• Anonym

Babyutrustning vid Socbidrag???

Snart halvvägs i graviditeten och har hittills hämtat ut en babybox och köpt ett klädesplagg på Tradera..

Undrar ni som haft soc, vad fick ni i ersättning för barnet?
    Behöver ju vagn, skötbord, säng, bilstol, kläder och sånt..
    Har ju kollat Ikea och vet vad jag vill ha. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-20 12:39
    FAQ eftersom folk frågar samma sak OM OCH OM IGEN!

1.
    Har du bil TS?

Ja. 100% belånad, obesiktad och snart avställd.
    Säljer jag bilen går jag minus på det då det är runt 10.000kr kvar på lånet.
    Skulle jag få bilen såld för vad som är kvar på lånet på den, så går ju dessa pengar givetvis till avbetalningen på bilen!

2.
    Sy grejer, det är billigt osv

Jag har ingen symaskin och ej råd och köpa en heller!
    Dessutom är ju tyg inte så himla billigt?

3.
    Använd skötbädd på tvättmaskin, eller köp en och ha på badkaret.

Jag har ingen tvättmaskin eller ett badkar.
    Och nej, jag kommer inte byta blöja på nått köksbord!
    Är en viss skillnad på spilld mat än kiss och bajs!
    Ungefär som att använda disktrasan i köket till och städa badrummet och sen tvärtom..

4.
    Spjälsäng är onödigt..

Nej, jag vill INTE samsova, jag vill att barnet ska sova i sin säng gärna från dag 1.

5.
    Man brukar få saker från släktingar, familj, ha en babyshower osv.

Har knappt några vänner så babyshower blir svårt.
    Min och pojkvännens familj är väldigt anti så ifrån dom kommer vi inte ens få en pinal..
    Har lixom inte ens fått ett grattis över graviditeten..

6. Är du sambo?

NEJ, pojkvän och bor EJ ihop, kommer ej bo ihop heller pga soc´s regler.
    Däremot kommer han och hälsa på och vara delaktig och vad han tjänar och jobbar som har soc inte med och göra anser jag!

• Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???
  • Anonym

du är som inte i sitsen att kunna shoppa loss på det du exakt vill ha...
    du har ekonomi för begagnad vagn, spjälsäng och skötbord. förhoppningsvis har du råd med nya sängkläder och kläder (rea-fynd och tvätta ofta) 

• Anonym
    Elin 885 skrev 2013-02-20 14:05:52 följande:
    ts kan int sitta på golvet, eftersom hon har ryggproblem.
    Och hon tycker att det är äckligt att lägga en handduk på bordet...

Jag tror att TS kommer att få seriösa problem med att ta hand om en bäbis. De är ganska äckliga överlag.
  • Anonym

TS: Jag vet inte hur mycket kiss och bajs du tror det sprids från en bebis? Men skötbädd och en liten handduk på räcker rätt långt. Små pojkar kan förvisso få för sig att kissa litet hej vilt. Å andra sidan är urin sterilt precis när det lämnar kroppen, så det är inte så värst ohygieniskt... (Dock så kan det ganska lätt angripas av bakterier efter att det lämnat kroppen, men det är ju en annan femma...) Så skötbädd på köksbordet behöver inte vara så illa som du befarar. Men men, det går säkert att hitta någon annan bra lösning, t.ex. ett begagnat skötbord med ny skötbädd?

• Coxia

Jag tycker du ska tänka smart. Dvs alla pengar du inte spenderar inte ska gå till nyföddstadiet. Du har ju några månader kvar och lägg lite varje månad. Tex köp några paket blöjor varje månad. 

Och tänk igenom igen vad du måste ha, det är mycket mindre än du tror.  Och tänk igenom vad som är viktigast för just dig. En yogaboll eller saccosäck kanske är viktigare för dig än ett skötbord för byta blöja är några få minuter varje dag medan vara på golvet tillsammans med barnet blir många timmar.  

Ett nyfött barn behöver egentligen ingenting. Och har du ont i ryggen skulle jag absolut rekommendera att samsova. Att lyfta ett barn upp och ner ur en spjälsäng får till och med jag ont i ryggen av.  

• sirisdotter
    Anonym skrev 2013-02-19 15:13:32 följande:
    Jag har inga problem med och handla billigt och nytt.. Tex plagget på Tradera, prislappen var kvar. 27kr med frakt.. :)

Men beg tycker jag är lite ofräscht, iaf kläder, sängkläder och sånt man har nära kroppen oavsett om det tvättas lr ej..
    Själva sängen kan ja köp beg, men nu hitta ja en jättefin på Ikea. :) Däremot madrass och sånt??
    Nej tack..

Barnet har ju en delaktig pappa med så han får ju oxå hjälpa till..
    På ett sätt fräschare med  begagnat närmast kroppen -  de flesta kemikalier  (färgmedel  etc)  är i bästa fall urtvättade....
  • Anonym (Diakonen)
    Anonym skrev 2013-02-20 12:59:02 följande:
    Fast det är ju så som du tolkar attityden... Jag tycker inte alls att hon ska ta det som en allmosa, och tiga och vara tacksam. Men jag reagerade på att TS uttryckte sig som att "men uuuuh, får jag inte mer pengar än så, ska jag behöva köpa begagnat alltså..." För att i nästa andetag säga att "jaja, då får pappan som ska vara delaktig betala mer helt enkelt". Och jag tycker det är ett litet nonchalant sätt att hantera pengar man får från vårt välfärdssystem. Då kanske mammor som faktiskt inte har någon delaktig pappa att vända sig till behöver pengarna bättre. Eller mammor med äldre barn som skulle bli glada för en (begagnad) cykel eller liknande...

Om du läser bakåt i tråden är det flera inlägg som uttrycker att ts lever på allmosor och därför inte har rätt att komma med några önskemål, därav mitt första inlägg. Synen att vårt välfärdssystem är "allmosor" tycker jag tyder på en människosyn som jag hade hoppats att vi kommit förbi.

Jag har som sagt inga problem med att man ger tips och råd, eller anser att ts borde tänka om ang att köpa nytt/begagnat. Men ingen ska behöva känna sig som en sämre människa för att man under en period av livet behöver ta del av vårt sociala skyddsnät. "Vi" ger inte allmosor -den som idag är stark kan imorgon behöva hjälp och tvärtom...
  • Anonym
    Elin 885 skrev 2013-02-20 14:05:52 följande:
    ts kan int sitta på golvet, eftersom hon har ryggproblem.
    Ts kommer att få problem när bebisen kommer.
    Anonym skrev 2013-02-20 13:58:31 följande:
    Kommer ha råd till sommaren och fixa bilen. :)
    Så babyskydd hyr jag för 400kr som det kostar här.
    Men om du är halvägs i graviditeten så hinner du ju lägga de pengarna på bebisens saker innan den föds!Solig

• Lindir
    Anonym (Diakonen) skrev 2013-02-20 16:29:51 följande:

Om du läser bakåt i tråden är det flera inlägg som uttrycker att ts lever på allmosor och därför inte har rätt att komma med några önskemål, därav mitt första inlägg. Synen att vårt välfärdssystem är "allmosor" tycker jag tyder på en människosyn som jag hade hoppats att vi kommit förbi.
    Jag har som sagt inga problem med att man ger tips och råd, eller anser att ts borde tänka om ang att köpa nytt/begagnat. Men ingen ska behöva känna sig som en sämre människa för att man under en period av livet behöver ta del av vårt sociala skyddsnät. "Vi" ger inte allmosor -den som idag är stark kan imorgon behöva hjälp och tvärtom...
    Jag tror att vi nästan hade kommit förbi den människosynen men den har kommit tillbaka. Är man misslyckad har man bara sig själv att skylla. Svaghet och misstag tillåtes inte. Det är jävligt sorgligt.
    Rude and not ginger
  • jashrinah

din pojkvän kan väll hjälpa till att köpa in nödvändigheter till bebisen eftersom han har jobb ? 

• Elin 885
    Anonym skrev 2013-02-20 16:31:14 följande:
    Ts kommer att få problem när bebisen kommer.

Men om du är halvägs i graviditeten så hinner du ju lägga de pengarna på bebisens saker innan den föds!Solig

japp.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???