Flickan och kråkan skrev 2013-02-11 19:03:09 följande:
Ja rött är rött även om det är på en surfplatta, men för en 1-2-åring så tycker jag fortfarande att det är bättre att barnet samtidigt t.ex. får en känsloupplevelse eller samtidigt göra. Samma sak med bokstäver och former. Det gäller ju även rätt gamla barn. Att se, känna och ha t.ex. en fysisk kub framför sig och själv undersöka hur den beter sig etc. är något helt annat än att se den på en skärm. Hur väl man använder surfplattan handlar självklart om hur pedagogen använder den, men ingen har hittills i den här tråden haft något jättebra argument för att använda den med så små barn som 1-2-åringar - om inte som redskap för just pedagogen att spela in ljud och dokumentera.
Varför ska det ena utesluta det andra?
Jag tror mycket att ipaden hamnar i en stilla kategori av sysslor samman med tv, musik och tex läsa bok. Då är det ingen stor skillnad.
Just pussel ser jag fördelen att det finns massor. Jag kan inte ha 100 olika pussel hemma i varje svårighetsgrad, men jag kan ha det i ipaden. Och dottern älskar att lägga pussel hon inte "kan" och de är ju som små svampar. Har de lagt pussel en eller ett par gånger så vet de ju var bitarna hör hemma och då blir det halvkul.