, är du lika upprörd över den?

För det andra behövs en bra sittplats och lugn och ro för den pedagog som ska ansvara för plattan. Om pedagogen behöver springa efter andra barn eller göra något praktiskt så försvinner undervisningsmomentet (det gäller oavsett om man jobbar med plattan eller matematik i vattenrummet eller teknik vid oh-apparaten). Att stå och mässa för helgrupp à la förmedlingspedagogik fungerar dåligt på en femåring och än sämre på en tvååring. Barnen måste vara aktiva och utforskande, därför måste man jobba i mindre grupper med en närvarande vuxen. Därför är det svårt att sitta på gården och jobba med plattan, dels finns få bra sittplatser och dels finns inte den lugna och avskärmade miljön. Detta måste alltså göras inne med en mindre grupp barn, vilket på småbarn ofta är efter vilan då man som personal behövs ute eller är inne och dukar.

För det tredje tycker jag att du missar pedagogers roll i barns lärande. Ja barn lär främst av varandra och inte genom att vi har en (tråkig) samling där vi undervisar enligt modeller som till och med skolan övergivit i många fall där all fokus blir att barnen ska sitta still och lyssna (där har du passivitet!) Dock behövs vi vuxna för att vara katalysatorn i barnens lärande. Det är VI som kan göra miniköket mer utvecklande än hemma! Dra in vatten och prova hällteknik, öva motorik genom att kunna vrida ur trasor, öva matematik då vi dukar åt nallarna (en två tre nallar, en två tre koppar osv).

Datorn och iPad uppmuntrar till aktivitet (om du ute ser på film dvs och använder som en tv). Bara för att ett barn spelar Cut the rope (min femårings favorit på förskolan) och sitter stilla så är det full hjärnaktivitet. Är pedagogerna smarta och mer än barnvakter sätter man ihop två barn vid datorn/plattan och ställer några nyckelfrågor för att få igång ett samspel och aktivitet mellan barnen. För barn 1-2 kommer det mer naturligt, de flesta vill inte annat än samspela men alla arenor passar inte alla barn. Om ett barn är mycket innesluten förutom vid plattan kommer jag bli jätteglad att ha fått barnet att öppna sig där! Om det är ett problem för att barn är inneslutna är väl alla medel bra? De flesta barn samspelar på flera olika arenor men inte alla. Jag tycker också att plattan ger möjlighet till samarbete mer än till exempel köra dockvagn på min avdelning. Då flera barn kör vagnarna pratar de med varandra om att de kör, kanske vart de ska gå osv. men det är också många konflikter. Det är allt från att kompisen tagit nallen "jag" hade för en timme sedan och således är min till att kompisens vagn är snyggare så den vill jag ha. Båda arenorna har sina för- och nackdelar.

Ska vi börja tala om vad som är strikt nödvändigt för barn 1-2 år så är vi nere på mat, kläder, en famn ibland, tak över huvudet då det regnar, barnen överlever dagen - vilken rolig förskola! Skulle du välja den?
    Du läser uppenbarligen inte vad jag skriver. Nej, jag tror inte att surfplattan ersätter skogsturer. Jag är tveksam till hur stor nytta surfplattan generellt har för en 1-2-åring. Varför skulle alternativet till att en pedagog sitter helt ensam tillsammans med 2-3 barn vara att mässa i helgrupp?! Vad jag säger är att jag hellre ser att en pedagog helt ensam i lugn och ro med 2-3 barn arbetar med matematik i ett vattenrum än jobbar med matematik med samma barn med en surfplatta när det gäller 1-2-åringar. Pedagogens roll är jättevikt. Jag tycker snarare att du förminskar pedagogens roll med ditt sätt att resonera.

Och nej, datorer och surfplattor uppmuntrar inte automatiskt till aktivitet. Självklart kan den det, men jag förvånas över att du anser att detta är något som sker per automatik.

Och fortfarande har jag konsekvent genom hela tråden hävdat att det finns situationer och barn som surfplattan är suverän för. Och vad kom dig att komma in på basbehov? Diskussionen rörde pedagogik, inte huruvida barn har mat för dagen eller inte. Storleken på barngruppen, personaltäthet etc. gör att man inte alltid kan välja det man helst skulle vilja (vilket UnikFamilj var inne på vad gällde just de minsta barnen i förskolan), det förstår jag mycket väl och att surfplattan då kan vara ett hjälpmedel, men att hävda surfplattans suveränitet för inlärning och utveckling för 1-2-åringar....det är det jag kan ställa mig lite tveksam till. 

Om surfplattan generellt skapar mer samarbete mellan 1-2-åringar än rollekar, skogsturer, matematik i vattenrum etc. så tycker jag utan tvekan att det finns ett problem. Pratar då generellt och inte på individnivå om jag på något sätt varit oklar med detta.

• RöttÄrSött

Jag menar att datorer och surfplattor uppmuntrar till mer aktivitet än tv: ja. Bara för att man sitter still innebär inte det att man är passiv och asocial, hur mycket kommunicerar vi inte med varandra just nu?

Som jag skrev så ger den mer samspel för vissa barn. Därför ska det vara skogspromenader OCH lek på gården OCH vattenlek OCH sorteringslekar OCH böcker OCH dockvagnar OCH deg OCH ficklampor OCH bilar OCH surfplattor osv.

Ju fler verktyg ju fler barn kan vi nå! Vad är det för fel med det? Ju större variation ju bättre!

• Flickan och kråkan
    RöttÄrSött skrev 2013-02-17 13:41:13 följande:
    Jag menar att datorer och surfplattor uppmuntrar till mer aktivitet än tv: ja. Bara för att man sitter still innebär inte det att man är passiv och asocial, hur mycket kommunicerar vi inte med varandra just nu?

Som jag skrev så ger den mer samspel för vissa barn. Därför ska det vara skogspromenader OCH lek på gården OCH vattenlek OCH sorteringslekar OCH böcker OCH dockvagnar OCH deg OCH ficklampor OCH bilar OCH surfplattor osv.

Ju fler verktyg ju fler barn kan vi nå! Vad är det för fel med det? Ju större variation ju bättre!
    Men TV pratade vi inte om överhuvudtaget, utan surfplattor. Den enda jämförelse jag gjorde med TV var att jag tyckte att det var ett märkligt argument att hävda att det var viktigt med surfplattor för att de skulle lära känna tekniken. Lika märkligt som att argumenta för TV i samma ålder för att de skulle lära känna tekniken.

Ja, vi kommunicerar med varandra nu men det är oerhört begränsande i jämförelse med att verkligen sitta tillsamman och föra ett fysiskt samtal. Vi hade haft ett helt annat djup och troligtvis inte missförstått varandra tillnärmelsevis så ofta om vi verkligen mötts och samtalat. De flesta 1-2-åringar kommunicerar inte heller vare sig verbalt eller i skrift på det viset du och jag gör.

Ja, för vissa barn är surfplattan suverän på olika sätt. Det har jag sagt hela tiden genom hela tråden. Det jag är tveksam till är den pedagogiska nyttan generellt för 1-2-åring. Tittar du på inlägg i tråden så har det exempelvis handlat om att sätta barn i 4-5-grupper runt varsin surfplatta eller dator....samtidigt hela gruppen vilket inte innebär  vuxen handledning på det vis du beskriver. Jag skulle aldrig få för mig att sätta 4-5 tonåringar heller runt en dator eller en surfplatta i undervisningssyfte. Det säger väl sig själv. Det har också tagits upp exempel på surfplattans fantastiska möjligheter för 1-2-åriga barn att utvecklas genom pussel, rita etc med surfplattanoch där håller jag inte med. Pratar fortfarande på ett generellt plan då och inte för barn med specifika behov och/eller svårigheter. 

Det är inget fel med surfplattor, men surfplattor ska användas till det de är bra på.
  • RöttÄrSött

Alla barn har speciella behov och färdigheter - också de det inte är "fel" på. Därför ska man ha en mångfald av verktyg så att man fångar upp så många som möjligt.

Vad synd att du inte vill sätta 4-5 tonåringar eller större barn vid en dator eller surfplatta - det kan bli riktigt häftigt! Jag ids inte gräva upp artiklar själv men det finns många vetenskapliga artiklar om IKT och hur det väcker nya lärprocesser.

• Flickan och kråkan
    RöttÄrSött skrev 2013-02-17 17:55:15 följande:
    Alla barn har speciella behov och färdigheter - också de det inte är "fel" på. Därför ska man ha en mångfald av verktyg så att man fångar upp så många som möjligt.

Vad synd att du inte vill sätta 4-5 tonåringar eller större barn vid en dator eller surfplatta - det kan bli riktigt häftigt! Jag ids inte gräva upp artiklar själv men det finns många vetenskapliga artiklar om IKT och hur det väcker nya lärprocesser.
    Vet du vad. Jag är faktiskt inte särskilt oinsatt i IKT, och nej det skulle inte falla mig in att sätta 4-5 tonåringar runt en gemensam skärm pga erfarenhet, relativt lång. Våra elever har varsin mac och vi arbetar av logiska skäl mycket digitalt, med alla dess fördelar, men allt är verkligen inte bra och teknik är inte bra bara för att det är nytt. 

Och ja, alla barn och ungdomar är olika. Det innebär också att vissa barn och ungdomar, utan att det är något "fel" med dem, inte gynnas på det viset du hävdar av teknik bara för att. 
  • RöttÄrSött

Återigen synd, kanske det är en generationsfråga? Jag själv som inte fyllt trettio har redan många bra erfarenheter både från skola och förskola, men då har jag aldrig sett teknik som något farligt passiviserande som gör användarna asociala.

• Flickan och kråkan
    RöttÄrSött skrev 2013-02-17 18:38:33 följande:
    Återigen synd, kanske det är en generationsfråga? Jag själv som inte fyllt trettio har redan många bra erfarenheter både från skola och förskola, men då har jag aldrig sett teknik som något farligt passiviserande som gör användarna asociala.
    Jag har också goda erfarenheter, ser dock också brister, men blir inte frälst så lätt. Har väl helt enkelt sett för många pedagogiska profeter och frälsningsläror passare revy och tycker snarare att det är bättre att plocka russinen ur kakan och ha ett kritiskt förhållningssätt - oavsett om det gäller teknik eller något annat.

Vad är synd? Att jag inte tror att surfplattor är den saligörande pedagogiska vägen för 1-2-åringar ? Jag tror verkligen inte att teknik är farligt eller måste göra användarna passiva och asociala. Det som är synd är att du drar så extrema växlar och talar om teknikrädsla och teknikfientlighet för att man inte tycker att surfplattor är ett pedagogiskt mirakel för i-2-åringar. Det är synd och rätt perspektivlöst.  

• RöttÄrSött

Haha, ja vad ska man säga... Antingen kan man citera dig och vad i sagt tidigare jämfört med nu eller så ger jag upp.

Jag har knappast sagt att det är det som revolutionerar hela verksamheten och att det är bara sådant som gäller, jag har framfört hur det kan användas som en del i en rik verksamhet.

Tack för mig.

• Flickan och kråkan
    RöttÄrSött skrev 2013-02-17 20:39:38 följande:
    Haha, ja vad ska man säga... Antingen kan man citera dig och vad i sagt tidigare jämfört med nu eller så ger jag upp.

Jag har knappast sagt att det är det som revolutionerar hela verksamheten och att det är bara sådant som gäller, jag har framfört hur det kan användas som en del i en rik verksamhet.

Tack för mig.
    Ja, vad ska man säga. Du får så gärna citera mig. Jag har så vitt jag vet inte sagt emot mig själv, men du får gärna upplysa mig i så fall
Svar på tråden Ipad till 2åringar