• Anonym (Kanske)

För gammal för att plugga?

När är man för gammal för att plugga till läkare?

Jag har betygen men har blivit utlottad när jag sökt, alla som söker har ju högsta betyg som bekant. 

Börjar fundera på om jag är för gammal och undrar när man är för gammal för att plugga till just läkare?

Vill inte skriva hur gammal jag är utan mer vad ni tänker om åldern när är man för gammal, vid 25, 30, 35, 40, 45, 50...? Motivera varför!

• Svar på tråden För gammal för att plugga?
  • Anonym
    Regnig måndag skrev 2013-02-16 22:29:45 följande:
    vem pratar du med och vem känner att något är känsligt?

Inte kan det vara om eller med mig eftersom jag aergumeneterar och diskuterar om ett samhällsfenomen.
    Däremot ser jag klara projiceringar av dig själv, att du anser att det är känsligt, annars skulle du öht inte nämna det.

En utbildning på en miljon är väldigt mycket pengar eftersom du aldrig kommer att kunna betala tillbaka den, så mycket tjänar du nämligen inte och skatten ska gå till mer än just bara din utbildning.
    Det är med andra ord irrelevant hur mycket du kostat samhället hittills eftersom du inte har något eget skattekonto att ta ifrån.

Vad en kulturvetares utbildning kostar vet jag inte men den är inte speciellt hög. Och de jobbar efteråt, spelar ingen roll att de inte får jobb inom sitt yrke utan att de jobbar, helt ekvivalent med ditt eget resonemang.
    Men hur menar du nu? En läkare betalar tillbaka inte genom pengarna de tjänar, utan genom samhällsnyttan de gör.

Och hur kan du anse att det är irrelevant hur mycket ts har kostat samhället hittills, men att det är relevant hur mycket hon kostar efter och under sin utbildning?
  • Anonym

Hur gammal är du ts? Jag är kanske i samma sits...

• Anonym (Kanske)

Men hur ser du på dem som bildar familj efter studierna? Låt säga att man bildar familj och är föräldraledig, vab:ar en massa etc tills man är ca 32 år med sina fyra barn, sedan börjar man på läkarlinjen. Alternativt pluggar först och är föräldraledig i 10 år när man är klar, vad är skillnaden? De allra flesta kommer inte in på första försöket då de lottar så man kan räkna med några år innan man har tur att komma in.

• Anonym (Kanske)

...och nej, jag är varken 32 el har fyra barn Anonym, närmre 40 än 30, hur gammal är du?

• Regnig måndag
    Anonym skrev 2013-02-16 22:34:43 följande:
    Men hur menar du nu? En läkare betalar tillbaka inte genom pengarna de tjänar, utan genom samhällsnyttan de gör.

Och hur kan du anse att det är irrelevant hur mycket ts har kostat samhället hittills, men att det är relevant hur mycket hon kostar efter och under sin utbildning?
    Om en läkare är samhällsnyttig eller inte beror i allra högsta grad på specialitet, något som fö gäller alla yrken/utbildningar, få är icke-samhällsnyttiga.

Jag har genomgående pratat om kostnader och inte samhällsnytta i ett bredare perspektiv därför att det är hart när omöjligt att göra vettiga avgränsningar i en sådan diskussion.

Man betalar inte till ett personligt skattekonto som man kan använda efter behag utan för att samhället som sådant ska kunna fungera. Därför betalade man en viss skatt på 1920-talet och en helt annan 100 år senare. Har man betalat mycket 1920 betyder det att samhället då behövde det, det betyder inte att man kan slösa med skatten som 120-åring bara för att man har en massa outnyttjade skattekronor på sitt personliga skattekonto. Därför är det irrelevant.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym (Kanske)

Och om föräldraledighet då, ska man inte få bilda familj hur som helst heller eller hur tänker du då? Eller om man har en kronisk sjukdom som kräver dyr behandling hela livet och man ändå vill studera till läkare, då kostar man mängder av pengar...det håller inte att resonera som du gör. Allt och alla kostar men olika mycket och av olika anledningar, en del av bättre anledningar (studier) än andra (sjukdomar, missbruk, kriminalitet) men det är ju det vi betalar skatt till, alla har samma rättigheter till det som finns i samhället.

• Anonym
    Regnig måndag skrev 2013-02-16 22:44:58 följande:
    Om en läkare är samhällsnyttig eller inte beror i allra högsta grad på specialitet, något som fö gäller alla yrken/utbildningar, få är icke-samhällsnyttiga.

Jag har genomgående pratat om kostnader och inte samhällsnytta i ett bredare perspektiv därför att det är hart när omöjligt att göra vettiga avgränsningar i en sådan diskussion.

Man betalar inte till ett personligt skattekonto som man kan använda efter behag utan för att samhället som sådant ska kunna fungera. Därför betalade man en viss skatt på 1920-talet och en helt annan 100 år senare. Har man betalat mycket 1920 betyder det att samhället då behövde det, det betyder inte att man kan slösa med skatten som 120-åring bara för att man har en massa outnyttjade skattekronor på sitt personliga skattekonto. Därför är det irrelevant.
    Och då är det också irrelevant att ts väljer att plugga till läkare. Jag förstår verkligen inte hur du menar nu, Regnig måndag. Jag är helt och hållet med om att det inte finns "outnyttjade skattekronor" på ens personliga skattekonto, men just därför är det ju konstigt att ta upp ts utnyttjande av skattemedel som argument. Och var vill du dra gränsen någonstans? Jag kan absolut förstå att man väljer att ha åldersgräns på en utbildning, men nu finns det inte, och då förstår jag inte varför ts ska behöva ge upp sin dröm.
  • Anonym
    Anonym (Kanske) skrev 2013-02-16 22:43:18 följande:
    ...och nej, jag är varken 32 el har fyra barn Anonym, närmre 40 än 30, hur gammal är du?
    33. Jag har kommit in och läst en termin på läkarprogrammet, vad jag funderar är över om jag är tillräckligt motiverad för att fortsätta...
  • Anonym (Kanske)

Ok, grattis till att du kom in! Varför tryter ev motivationen?

• Anonym
    Anonym (Kanske) skrev 2013-02-16 22:58:35 följande:
    Ok, grattis till att du kom in! Varför tryter ev motivationen?
    Det har aldrig varit mitt drömyrke, däremot känns det som att det säkert är väldigt roligt när man väl är färdig. Men vägen dit är lång (och då tänker jag på de 5 åren som kvarstår i skolan, sen är det ju ännu mer som ska till...)

Jag förstår definitivt att du tvekar, men om du känner att du verkligen VILL så tycker jag att du verkligen ska försöka. Tror motivation är A och O. Och gör högskoleprovet, om du inte redan gjort det!
Svar på tråden För gammal för att plugga?