Flickan och kråkan skrev 2013-02-12 09:22:42 följande:
Jag har inte heller behövt ha mina barn på förskola så tidigt. Vi har haft dem hemma relativt länge (cirka 3 år) och sedan korta dagar.
Jag tror egentligen inte att vi säger emot varandra, men det du tar upp i det här inlägget är ju högst intressant. Det du säger är ju faktiskt att det finns klart bättre pedagogiska redskap och pedagogisk verksamhet MEN att surfplattan i den situation som ofta är på förskolan idag (inte minst bland de yngsta barnen) kan utgöra en lugn stund och erbjuda lite distraktion. Jag tycker det är tråkigt att det ska behöva vara så, även om jag är medveten om att det är så.
Jag är som sagt inte det minsta negativ till surplattor och förskola eller små barn. De har surfplattor på mina barns förskola och vi har surfplatta hemma, men jag tycker att man bör vara lite mer medveten om hur och varför de används. Och att det du skriver faktiskt är verklighet.
Som jag sa så är min äldsta väldigt intresserad av matematik och räkning. Han har exempelvis snöat in rejält på "nomp" exempelvis. Jag tycker inte att det är dålig aktivitet men jag jag vet ju också att det är smidigt för mig. Bra att han får räkna, utan att han behöver skriva, men en del av det hela är ju också att jag slipper. Surfplattan slår inte på långa vägar annan pedagogik, men det förenklar vardagslivet för mig. Jag kan pyssla med mitt medan han sitter och räknar sitt.
Att som vuxen sitta med surfplattan med ett eller två barn kan vara jättebra. Det gör vi en hel del här hemma, men jag har personligen svårt att tro att det är situationen på många förskolor. Man har inte möjlighet/personal för ett en-till-en-bemötandet under längre stunder på det viset. Jag är ju lärare själv och vet hur extremt lite tid man har för varje elev. Jag utgår från förskolan här eftersom det är det tråden handlar om. Hemma är inte riktigt samma sak. Man har en helt annan vuxentäthet om man ska tala i de termerna.
Ja, det finns absolut plats för surfplattor också i förskolan, men lite större kritiskt förhållningssätt efterlyses från min sida i alla fall.
Jag menar att det finns många andra verktyg som är bra, många som är bättre, andra som är sämre, men att iPaden har sin plats. Jag skulle inte (om jag haft ett normalt utvecklat barn) ha tränat pussel via iPad endast, det hade som du säger varit nära nog förkastligt i jämförelse. Ett barn som dock KAN pussla "i verkligheten", kan ju fortfarande dra nytta av den enorma mängden pussel som finns - en variation man helt enkelt inte KAN få till hemma eller på förskolan. Det ena utesluter inte det andra, och iPaden ska inte ERSÄTTA ett vanligt pussel. För de barn som har motoriska svårigheter, är iPaden ju enormt värdefull.
Det som är så bra med iPaden är ju framför allt att den kan SÅ MYCKET. Nu är ju vår situation lite speciell, men den får vara exempel ändå eftersom mycket går att använda. Sonen på 4 år, som ju kommunicerar helt via sin iPad (gridplayer 2), använder sin iPad större delen av dagen. Han tränar sin viljemässiga motorik (att faktiskt kunna peka på det han vet är rätt) och sin impulskontroll, han generaliserar alla former av kategorisering, han läser böcker, han lär sig om geografi, fysik, biologi, läser och räknar etc etc etc.. Dessutom använder han iPaden (eller sin iPhone) för att lyssna på musik när han vill vila och för att gå ner i varv innan han ska sova. Han använder också iPaden som musikspelare när han ställer sig på studsmattan och tränar, eller när han hämtar oss och vill att vi ska dansa eller leka. Han har den med sig för att få musik i bakgrunden (lugnar och fokuserar honom) när han tränar sin motorik i hinderbanor och vid annan problemlösning. Han använder iPaden och antingen lek- eller musikappar när han leker (den ganska begränsade lek han fixar) med andra barn - den ger honom en trygg grund i allt. iPaden gav honom lugnet att sitta kvar, när han toatränades. Jag gjorde ett videoklipp på 1,14 minuter i Educreations om notsystem, och på det lärde killen sig att spela efter noter. Små barn mår bra av struktur, och vid utflykter eller vanliga dagar skulle man kunna använda sig av en bra schemaapp tex - på samma sätt vi gör för våra barn.
Jag tror ingen (förutom kanske jag i min situation då.. =D iPaden lär mina barn mer på en halvtimme än vad en "vanligt utbildad pedagog" gör på en hel dag - en hel vecka tom!) tror att iPaden är ett BÄTTRE pedagogiskt verktyg än vad förskolan kan erbjuda på annat sätt. Men den kan komplettera, och för vissa barn faktiskt vara väldigt värdefull. Den är också värdefull på det viset att den har just så mycket i sitt smidiga lilla format. Tänk bara en sån grej som att ha
teckna.se inlagt på iPaden och ha ett fungerande teckenlexikon med sig hela tiden, då kanske förskolorna till slut kunde få ändan ur och använda tecken så mycket som det skulle behövas och vara värdefullt att de gjorde..!
Sen ja, är det ju så att situationen i förskolan innebär att pedagogiken inte finns med hela tiden. iPaden kommer med rätt bra pedagogik "direkt" på så vis att det är lätt att anpassa. Det underlättar för pedagogerna att aktivera barn större delen av dagen helt enkelt. Bara en sån sak som att kunna intressera barnen som vaknar tidigt för något, som gör att de inte springer runt och stör..? Tror knappast att nån (annan än vi, återigen..=D) skulle våga lämna en iPad till en 18 månaders utan att sitta med. Man tror att de går sönder för minsta lilla, så jag tror nog att pedagoger kommer sitta med. Men det är så, i liten grupp kring ett tema som jag ser det största användningsområdet på förskolan. Samt som du säger för dokumentation av dagen och uppföljning av detta tex.