Coxia skrev 2013-02-11 15:36:42 följande:
Vad heter den appen?
Jag tycker ipaden är ett otroligt komplement. Att säga att det inte behövs och att gamla saker är bättre tror jag inte ett dugg på. Då hade ju barnen fortfarande bara fått leka med pinnar och kottar och fått dockor av rötter. Tiderna förändras och leksaker och läromedel med det.
Ja, tiderna förändras men det innebär inte att allt nytt är av godo i alla lägen. Datorer, ipader etc är fantastiskt bra till vissa saker, men de ska användas till just det som de är bra på. Pussel är exempelvis ipaden rent ut sagt rätt värdelöst på (om vi inte pratar om ett barn med specifika behov, för då kan den vara jättebra).
Jag tycker att du resonera rätt onyanserat måste jag säga. Våra elever har varsin mac. De är fantastiska redskap för VISSA ändamål, men allt är de verkligen inte bra på och i många lägen är "gamla saker" just mycket bättre ur ett pedagogiskt perspektiv.
Jag är inte emot ipad i förskolan, men jag har hittills inte hört något riktigt bra argument för hur de för en 1-2-åring skulle vara pedagogiskt överlägsna "gamla fysiska" lekar och läromedel för barns utveckling.