Anonym (Kanske) skrev 2013-02-16 22:20:30 följande:
Jag menar bara att sån´t är livet, för mig ganska ointressant men eftersom att det togs upp och blev en känslig punkt för dig så ville jag bara påpeka att det inte går att resonera så. Jag har kostat förhållandevis väldigt lite men har aldrig gnällt över att behandlingshemmen är fulla av människor som kostar otroligt mycket och, enligt statistiken, troligtvis aldrig kommer (el iaf inte många av dem) bidra till samhället under deras livstid. En utbildning på en miljon är inte så mycket pengar i det stora hela, några månader på intensiven kostar betydligt mer. Tretusen kulturvetare som aldrig får jobb inom det de studerat kostar mer men jag tycker ändå att de ska få plugga vad de vill.
vem pratar du med och vem känner att något är känsligt?
Inte kan det vara om eller med mig eftersom jag aergumeneterar och diskuterar om ett samhällsfenomen.
Däremot ser jag klara projiceringar av dig själv, att du anser att det är känsligt, annars skulle du öht inte nämna det.
En utbildning på en miljon är väldigt mycket pengar eftersom du aldrig kommer att kunna betala tillbaka den, så mycket tjänar du nämligen inte och skatten ska gå till mer än just bara din utbildning.
Det är med andra ord irrelevant hur mycket du kostat samhället hittills eftersom du inte har något eget skattekonto att ta ifrån.
Vad en kulturvetares utbildning kostar vet jag inte men den är inte speciellt hög. Och de jobbar efteråt, spelar ingen roll att de inte får jobb inom sitt yrke utan att de jobbar, helt ekvivalent med ditt eget resonemang.