• Hadex

Ipad till 2åringar

Fick reda på för ett tag sen att på min dotters förskola har de köpt in en Ipad till sina små, 1-2 åringar.
    Vi föräldrar fick aldrig chansen att samtycka till detta inköp och jag är emot att mitt barn använder en Ipad i utvecklingssyfte.
    Är det bara jag som tycker att det är fel att detta introduceras i denna ålder?

• Svar på tråden Ipad till 2åringar
  • zumba

Förskolan kan inte ta hänsyn till alla föräldrars önskemål , det skulle inte funka!

• Flickan och kråkan
    Coxia skrev 2013-02-11 19:23:33 följande:
    Varför ska det ena utesluta det andra? 

Jag tror mycket att ipaden hamnar i en stilla kategori av sysslor samman med tv, musik och tex läsa bok. Då är det ingen stor skillnad.

Just pussel ser jag fördelen att det finns massor. Jag kan inte ha 100 olika pussel hemma i varje svårighetsgrad, men jag kan ha det i ipaden. Och dottern älskar att lägga pussel hon inte "kan" och de är ju som små svampar. Har de lagt pussel en eller ett par gånger så vet de ju var bitarna hör hemma och då blir det halvkul. 
    Ja, man kan ha fler pussel i en surfplatta, men fortfarande är det mycket stor skillnad på att pussla ett fysiskt pussel och att att pussla på skärmen för ett litet barn. Surfplattor är dåliga "pusselmaskiner". 

Och nej, jag kan inte på något vis likställa aktiviteter med surfplatta, tv, musik och läsa en bok. Enorm skillnad på dessa aktiviteter. 
  • amalie79

Jag var lite emot sådant innan, men för ett tag sedan skaffades min bästa kompis en iPad till sin dotter med Downs syndrom. Finns även iPad på förskolan till henne och de andra barnen.

Wow säger jag bara. Vilket lyft det varit för henne och vilka bra appar det finns! Självklart kan de inte ersätta verkliga livet men detta är något nytt och därför spännande för henne. Något man inte fr hålla på med hela tiden utan en begränsad stund och jag har aldrig sett henne hålla koncentrationen uppe så långa stunder förut!

Det ena behöver inte utesluta det andra, det finns plats för bägge delar!

• zumba

Fast det handlar ju inte om att byta ut andra saker det är ett komplement

• Flickan och kråkan
    RöttÄrSött skrev 2013-02-11 21:09:59 följande:
    Ts: godkänner du även övriga inköp på förskolan? Vilka cyklar som tas in? Färger? Pussel?

Vi har en padda som vi så smått börjat använda till våra 1-2-åringar - det känns jättespännande! Om föräldrarna tycker att de används för mycket får väl de använda sin föräldratid på ett bättre sätt!

Eftersom en vuxen ska vara med så blir det oftast de barn som vaknar först efter vilan som använder den istället för att ha fri lek inomhus. Det har varit jättebra för barn som har annat modersmål, att till exempel peka på rätt djur eller sak och bilden rör sig engagerar mycket bättre än en bok. Ett barn som max orkar läsa en bilderbok satt tjugo minuter och jobbade med paddan! vi ser också att iPaden ger ett annat samspel barnen emellan (inte bara vuxen och barn). Fascinerande! Om lärande verktyg, proximal utvecklingszon och det sociokulturella lärandet kan du läsa mycket enkelt om i Säljös böcker som tar upp Vygotskijs teorier som vi idag jobbar efter inom skola och förskola.

För övrigt ligger läroplanen till grund för vårt arbete - vilken tur så att inte föräldrar inte får inskränka när det gäller verksamhetens syn på religion, olika etniciteter och sexualiteten eller vilka verktyg barnen ska använda. Vi är barnens första skola (en del av skolsystemet sedan 2011) - inte ett ställe där barnen ska "bara" leka ute och få frisk luft så att föräldern med gott samvete sedan kan ha paddan som barnvakt hemma
    På vilket sätt menar du att föräldrar är inskränkta för att de inte tycker att surfplattor är en välsignelse för den pedagogiska verksamheten för 1-2-åringar? Jag är pedagog men för äldre barn. Det skulle aldrig falla mig in att sätta låt oss säga fyra tonåringar runt en dator, ännu mindre runt en surfplatta som det gavs exempel på ovan. 

Vygotskijs teorier är inte det minsta avhängig surfplattor. Sätter du ett litet barn framför en TV så kan han/hon ofta också sitta pall och engagerad rätt länge. Det innebär inte därför att det är bättre än att läsa en bok (även om barnet ännu inte har förmågan att sitta still lika länge med en bok som vid en TV). Det är inte det proximal utvecklingszon handlar om. 

Nej, förskolan är inte ett ställe där barnen bara ska leka och få frisk luft så att föräldern sedan med gott samvete sedan kan ha paddan som barnvakt hemma. Vem är det som är inskränkt? 
  • UnikFamilj
    Flickan och kråkan skrev 2013-02-12 08:37:29 följande:
    På vilket sätt menar du att föräldrar är inskränkta för att de inte tycker att surfplattor är en välsignelse för den pedagogiska verksamheten för 1-2-åringar? Jag är pedagog men för äldre barn. Det skulle aldrig falla mig in att sätta låt oss säga fyra tonåringar runt en dator, ännu mindre runt en surfplatta som det gavs exempel på ovan. 

Vygotskijs teorier är inte det minsta avhängig surfplattor. Sätter du ett litet barn framför en TV så kan han/hon ofta också sitta pall och engagerad rätt länge. Det innebär inte därför att det är bättre än att läsa en bok (även om barnet ännu inte har förmågan att sitta still lika länge med en bok som vid en TV). Det är inte det proximal utvecklingszon handlar om. 

Nej, förskolan är inte ett ställe där barnen bara ska leka och få frisk luft så att föräldern sedan med gott samvete sedan kan ha paddan som barnvakt hemma. Vem är det som är inskränkt? 
    På vilket sätt använder ni iPaden hemma..? Kanske är det så att vi som använder iPaden väldigt mycket tillsammans med barnen, och som faktiskt provat det med små barn och sett de positiva bitarna, faktiskt förstår dem bättre helt enkelt..?
    Jag är nog också så krass, att jag som sagt lägger väldigt mycket på pedagogerna. En bra pedagog kan använda en iPad på ett jättebra sätt - även med 1-2åringar. I dagens förskola, är det tyvärr inte bra pedagoger jag ser mest av... Dessutom hamnar även pedagoger i administrationsträsket. Jag har inte satt något av mina barn i förskola vid ett eller två års ålder, och är glad för det. Vi har spenderat vääääääldigt mycket tid på förskola pga inskolningsproblem med äldre barn, och det jag har sett av verksamheten för 1-2åringar är inte direkt imponerande. NÅN av alla de stunder som de bara irrar omkring desorienterade och halvledsna hade de väl kunnat få engageras i en aktivitet kring en iPad - som de faktiskt förstår, kan hantera och tycker är rolig - och som de kan lära av. Don´t get me wrong here, jag är sjukgymnast och väldigt fokuserad på sensomotorisk utveckling så jag FÖRSTÅR pedagogiken i "levande material" och att "lära med alla sinnen" - men rent krasst så är det LÅÅÅÅÅNGT ifrån hela dagarna som består av någon utvecklande verksamhet för barnen. Den som säger något annat, måste ha en jäkla tur med sin förskola. Det finns plats för iPads också.
  • Flickan och kråkan
    zumba skrev 2013-02-12 08:24:11 följande:
    Fast det handlar ju inte om att byta ut andra saker det är ett komplement
    Jag undrar fortfarande på vilket sätt det är fantastiskt pedagogiskt att sätta 1-2-åringar i grupper om 4-5 barn med en surfplatta. Vad komplementerar den då?

Det handlar inte om surfplattans vara eller inte vara. För mig handlar det inte heller det minsta om att låta barn vara barn, utan om surfplattan som pedagogiskt redskap. Du tog upp vikten av att tidigt komma i kontakt med datavärlden. Jag som jobbar med äldre barn ser ett helt annat samband. Hur väl mina elever hanterar datorer och hur lätt de tar till sig nyheter inom den digitala världen handlar rätt lite om hur mycket de ägnar sig åt sina datorer, plattor och mobiler. Det avgörande är snarare deras grundläggande kunskaper - huruvida de är goda läsare, goda matematiker, har god samarbetsförmåga (vilket inte är direkt karaktäristiskt för dem som lever i symbios med sin tekniska utrustning) etc. 
  • Flickan och kråkan
    UnikFamilj skrev 2013-02-12 08:53:20 följande:
    På vilket sätt använder ni iPaden hemma..? Kanske är det så att vi som använder iPaden väldigt mycket tillsammans med barnen, och som faktiskt provat det med små barn och sett de positiva bitarna, faktiskt förstår dem bättre helt enkelt..?
    Jag är nog också så krass, att jag som sagt lägger väldigt mycket på pedagogerna. En bra pedagog kan använda en iPad på ett jättebra sätt - även med 1-2åringar. I dagens förskola, är det tyvärr inte bra pedagoger jag ser mest av... Dessutom hamnar även pedagoger i administrationsträsket. Jag har inte satt något av mina barn i förskola vid ett eller två års ålder, och är glad för det. Vi har spenderat vääääääldigt mycket tid på förskola pga inskolningsproblem med äldre barn, och det jag har sett av verksamheten för 1-2åringar är inte direkt imponerande. NÅN av alla de stunder som de bara irrar omkring desorienterade och halvledsna hade de väl kunnat få engageras i en aktivitet kring en iPad - som de faktiskt förstår, kan hantera och tycker är rolig - och som de kan lära av. Don´t get me wrong here, jag är sjukgymnast och väldigt fokuserad på sensomotorisk utveckling så jag FÖRSTÅR pedagogiken i "levande material" och att "lära med alla sinnen" - men rent krasst så är det LÅÅÅÅÅNGT ifrån hela dagarna som består av någon utvecklande verksamhet för barnen. Den som säger något annat, måste ha en jäkla tur med sin förskola. Det finns plats för iPads också.
    Jag har inte heller behövt ha mina barn på förskola så tidigt. Vi har haft dem hemma relativt länge (cirka 3 år) och sedan korta dagar.

Jag tror egentligen inte att vi säger emot varandra, men det du tar upp i det här inlägget är ju högst intressant. Det du säger är ju faktiskt att det finns klart bättre pedagogiska redskap och pedagogisk verksamhet MEN att surfplattan i den situation som ofta är på förskolan idag (inte minst bland de yngsta barnen) kan utgöra en lugn stund och erbjuda lite distraktion. Jag tycker det är tråkigt att det ska behöva vara så, även om jag är medveten om att det är så. 

Jag är som sagt inte det minsta negativ till surplattor och förskola eller små barn. De har surfplattor på mina barns förskola och vi har surfplatta hemma, men jag tycker att man bör vara lite mer medveten om hur och varför de används. Och att det du skriver faktiskt är verklighet.

Som jag sa så är min äldsta väldigt intresserad av matematik och räkning. Han har exempelvis snöat in rejält på "nomp" exempelvis. Jag tycker inte att det är dålig aktivitet men jag jag vet ju också att det är smidigt för mig. Bra att han får räkna, utan att han behöver skriva, men en del av det hela är ju också att jag slipper. Surfplattan slår inte på långa vägar annan pedagogik, men det förenklar vardagslivet för mig. Jag kan pyssla med mitt medan han sitter och räknar sitt. 

Att som vuxen sitta med surfplattan med ett eller två barn kan vara jättebra. Det gör vi en hel del här hemma, men jag har personligen svårt att tro att det är situationen på många förskolor. Man har inte möjlighet/personal för ett en-till-en-bemötandet under längre stunder på det viset. Jag är ju lärare själv och vet hur extremt lite tid man har för varje elev. Jag utgår från förskolan här eftersom det är det tråden handlar om. Hemma är inte riktigt samma sak. Man har en helt annan vuxentäthet om man ska tala i de termerna.

Ja, det finns absolut plats för surfplattor också i förskolan, men lite större kritiskt förhållningssätt efterlyses från min sida i alla fall.
  • traveler

Vi har köpt en childpad för 1000kr till vår 2-åring. Han älskar den.

Svar på tråden Ipad till 2åringar