• Hadex

Ipad till 2åringar

Fick reda på för ett tag sen att på min dotters förskola har de köpt in en Ipad till sina små, 1-2 åringar.
    Vi föräldrar fick aldrig chansen att samtycka till detta inköp och jag är emot att mitt barn använder en Ipad i utvecklingssyfte.
    Är det bara jag som tycker att det är fel att detta introduceras i denna ålder?

• Svar på tråden Ipad till 2åringar
  • Coxia
    Flickan och kråkan skrev 2013-02-11 19:03:09 följande:
    Ja rött är rött även om det är på en surfplatta, men för en 1-2-åring så tycker jag fortfarande att det är bättre att barnet samtidigt t.ex. får en känsloupplevelse eller samtidigt göra. Samma sak med bokstäver och former. Det gäller ju även rätt gamla barn. Att se, känna och ha t.ex. en fysisk kub framför sig och själv undersöka hur den beter sig etc. är något helt annat än att se den på en skärm. Hur väl man använder surfplattan handlar självklart om hur pedagogen använder den, men ingen har hittills i den här tråden haft något jättebra argument för att använda den med så små barn som 1-2-åringar - om inte som redskap för just pedagogen att spela in ljud och dokumentera.
    Varför ska det ena utesluta det andra? 

Jag tror mycket att ipaden hamnar i en stilla kategori av sysslor samman med tv, musik och tex läsa bok. Då är det ingen stor skillnad.

Just pussel ser jag fördelen att det finns massor. Jag kan inte ha 100 olika pussel hemma i varje svårighetsgrad, men jag kan ha det i ipaden. Och dottern älskar att lägga pussel hon inte "kan" och de är ju som små svampar. Har de lagt pussel en eller ett par gånger så vet de ju var bitarna hör hemma och då blir det halvkul. 
  • Lillylou

På förskolan där jag jobbar är vi nu mitt i diskussionen om att ha Ipads till barnen. Jag jobbar med våra minsta barn, alla födda 2011. Hos oss handlar det om en per avdelning vilket ger ganska lite användningstid per barn. På småbarnsavdelningen lämnar man ju inte heller barnen ensamma med Ipaden utan finns nära och utforskar tillsammans med barnen. Jag ser Ipaden som ett komplement till andra sätt att lära sig saker på. Barn lär sig på olika sätt!

• Bebbe3
    Hadex skrev 2013-02-09 18:47:48 följande:
    Fick reda på för ett tag sen att på min dotters förskola har de köpt in en Ipad till sina små, 1-2 åringar.
    Vi föräldrar fick aldrig chansen att samtycka till detta inköp och jag är emot att mitt barn använder en Ipad i utvecklingssyfte.
    Är det bara jag som tycker att det är fel att detta introduceras i denna ålder?
    Jag håller med dig!
    Man ska (enligt mig och min man) låta barn vara barn så länge dom kan!
    Dom har visserligen ingen iPad på våra söners dagis och jag hoppas att vi föräldrar får ha en egen åsikt i det innan dom skaffar en.
    Våra söner ska iaf få vara barn så länge som möjligt. 
  • Coxia
    Lillylou skrev 2013-02-11 19:24:34 följande:
    På förskolan där jag jobbar är vi nu mitt i diskussionen om att ha Ipads till barnen. Jag jobbar med våra minsta barn, alla födda 2011. Hos oss handlar det om en per avdelning vilket ger ganska lite användningstid per barn. På småbarnsavdelningen lämnar man ju inte heller barnen ensamma med Ipaden utan finns nära och utforskar tillsammans med barnen. Jag ser Ipaden som ett komplement till andra sätt att lära sig saker på. Barn lär sig på olika sätt!
    Jag tycker det är självklart att det finns fördelar med en grej som både kan visa bild och ljud. Du kan få se många sidor av en gris på en liten film. 
  • Lillylou
    zumba skrev 2013-02-11 17:31:53 följande:
    Flickan o kråkan : Har aldrig sagt att iPad är bättre men ett bra komplement o i dagens samhälle måste data mm introduceras i tid då man måste ha kunskap i detta mera o mera , 1-2 åringar är väldigt lättlärda o lär sig bra så det är en bra ålder att börja !
  • zumba

Bebbe3 : kan dom inte vara barn om dom får sitta med en iPad ? Förskolan har rätt att ta ett sånt beslut utan ert godkännande

• Bebbe3

Antar att alla har olika åsikter om det och det är min åsikt att mina barn ska få vara vara barn utan tekniska prylar så länge som möjligt! Bara för att alla andra har en behöver man inte göra som alla andra och ge sitt barn en!

• RöttÄrSött

Ts: godkänner du även övriga inköp på förskolan? Vilka cyklar som tas in? Färger? Pussel?

Vi har en padda som vi så smått börjat använda till våra 1-2-åringar - det känns jättespännande! Om föräldrarna tycker att de används för mycket får väl de använda sin föräldratid på ett bättre sätt!

Eftersom en vuxen ska vara med så blir det oftast de barn som vaknar först efter vilan som använder den istället för att ha fri lek inomhus. Det har varit jättebra för barn som har annat modersmål, att till exempel peka på rätt djur eller sak och bilden rör sig engagerar mycket bättre än en bok. Ett barn som max orkar läsa en bilderbok satt tjugo minuter och jobbade med paddan! vi ser också att iPaden ger ett annat samspel barnen emellan (inte bara vuxen och barn). Fascinerande! Om lärande verktyg, proximal utvecklingszon och det sociokulturella lärandet kan du läsa mycket enkelt om i Säljös böcker som tar upp Vygotskijs teorier som vi idag jobbar efter inom skola och förskola.

För övrigt ligger läroplanen till grund för vårt arbete - vilken tur så att inte föräldrar inte får inskränka när det gäller verksamhetens syn på religion, olika etniciteter och sexualiteten eller vilka verktyg barnen ska använda. Vi är barnens första skola (en del av skolsystemet sedan 2011) - inte ett ställe där barnen ska "bara" leka ute och få frisk luft så att föräldern med gott samvete sedan kan ha paddan som barnvakt hemma

• zumba

Bebbe3 : har ni inte tv o andra tekniska saker hemma ?

• Bebbe3

Som sagt, alla har sina åsikter!

Svar på tråden Ipad till 2åringar