Regnig måndag skrev 2013-02-16 22:29:45 följande:
vem pratar du med och vem känner att något är känsligt?
Inte kan det vara om eller med mig eftersom jag aergumeneterar och diskuterar om ett samhällsfenomen.
Däremot ser jag klara projiceringar av dig själv, att du anser att det är känsligt, annars skulle du öht inte nämna det.
En utbildning på en miljon är väldigt mycket pengar eftersom du aldrig kommer att kunna betala tillbaka den, så mycket tjänar du nämligen inte och skatten ska gå till mer än just bara din utbildning.
Det är med andra ord irrelevant hur mycket du kostat samhället hittills eftersom du inte har något eget skattekonto att ta ifrån.
Vad en kulturvetares utbildning kostar vet jag inte men den är inte speciellt hög. Och de jobbar efteråt, spelar ingen roll att de inte får jobb inom sitt yrke utan att de jobbar, helt ekvivalent med ditt eget resonemang.
Men hur menar du nu? En läkare betalar tillbaka inte genom pengarna de tjänar, utan genom samhällsnyttan de gör.
Och hur kan du anse att det är irrelevant hur mycket ts har kostat samhället hittills, men att det är relevant hur mycket hon kostar efter och under sin utbildning?