• Anonym

Babyutrustning vid Socbidrag???

Snart halvvägs i graviditeten och har hittills hämtat ut en babybox och köpt ett klädesplagg på Tradera..

Undrar ni som haft soc, vad fick ni i ersättning för barnet?
    Behöver ju vagn, skötbord, säng, bilstol, kläder och sånt..
    Har ju kollat Ikea och vet vad jag vill ha. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-20 12:39
    FAQ eftersom folk frågar samma sak OM OCH OM IGEN!

1.
    Har du bil TS?

Ja. 100% belånad, obesiktad och snart avställd.
    Säljer jag bilen går jag minus på det då det är runt 10.000kr kvar på lånet.
    Skulle jag få bilen såld för vad som är kvar på lånet på den, så går ju dessa pengar givetvis till avbetalningen på bilen!

2.
    Sy grejer, det är billigt osv

Jag har ingen symaskin och ej råd och köpa en heller!
    Dessutom är ju tyg inte så himla billigt?

3.
    Använd skötbädd på tvättmaskin, eller köp en och ha på badkaret.

Jag har ingen tvättmaskin eller ett badkar.
    Och nej, jag kommer inte byta blöja på nått köksbord!
    Är en viss skillnad på spilld mat än kiss och bajs!
    Ungefär som att använda disktrasan i köket till och städa badrummet och sen tvärtom..

4.
    Spjälsäng är onödigt..

Nej, jag vill INTE samsova, jag vill att barnet ska sova i sin säng gärna från dag 1.

5.
    Man brukar få saker från släktingar, familj, ha en babyshower osv.

Har knappt några vänner så babyshower blir svårt.
    Min och pojkvännens familj är väldigt anti så ifrån dom kommer vi inte ens få en pinal..
    Har lixom inte ens fått ett grattis över graviditeten..

6. Är du sambo?

NEJ, pojkvän och bor EJ ihop, kommer ej bo ihop heller pga soc´s regler.
    Däremot kommer han och hälsa på och vara delaktig och vad han tjänar och jobbar som har soc inte med och göra anser jag!

• Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???
  • Misantrop
    Anonym skrev 2013-02-20 13:29:10 följande:
    Jag och pojkvännen vill INTE bo ihop!
    Kan inte folk fatta det? Eller står det i lagen att vi måste bo ihop när vi får barn?

Han har sitt krypin hos sig och jag har mitt. Vi trivs så.
    Vi har ej heller råd och bo ihop i nuläget!           

Jo folk förstår att ni inte vill det. Det är klart att ni inte måste bo ihop. Folk får väl utforma sina parrelationer som de vill. Det känns dock som att ni vill hävda att du är ensamstående och därför så ska vi alla andra betala istället för pappan till ditt barn. Du betraktar det ju fortfarande som att ni är ett par trots att ni inte bor ihop. Men intrycket är att ni tänker smussla lite med det när det kommer till myndigheter för att tvinga någon annan att betala och själva slippa.

Ni har visst råd att bo ihop, en hyra och övriga fasta kostnader kommer knappast göa att ni får mindre pengar över än om ni har dubbelt av allt. Om det inte är så att ni båda går på bidrag då kan det ju vara så att ni enskilt tjänar på att bo isär. Vilket jag också tycker är fel för återigen får alla andra betala mer pengar för att ni vill att er  tillvaro ska finansieras av andra människor för att det är skönt att gå på bidrag och ju mer pengar man kan fiska ur systemet desto bättre.

Massa rättigheter, inga skyldigheter. Jag spyr på den attityden. 
  • Anonym

Nej vi har inte råd och bo ihop. Punkt slut!

Hans ekonomi är nästan sämre än min pga dumma val i livet och det trots han tjänar bättre...

Och vi är tillsammans, men bor ej ihop.

Och jag kommer aldrig neka han och träffa barnet så han får ju givetvis hälsa på!

• Coxia
    Anonym skrev 2013-02-20 13:29:10 följande:
    Ställer av bilen om några dagar då jag för körförbud pga obesiktad pga fel på bilen.
    Så bilen kommer inte kosta mig 1 kr från nästa månad. 
    Jag får nog inte ens 4000kr för den nu idag och då ligger jag minus 6000kr och det går jag inte med på och har verkligen inte råd med det! 

Oki

Då behöver du i alla fall inte köpa barnstol till bilen. Tror du att du kommer ha råd att fixa bilen?  Om inte så är det väl bättre att sälja bilen och ha 6000 i lån än 10 000? 
  • Anonym

Kommer ha råd till sommaren och fixa bilen. :)

Så babyskydd hyr jag för 400kr som det kostar här.

• SupersurasunkSara
    Coxia skrev 2013-02-20 13:56:00 följande:
    Oki

Då behöver du i alla fall inte köpa barnstol till bilen. Tror du att du kommer ha råd att fixa bilen?  Om inte så är det väl bättre att sälja bilen och ha 6000 i lån än 10 000? 

Eftersom TS själv kommer att få stå för lånet på bilen genom att ta av de pengar som ska gå till hennes personliga kostnader så förstår jag inte detta tjat om bilen?

Hon får inte så mycket pengar för den så att hon på det viset kan slippa 'ligga till last' för skattebetalarna och antagligen får hon inte en mindre kostnad per månad, beroende på hur lånet ser ut, visst, betalar hon 1000 kr per månad i lån så blir hon av med lånet på 6 månader istället för på 11, men eftersom just den summan inte är något som hon får extra i försörjningsstöd så påverkar det ju som sagt inte skattebetalarna.

Det kan jag tycka är upp till TS om hon vill leva extra snålt lite längre än om hon säljer den.
    Bilbarnstol får hon dock inte pengar till om hon inte har en bil hon kan använda.       

• Anonym
    din pojkvän jobbar och tjänar pengar - han kan väl köpa sakerna till babyn??!

leta på blocket! spjälsäng med tillbehör finns för 500-1000kr. leta efter en med madrass, täcke, kudde och textilier. vagn med lift från 500-1000 kr, klädpaket för någon hundralapp mm
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-19 16:46:34 följande:
    Skötbord behövs ej? Vart byter man då? I soffan? Köksbordet? Sängen?
    Låter ju inte vidare fräscht?

Jag tycker det är praktiskt med skötbord iaf..

Pappan har jobb, men vi bor ej ihop och planerar ej det heller.
    ett badlakan ihopvikt på sängen fungerar finfint
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-20 13:53:10 följande:
    Nej vi har inte råd och bo ihop. Punkt slut!
    Hans ekonomi är nästan sämre än min pga dumma val i livet och det trots han tjänar bättre...

Och vi är tillsammans, men bor ej ihop.
    Och jag kommer aldrig neka han och träffa barnet så han får ju givetvis hälsa på!
    Vars bor han då? Han kommer att få betala 1273 per månad i underhåll.
  • Misantrop
    Anonym skrev 2013-02-20 14:02:17 följande:
    din pojkvän jobbar och tjänar pengar - han kan väl köpa sakerna till babyn??!

leta på blocket! spjälsäng med tillbehör finns för 500-1000kr. leta efter en med madrass, täcke, kudde och textilier. vagn med lift från 500-1000 kr, klädpaket för någon hundralapp mm
    Nä, det kan han inte för TS är ju ensamstående när det kommer till bidrag. Om hon inte vore det så skulle de förlora bidragspengar och det vill man ju inte...
  • Elin 885
    Annsiss skrev 2013-02-20 13:29:10 följande:
    Men skötbord är ju helt onödigt. Enkel skötbädd kan man lägga varsomhelst ex på badrumsgolvet medan man byter.
    ts kan int sitta på golvet, eftersom hon har ryggproblem.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???