• Anonym (Kanske)

För gammal för att plugga?

När är man för gammal för att plugga till läkare?

Jag har betygen men har blivit utlottad när jag sökt, alla som söker har ju högsta betyg som bekant. 

Börjar fundera på om jag är för gammal och undrar när man är för gammal för att plugga till just läkare?

Vill inte skriva hur gammal jag är utan mer vad ni tänker om åldern när är man för gammal, vid 25, 30, 35, 40, 45, 50...? Motivera varför!

• Svar på tråden För gammal för att plugga?
  • Petite Chérie

45-50 kanske. Känns som att man inte får mycket tid att arbeta då och tjäna ihop lite till pensionen.

Evolution isn't an opinion, it's fact.
  • Anonym
    AngieT skrev 2013-02-16 20:32:34 följande:
    45-50 kanske. Känns som att man inte får mycket tid att arbeta då och tjäna ihop lite till pensionen.
    Det är enligt mig lite för gammalt. Jag skulle säga att man bör vara max 35 när man börjar utbildningen. Man måste tänka på att man inte är färdig läkare bara för att utbildning är klar, jag skulle säga att man behöver minst 10 år från när man är färdig läkare tills man är fullpresterande.
  • Anonym (m,)

Jag kan nog bara tala för mig själv, men jag skulle nog också säga 45-50 någonstans.

• Anonym (Sara)

Jag skulle nog säga 35. Till fullgjord AT tar det ju minst 7 år. Sen ST på det och du är uppe i 12 år. Att börja plugga när man är 50 år innebär i så fall att man är "klar" vid 62 år. Känns väl lite väl gammalt va. 

• Petite Chérie
    Anonym skrev 2013-02-16 20:34:25 följande:
    Det är enligt mig lite för gammalt. Jag skulle säga att man bör vara max 35 när man börjar utbildningen. Man måste tänka på att man inte är färdig läkare bara för att utbildning är klar, jag skulle säga att man behöver minst 10 år från när man är färdig läkare tills man är fullpresterande.
    Maybe, men har man en dröm att bli läkare så tycker jag man ska kunna köra, även om man är 45+.
  • Pastell1983
    AngieT skrev 2013-02-16 20:47:36 följande:
    Maybe, men har man en dröm att bli läkare så tycker jag man ska kunna köra, även om man är 45+.
    Håller med. Man kan ju jobba längre än till 65 om man orkar och det lär man behöva göra i framtiden.
  • Anonym (Runt 40)

Runt 35-40. Men å andra sidan, det är ingen annan som lever ens liv så gör det msn vill!

• Regnig måndag
    AngieT skrev 2013-02-16 20:47:36 följande:
    Skulle kunna vara så om man betalade för studierna själv i så fall. Läkarutbildningen är bland det dyraste som finns i Sverige och det är inte ok att köra bara för att man vill förverkliga sina drömmar.
    Tack och lov att det finns åldersgräns nu för tiden på läkarlinjen och det är just av den anledningen.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Petite Chérie
    Pastell1983 skrev 2013-02-16 20:49:20 följande:
    Håller med. Man kan ju jobba längre än till 65 om man orkar och det lär man behöva göra i framtiden.
    Antagligen. Verkar ju gå åt det hållet nu.
  • Petite Chérie
    Regnig måndag skrev 2013-02-16 20:50:14 följande:
    Skulle kunna vara så om man betalade för studierna själv i så fall. Läkarutbildningen är bland det dyraste som finns i Sverige och det är inte ok att köra bara för att man vill förverkliga sina drömmar.
    Tack och lov att det finns åldersgräns nu för tiden på läkarlinjen och det är just av den anledningen.

Vi tycker inte samma sak då. Har man skattat hela sitt liv och bestämmer sig för att sadla om när man är 45 så tycker jag att man ska ha rätt till det.
Svar på tråden För gammal för att plugga?