• Hadex

Ipad till 2åringar

Fick reda på för ett tag sen att på min dotters förskola har de köpt in en Ipad till sina små, 1-2 åringar.
    Vi föräldrar fick aldrig chansen att samtycka till detta inköp och jag är emot att mitt barn använder en Ipad i utvecklingssyfte.
    Är det bara jag som tycker att det är fel att detta introduceras i denna ålder?

• Svar på tråden Ipad till 2åringar
  • Lady Namárië

På vilket sätt det "är pedagogiskt" att ha en grupp barn runt en surfplatta beror väl på vad man låter dem göra? Folk verkar envist tro att det handlar om att skuffa undan dem i ett hörn och låta dem surfa oövervakat på youtube medan personalen dricker kaffe.

Ni tror inte att de t. ex spelar memory ihop med en vuxen (kan och bör förstås också göras på vanligt sätt, men funkar fint som aktivitet när en del av syftet är att låta barnen prova på tekniken), tittar och lyssnar på djur, spelar små spel som åskådliggör hur saker fungerar ("plantera frön, vattna, plocka de färdiga morötterna") eller kanske leker tårtkalas ("duka, dela tårtan, servera, ät och diska") med olika appar?

• UnikFamilj
    Flickan och kråkan skrev 2013-02-12 09:22:42 följande:
    Jag har inte heller behövt ha mina barn på förskola så tidigt. Vi har haft dem hemma relativt länge (cirka 3 år) och sedan korta dagar.

Jag tror egentligen inte att vi säger emot varandra, men det du tar upp i det här inlägget är ju högst intressant. Det du säger är ju faktiskt att det finns klart bättre pedagogiska redskap och pedagogisk verksamhet MEN att surfplattan i den situation som ofta är på förskolan idag (inte minst bland de yngsta barnen) kan utgöra en lugn stund och erbjuda lite distraktion. Jag tycker det är tråkigt att det ska behöva vara så, även om jag är medveten om att det är så. 

Jag är som sagt inte det minsta negativ till surplattor och förskola eller små barn. De har surfplattor på mina barns förskola och vi har surfplatta hemma, men jag tycker att man bör vara lite mer medveten om hur och varför de används. Och att det du skriver faktiskt är verklighet.

Som jag sa så är min äldsta väldigt intresserad av matematik och räkning. Han har exempelvis snöat in rejält på "nomp" exempelvis. Jag tycker inte att det är dålig aktivitet men jag jag vet ju också att det är smidigt för mig. Bra att han får räkna, utan att han behöver skriva, men en del av det hela är ju också att jag slipper. Surfplattan slår inte på långa vägar annan pedagogik, men det förenklar vardagslivet för mig. Jag kan pyssla med mitt medan han sitter och räknar sitt. 

Att som vuxen sitta med surfplattan med ett eller två barn kan vara jättebra. Det gör vi en hel del här hemma, men jag har personligen svårt att tro att det är situationen på många förskolor. Man har inte möjlighet/personal för ett en-till-en-bemötandet under längre stunder på det viset. Jag är ju lärare själv och vet hur extremt lite tid man har för varje elev. Jag utgår från förskolan här eftersom det är det tråden handlar om. Hemma är inte riktigt samma sak. Man har en helt annan vuxentäthet om man ska tala i de termerna.

Ja, det finns absolut plats för surfplattor också i förskolan, men lite större kritiskt förhållningssätt efterlyses från min sida i alla fall.
    Jag menar att det finns många andra verktyg som är bra, många som är bättre, andra som är sämre, men att iPaden har sin plats. Jag skulle inte (om jag haft ett normalt utvecklat barn) ha tränat pussel via iPad endast, det hade som du säger varit nära nog förkastligt i jämförelse. Ett barn som dock KAN pussla "i verkligheten", kan ju fortfarande dra nytta av den enorma mängden pussel som finns - en variation man helt enkelt inte KAN få till hemma eller på förskolan. Det ena utesluter inte det andra, och iPaden ska inte ERSÄTTA ett vanligt pussel. För de barn som har motoriska svårigheter, är iPaden ju enormt värdefull. 

Det som är så bra med iPaden är ju framför allt att den kan SÅ MYCKET. Nu är ju vår situation lite speciell, men den får vara exempel ändå eftersom mycket går att använda. Sonen på 4 år, som ju kommunicerar helt via sin iPad (gridplayer 2), använder sin iPad större delen av dagen. Han tränar sin viljemässiga motorik (att faktiskt kunna peka på det han vet är rätt) och sin impulskontroll, han generaliserar alla former av kategorisering, han läser böcker, han lär sig om geografi, fysik, biologi, läser och räknar etc etc etc.. Dessutom använder han iPaden (eller sin iPhone) för att lyssna på musik när han vill vila och för att gå ner i varv innan han ska sova. Han använder också iPaden som musikspelare när han ställer sig på studsmattan och tränar, eller när han hämtar oss och vill att vi ska dansa eller leka. Han har den med sig för att få musik i bakgrunden (lugnar och fokuserar honom) när han tränar sin motorik i hinderbanor och vid annan problemlösning. Han använder iPaden och antingen lek- eller musikappar när han leker (den ganska begränsade lek han fixar) med andra barn - den ger honom en trygg grund i allt. iPaden gav honom lugnet att sitta kvar, när han toatränades. Jag gjorde ett videoklipp på 1,14 minuter i Educreations om notsystem, och på det lärde killen sig att spela efter noter. Små barn mår bra av struktur, och vid utflykter eller vanliga dagar skulle man kunna använda sig av en bra schemaapp tex - på samma sätt vi gör för våra barn. 

Jag tror ingen (förutom kanske jag i min situation då.. =D iPaden lär mina barn mer på en halvtimme än vad en "vanligt utbildad pedagog" gör på en hel dag - en hel vecka tom!) tror att iPaden är ett BÄTTRE pedagogiskt verktyg än vad förskolan kan erbjuda på annat sätt. Men den kan komplettera, och för vissa barn faktiskt vara väldigt värdefull. Den är också värdefull på det viset att den har just så mycket i sitt smidiga lilla format. Tänk bara en sån grej som att ha teckna.se inlagt på iPaden och ha ett fungerande teckenlexikon med sig hela tiden, då kanske förskolorna till slut kunde få ändan ur och använda tecken så mycket som det skulle behövas och vara värdefullt att de gjorde..!

Sen ja, är det ju så att situationen i förskolan innebär att pedagogiken inte finns med hela tiden. iPaden kommer med rätt bra pedagogik "direkt" på så vis att det är lätt att anpassa. Det underlättar för pedagogerna att aktivera barn större delen av dagen helt enkelt. Bara en sån sak som att kunna intressera barnen som vaknar tidigt för något, som gör att de inte springer runt och stör..? Tror knappast att nån (annan än vi, återigen..=D) skulle våga lämna en iPad till en 18 månaders utan att sitta med. Man tror att de går sönder för minsta lilla, så jag tror nog att pedagoger kommer sitta med. Men det är så, i liten grupp kring ett tema som jag ser det största användningsområdet på förskolan. Samt som du säger för dokumentation av dagen och uppföljning av detta tex.

• Flickan och kråkan
    Lady Namárië skrev 2013-02-12 09:33:42 följande:
    På vilket sätt det "är pedagogiskt" att ha en grupp barn runt en surfplatta beror väl på vad man låter dem göra? Folk verkar envist tro att det handlar om att skuffa undan dem i ett hörn och låta dem surfa oövervakat på youtube medan personalen dricker kaffe.

Ni tror inte att de t. ex spelar memory ihop med en vuxen (kan och bör förstås också göras på vanligt sätt, men funkar fint som aktivitet när en del av syftet är att låta barnen prova på tekniken), tittar och lyssnar på djur, spelar små spel som åskådliggör hur saker fungerar ("plantera frön, vattna, plocka de färdiga morötterna") eller kanske leker tårtkalas ("duka, dela tårtan, servera, ät och diska") med olika appar?
    Ja, det är klart att det spelar roll vad man gör, men exemplet ovan handlade om att alla barnen delades upp i grupper om 4-5 stycken med en dator eller ipad/grupp. Med tanke på hur personaltätheten ser ut så finns det en rätt överhängande sannolikhet att barn faktiskt då sitter själva. Och nej, jag tror verkligen inte att de surfar fritt på youtube medan personalen dricker kaffe. Jag är inte dum i huvudet och tror faktiskt inte förskolepersonal i normala fall är inkompetent. Varför dra det till det absurda? Är det en hyfsat stor barngrupp, vilket det idag ofta tyvärr är, så blir det inte särskilt vuxenaktivt och ganska långt från Vygotskijs teori om proximal utvecklingszon som det hänvisades till ovan. Surfplattan har inte direkt någon gigantisk skärm. Fungerar jättefint vuxen-barn, även vuxen-barn-barn men blir man så många fler så är det inte särskilt effektivt. Jag skulle som sagt aldrig komma på tanken att sätta så många tonåringar framför en skärm heller i en inlärningssituation om det inte handlar om enbart ljud.  

Att välja att spela memory, vattna blommor, plantera frön eller duka inför ett tårtkalas på en surfplatta med en grupp små barn i en pedagogisk verksamhet övergår mitt förstånd. Varför i hela friden skulle man göra det!? Ja, om man har en gigantisk grupp och extremt lite resurser så kanske man tvingas till det. 

Många verkar väldigt bekymrade över att barn som inte i 1-2-årsåldern använder digitala verktyg kommer att hamna hopplöst efter. Min erfarenhet är att det inte är mängden tid vid datorer, surfplattor och mobiler som är avgörande för skickligheten inom dessa områden. Snarare är det de ungdomar som har goda grundkunskaper i läsning, matematik, slutledningsförmåga etc. som lär sig lätt både äldre och ny teknik och som förstår hur de ska hantera och använda tekniken på ett vettigt sätt. 
  • Coxia
    Flickan och kråkan skrev 2013-02-12 08:17:59 följande:
    Ja, man kan ha fler pussel i en surfplatta, men fortfarande är det mycket stor skillnad på att pussla ett fysiskt pussel och att att pussla på skärmen för ett litet barn. Surfplattor är dåliga "pusselmaskiner". 

Och nej, jag kan inte på något vis likställa aktiviteter med surfplatta, tv, musik och läsa en bok. Enorm skillnad på dessa aktiviteter. 
    Fast mitt argument är fortfarande att människan anpassar sig och lär sig av det som finns i omgivningen. Om hundra år kommer det säkert se helt annorlunda ut på ett genomsnittligt dagis. De barnen kommer troligen lära sig saker och få nödvändiga kunskaper. Precis som barn för 10 000 år sedan gjorde. 

Hur tror du man först reagerade när man tog in tv i skolan? Men en film från andra världskriget är mycket mer effektiv per tidsenhet än att läsa om det i en bok. Men bara för att man visar en film så utesluter inte det att man tar dit en person som berättar, man läser om det och att man diskuterar.

En ipad på en förskola blir samma sak, ett tillskott till de verktyg man har. Lite som böcker med flärpar och luckor kom till, de tillför något. På samma sätt tillför apparna dimensioner. Dessutom är appar billiga.

Men tiderna ändras och så måste även skolsystemet göra. Jag tänker lite på skrivstilen. Jag satt och tragglade det i lågstadiet (född 1980). Jag kan helt ärligt säga att jag inte har haft någon som helst användning för det. Mycket bättre om jag hade lärt mig skiva snabbt på ett tangentbord. Det har jag fortfarande problem med trots att jag är 30 och använder en dator hela dagarna. Jag saknar helt enkelt relevant utbildning i just det.  
  • Flickan och kråkan
    UnikFamilj skrev 2013-02-12 09:52:35 följande:
    Jag menar att det finns många andra verktyg som är bra, många som är bättre, andra som är sämre, men att iPaden har sin plats. Jag skulle inte (om jag haft ett normalt utvecklat barn) ha tränat pussel via iPad endast, det hade som du säger varit nära nog förkastligt i jämförelse. Ett barn som dock KAN pussla "i verkligheten", kan ju fortfarande dra nytta av den enorma mängden pussel som finns - en variation man helt enkelt inte KAN få till hemma eller på förskolan. Det ena utesluter inte det andra, och iPaden ska inte ERSÄTTA ett vanligt pussel. För de barn som har motoriska svårigheter, är iPaden ju enormt värdefull. 

Det som är så bra med iPaden är ju framför allt att den kan SÅ MYCKET. Nu är ju vår situation lite speciell, men den får vara exempel ändå eftersom mycket går att använda. Sonen på 4 år, som ju kommunicerar helt via sin iPad (gridplayer 2), använder sin iPad större delen av dagen. Han tränar sin viljemässiga motorik (att faktiskt kunna peka på det han vet är rätt) och sin impulskontroll, han generaliserar alla former av kategorisering, han läser böcker, han lär sig om geografi, fysik, biologi, läser och räknar etc etc etc.. Dessutom använder han iPaden (eller sin iPhone) för att lyssna på musik när han vill vila och för att gå ner i varv innan han ska sova. Han använder också iPaden som musikspelare när han ställer sig på studsmattan och tränar, eller när han hämtar oss och vill att vi ska dansa eller leka. Han har den med sig för att få musik i bakgrunden (lugnar och fokuserar honom) när han tränar sin motorik i hinderbanor och vid annan problemlösning. Han använder iPaden och antingen lek- eller musikappar när han leker (den ganska begränsade lek han fixar) med andra barn - den ger honom en trygg grund i allt. iPaden gav honom lugnet att sitta kvar, när han toatränades. Jag gjorde ett videoklipp på 1,14 minuter i Educreations om notsystem, och på det lärde killen sig att spela efter noter. Små barn mår bra av struktur, och vid utflykter eller vanliga dagar skulle man kunna använda sig av en bra schemaapp tex - på samma sätt vi gör för våra barn. 

Jag tror ingen (förutom kanske jag i min situation då.. =D iPaden lär mina barn mer på en halvtimme än vad en "vanligt utbildad pedagog" gör på en hel dag - en hel vecka tom!) tror att iPaden är ett BÄTTRE pedagogiskt verktyg än vad förskolan kan erbjuda på annat sätt. Men den kan komplettera, och för vissa barn faktiskt vara väldigt värdefull. Den är också värdefull på det viset att den har just så mycket i sitt smidiga lilla format. Tänk bara en sån grej som att ha teckna.se inlagt på iPaden och ha ett fungerande teckenlexikon med sig hela tiden, då kanske förskolorna till slut kunde få ändan ur och använda tecken så mycket som det skulle behövas och vara värdefullt att de gjorde..!

Sen ja, är det ju så att situationen i förskolan innebär att pedagogiken inte finns med hela tiden. iPaden kommer med rätt bra pedagogik "direkt" på så vis att det är lätt att anpassa. Det underlättar för pedagogerna att aktivera barn större delen av dagen helt enkelt. Bara en sån sak som att kunna intressera barnen som vaknar tidigt för något, som gör att de inte springer runt och stör..? Tror knappast att nån (annan än vi, återigen..=D) skulle våga lämna en iPad till en 18 månaders utan att sitta med. Man tror att de går sönder för minsta lilla, så jag tror nog att pedagoger kommer sitta med. Men det är så, i liten grupp kring ett tema som jag ser det största användningsområdet på förskolan. Samt som du säger för dokumentation av dagen och uppföljning av detta tex.

Jag håller med dig helt i det du säger här. Jag jobbar med ungdomar som har inlärningssvårigheter och det finns massor med suveräna hjälpmedel. Jag har bara lite svårt för den rätt okritiska inställning som man inte helt sällan stöter på, och som generellt pedagogiskt verktyg för riktigt små barn så ser jag inte den där enorma nyttan om jag ska vara helt ärlig. För 1-2-åringar med specifika svårigheter och behov - absolut. För att dokumentera - absolut. För att situationen kräver att barn får lugn och ro - absolut.
  • Flickan och kråkan
    Coxia skrev 2013-02-12 11:25:19 följande:
    Fast mitt argument är fortfarande att människan anpassar sig och lär sig av det som finns i omgivningen. Om hundra år kommer det säkert se helt annorlunda ut på ett genomsnittligt dagis. De barnen kommer troligen lära sig saker och få nödvändiga kunskaper. Precis som barn för 10 000 år sedan gjorde. 

Hur tror du man först reagerade när man tog in tv i skolan? Men en film från andra världskriget är mycket mer effektiv per tidsenhet än att läsa om det i en bok. Men bara för att man visar en film så utesluter inte det att man tar dit en person som berättar, man läser om det och att man diskuterar.

En ipad på en förskola blir samma sak, ett tillskott till de verktyg man har. Lite som böcker med flärpar och luckor kom till, de tillför något. På samma sätt tillför apparna dimensioner. Dessutom är appar billiga.

Men tiderna ändras och så måste även skolsystemet göra. Jag tänker lite på skrivstilen. Jag satt och tragglade det i lågstadiet (född 1980). Jag kan helt ärligt säga att jag inte har haft någon som helst användning för det. Mycket bättre om jag hade lärt mig skiva snabbt på ett tangentbord. Det har jag fortfarande problem med trots att jag är 30 och använder en dator hela dagarna. Jag saknar helt enkelt relevant utbildning i just det.  
    Ja, självklart förändras vår vardag med den nya teknik som tillkommer hela tiden, men fortfarande är det så att den nya tekniken ska användas till just det som den är bra på. Tekniken och vår välfärd har gjort att vi exempelvis egentligen inte behöver röra oss ur fläcken (tänker inte på surfplattan huvudsakligen nu ). Det finns fördelar med detta, men även nackdelar. Svårigheten ligger ju i att använda tekniken på ett vettigt och bra sätt (historiskt sett har vi inte varit så fantastiskt bra på detta).

När det kommer till just 1-2-åringar och som tekniken kring surfplattor ser ut idag så ser jag som sagt inte den enorma nyttan förutom de exempel jag redan tagit upp. Om jag hade haft mitt barn i en pedagogisk verksamhet när de var 1-2 år så hade surfplatta kommit rätt långt ner på min önskelista som förälder. Jag har i dagsläget inget barn med särskilt behov ska jag väl tillägga då.
  • Coxia
    Flickan och kråkan skrev 2013-02-12 11:44:39 följande:
    Ja, självklart förändras vår vardag med den nya teknik som tillkommer hela tiden, men fortfarande är det så att den nya tekniken ska användas till just det som den är bra på. Tekniken och vår välfärd har gjort att vi exempelvis egentligen inte behöver röra oss ur fläcken (tänker inte på surfplattan huvudsakligen nu ). Det finns fördelar med detta, men även nackdelar. Svårigheten ligger ju i att använda tekniken på ett vettigt och bra sätt (historiskt sett har vi inte varit så fantastiskt bra på detta).

När det kommer till just 1-2-åringar och som tekniken kring surfplattor ser ut idag så ser jag som sagt inte den enorma nyttan förutom de exempel jag redan tagit upp. Om jag hade haft mitt barn i en pedagogisk verksamhet när de var 1-2 år så hade surfplatta kommit rätt långt ner på min önskelista som förälder. Jag har i dagsläget inget barn med särskilt behov ska jag väl tillägga då.
    Klart att det är bättre om de lägger pengarna på mer personal, men om man köper in ipad utan att det blir istället för något annat så tycker jag det är ok. Även 2-åringar går ju med ut i skogen. Och kan man där visa bilder, fågelsång och filmer på fåglar i ipaden ser jag inget fel i det. 
  • UnikFamilj

Jag skulle heller inte protestera vilt om förskolan valde att INTE köpa in en iPad. Jag kan bara inte för mitt liv förstå den ENORMA motviljan och det förakt man stöter på när inköp faktiskt kommer på tal. Jag tror heller inte på ett helt okritiskt användande, men det är ju upp till pedagogen att se till att använda den "rätt". Även för oss skulle iPaden bli lika mycket ett hinder som en möjlighet om vi inte såg till att aktivera sonen motoriskt i en 3d-miljö, eftersom han har enorma svårigheter där. Att enbart jobba i 2d skulle begränsa honom till en sådan värld. Vi jobbar stenhårt på den biten, det är vårt största fokus i all träning, men utan iPaden skulle han inte kunna kommunicera och han lär sig helt enkelt bättre rent visuellt än på andra sätt. Han skulle utan tvekan ha fått en utvecklingsstörningsdiagnos i dagsläget utan dator/iPad, istället vet vi att han har en iq som överstiger de flestas.

Att kritiskt granska och plocka det bästa ur allt, det är ju en basregel som gäller ALLT. 

• Lady Namárië

Flickan och kråkan:
    Och varför i hela friden skulle man inte kunna göra både och? Att man testar sådana saker jag beskrev på en surfplatta utesluter väl för sjutton inte att man gör dem på riktigt också? Jag gav exempel på saker man KAN göra om man vill låta barnen bekanta sig med tekniken.

Nu är jag rätt säker på att en förskolegrupp med så här små barn till övervägande del använder en iPad till dokumentation (och för att t. ex visa bilder från senaste skogsutflykten under samlingen etc.) Men det betyder inte att det inte finns andra aktiviteter man kan göra som också har ett pedagogiskt värde.

• Flickan och kråkan
    UnikFamilj skrev 2013-02-12 12:05:59 följande:
    Jag skulle heller inte protestera vilt om förskolan valde att INTE köpa in en iPad. Jag kan bara inte för mitt liv förstå den ENORMA motviljan och det förakt man stöter på när inköp faktiskt kommer på tal. Jag tror heller inte på ett helt okritiskt användande, men det är ju upp till pedagogen att se till att använda den "rätt". Även för oss skulle iPaden bli lika mycket ett hinder som en möjlighet om vi inte såg till att aktivera sonen motoriskt i en 3d-miljö, eftersom han har enorma svårigheter där. Att enbart jobba i 2d skulle begränsa honom till en sådan värld. Vi jobbar stenhårt på den biten, det är vårt största fokus i all träning, men utan iPaden skulle han inte kunna kommunicera och han lär sig helt enkelt bättre rent visuellt än på andra sätt. Han skulle utan tvekan ha fått en utvecklingsstörningsdiagnos i dagsläget utan dator/iPad, istället vet vi att han har en iq som överstiger de flestas.

Att kritiskt granska och plocka det bästa ur allt, det är ju en basregel som gäller ALLT. 
    Och jag upplever tvärtom att det finns mycket lite motstånd IRL. Upplever snarare att många tycker att det är fantastiskt utvecklande bara barnen har och sitter vid en surfplatta alternativt dator. Är det ett program/app där man tränar färger, former, bokstäver eller vad det nu är så är det suveränt oavsett hur det är upplagt. Vi sitter och kikar på digitala läromedel för våra elever just nu med tanke på att de har datorer och utbudet är minst sagt skralt och i många fall riktigt uselt. Ingen skulle köpa det i traditionell form, för att det faktiskt är dåligt, men nu är det ju digitalt - heureka . Hårddrar lite, men det är min upplevelse.

Jag har aldrig varit emot surfplattor som sådana och har aldrig förnekat nyttan i specifika sammanhang eller för barn med specifika behov men det tycker jag är en helt annan fråga. Ett barn som ditt barn ska ju ha rätt till de hjälpmedel som han behöver (vet att det ofta inte är fallet tyvärr). Generellt när det gäller så små barn som 1-2-åringar så är jag fortfarande rätt övertygad om (som tekniken ser ut idag i alla fall i kombination med gruppstorlekar, personaltäthet etc.) att de har en rätt begränsat nytta. 

Svar på tråden Ipad till 2åringar