UnikFamilj skrev 2013-02-12 08:53:20 följande:
På vilket sätt använder ni iPaden hemma..? Kanske är det så att vi som använder iPaden väldigt mycket tillsammans med barnen, och som faktiskt provat det med små barn och sett de positiva bitarna, faktiskt förstår dem bättre helt enkelt..?
Jag är nog också så krass, att jag som sagt lägger väldigt mycket på pedagogerna. En bra pedagog kan använda en iPad på ett jättebra sätt - även med 1-2åringar. I dagens förskola, är det tyvärr inte bra pedagoger jag ser mest av... Dessutom hamnar även pedagoger i administrationsträsket. Jag har inte satt något av mina barn i förskola vid ett eller två års ålder, och är glad för det. Vi har spenderat vääääääldigt mycket tid på förskola pga inskolningsproblem med äldre barn, och det jag har sett av verksamheten för 1-2åringar är inte direkt imponerande. NÅN av alla de stunder som de bara irrar omkring desorienterade och halvledsna hade de väl kunnat få engageras i en aktivitet kring en iPad - som de faktiskt förstår, kan hantera och tycker är rolig - och som de kan lära av. Don´t get me wrong here, jag är sjukgymnast och väldigt fokuserad på sensomotorisk utveckling så jag FÖRSTÅR pedagogiken i "levande material" och att "lära med alla sinnen" - men rent krasst så är det LÅÅÅÅÅNGT ifrån hela dagarna som består av någon utvecklande verksamhet för barnen. Den som säger något annat, måste ha en jäkla tur med sin förskola. Det finns plats för iPads också.
Jag har inte heller behövt ha mina barn på förskola så tidigt. Vi har haft dem hemma relativt länge (cirka 3 år) och sedan korta dagar.
Jag tror egentligen inte att vi säger emot varandra, men det du tar upp i det här inlägget är ju högst intressant. Det du säger är ju faktiskt att det finns klart bättre pedagogiska redskap och pedagogisk verksamhet MEN att surfplattan i den situation som ofta är på förskolan idag (inte minst bland de yngsta barnen) kan utgöra en lugn stund och erbjuda lite distraktion. Jag tycker det är tråkigt att det ska behöva vara så, även om jag är medveten om att det är så.
Jag är som sagt inte det minsta negativ till surplattor och förskola eller små barn. De har surfplattor på mina barns förskola och vi har surfplatta hemma, men jag tycker att man bör vara lite mer medveten om hur och varför de används. Och att det du skriver faktiskt är verklighet.
Som jag sa så är min äldsta väldigt intresserad av matematik och räkning. Han har exempelvis snöat in rejält på "nomp" exempelvis. Jag tycker inte att det är dålig aktivitet men jag jag vet ju också att det är smidigt för mig. Bra att han får räkna, utan att han behöver skriva, men en del av det hela är ju också att jag slipper. Surfplattan slår inte på långa vägar annan pedagogik, men det förenklar vardagslivet för mig. Jag kan pyssla med mitt medan han sitter och räknar sitt.
Att som vuxen sitta med surfplattan med ett eller två barn kan vara jättebra. Det gör vi en hel del här hemma, men jag har personligen svårt att tro att det är situationen på många förskolor. Man har inte möjlighet/personal för ett en-till-en-bemötandet under längre stunder på det viset. Jag är ju lärare själv och vet hur extremt lite tid man har för varje elev. Jag utgår från förskolan här eftersom det är det tråden handlar om. Hemma är inte riktigt samma sak. Man har en helt annan vuxentäthet om man ska tala i de termerna.
Ja, det finns absolut plats för surfplattor också i förskolan, men lite större kritiskt förhållningssätt efterlyses från min sida i alla fall.