Anonym skrev 2013-02-17 10:37:58 följande:
Jo, man reagerar. Minns de som var 25+ i min kurs, de var monstergamla.
Sanningen är att man vid 30+ inte är studievan och har andra prioriteringar än en 20-åring.
Sen är du säkert annorlunda, men de jag sett i min kurs och på skolan när det begav sig och vidare ute i yrkeslivet... Det är väl någonstans kring knappt 30 stycken som varit överåriga som jag sett på nära håll.
De har inte har den självinsikt och självkritik som behövs. Att ta kritik (och skit ibland) är något man MÅSTE göra i detta yrket och det är svårare att vara självkritisk och få och ge kritik till någon som är 35-40 och säga att de gör fel och inte gör ett bra jobb än till någon som är 25. Det är bara genom kritik och utvärdering man utvecklas.
De som är i 40-årsåldern som jag har sett när de kommer som AT tror att de är bäst i världen och det är då det går åt skogen. Sen säger det väl en del om vem man är om man inte har betygen sedan tidigare utan måste komvuxa upp dem i 5 år innan man ens tar sig in. Det kommer inte gå bra i yrkeslivet då.
Inte meningen att göra någon ledsen, men jag har sett många bli ledsna då de varken klarar av studier eller jobb.
Äsch, det där är struntprat. Det säger INGENTING om en människa har behövt att studera upp sina ämnen på komvux. Det gjorde min mamma när hon var 27, hon är överläkare nu och har varit chef på intensiven i många år. Tror ofta det är en stor fördel att ha gjort andra saker innan man sätter igång och pluggar. Alldeles för många som hamnar fel när de inte har några preferenser att gå efter, de vet inte vad de vill för de känner inte sig själva tillräckligt. Nu säger jag inte att alla är så, men det händer trots allt rätt ofta att man byter studieinriktning efter några år.
Jag är 40 och läser beteendevetenskap på heltid OCH sköter bokföring & löner åt ett företag som omsätter närmare 30 miljoner om året. Det går hur bra som helst. Ja, vi prioriterar annorlunda vi "gamlingar", vi vet vad som är viktigt och det kan "överåriga" läkarstuderande och andra som jobbar med yrken där man har kontakt med människor ha väldiga fördelar med jämfört med människor som inte har hunnit bygga upp en självinsikt.
Skulle nog själv ha väldigt svårt att gå till en 25-årig psykolog tror jag.