• Anonym

Babyutrustning vid Socbidrag???

Snart halvvägs i graviditeten och har hittills hämtat ut en babybox och köpt ett klädesplagg på Tradera..

Undrar ni som haft soc, vad fick ni i ersättning för barnet?
    Behöver ju vagn, skötbord, säng, bilstol, kläder och sånt..
    Har ju kollat Ikea och vet vad jag vill ha. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-20 12:39
    FAQ eftersom folk frågar samma sak OM OCH OM IGEN!

1.
    Har du bil TS?

Ja. 100% belånad, obesiktad och snart avställd.
    Säljer jag bilen går jag minus på det då det är runt 10.000kr kvar på lånet.
    Skulle jag få bilen såld för vad som är kvar på lånet på den, så går ju dessa pengar givetvis till avbetalningen på bilen!

2.
    Sy grejer, det är billigt osv

Jag har ingen symaskin och ej råd och köpa en heller!
    Dessutom är ju tyg inte så himla billigt?

3.
    Använd skötbädd på tvättmaskin, eller köp en och ha på badkaret.

Jag har ingen tvättmaskin eller ett badkar.
    Och nej, jag kommer inte byta blöja på nått köksbord!
    Är en viss skillnad på spilld mat än kiss och bajs!
    Ungefär som att använda disktrasan i köket till och städa badrummet och sen tvärtom..

4.
    Spjälsäng är onödigt..

Nej, jag vill INTE samsova, jag vill att barnet ska sova i sin säng gärna från dag 1.

5.
    Man brukar få saker från släktingar, familj, ha en babyshower osv.

Har knappt några vänner så babyshower blir svårt.
    Min och pojkvännens familj är väldigt anti så ifrån dom kommer vi inte ens få en pinal..
    Har lixom inte ens fått ett grattis över graviditeten..

6. Är du sambo?

NEJ, pojkvän och bor EJ ihop, kommer ej bo ihop heller pga soc´s regler.
    Däremot kommer han och hälsa på och vara delaktig och vad han tjänar och jobbar som har soc inte med och göra anser jag!

• Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???
  • Anonym
    Anonym (j) skrev 2013-02-20 12:36:03 följande:
    Ja men var ska de pengarna komma ifrån om det inte ingår i normen ? 
    Man kan ansöka extra:

Socialnämnden bör beräkna kostnaderna enligt riksnormen till en högre nivå bl a.
    - om ett spädbarn saknar nödvändig klädutrustning
    Posten kläder och skorinom försörjningsstödet beräknas då till en högre nivå för
    spädbarnet med ytterligare 500 kronor.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (j) skrev 2013-02-20 12:21:12 följande:
    Jaha, kläder då? Ska bebisen vara naken första tiden eller? Eller är det meningen att man ska springa ut nyförlöst då första barnbidraget kommit och köpa alla kläder som behövs? 
    Spädbarnsutrustning ingår inte i nromen, det får man ansöka extra om, däremot ingår en viss summa till kläder varje månad så det får man hushålla med och spara så att man kan köpa de dyrare sakerna till vintern.

TS, din uppfattning om att soc inte har med att göra vad din kille tjänar får du ha, men du har fel. Barnet har en pappa och en mamma, båda föräldrarna ska utefter förmåga bidra till barnets försörjning. Han har förmåga, alltså ska han bidra.

Sover han hos er mer än hälften av tiden ska han dessutom vara skriven hos dig. 

Har du sökt bostadsbidrag förresten? Det borde du göra i annat fall.      

• Anonym

TS: Om du har gamla lakan som du själv har använt ett tag, som du kan avvara (och köpa nytt till dig själv) så är alla kemikalier borttvättade - bra för barnets känsliga hud. Det luktar lagom mycket "du" - bra för tryggheten i sängen. Av dessa borde det gå att få ihop två omgångar påslakan till spjälsäng, samt att du på Ikea kan köpa nytt till dig själv billigare än du kan köpa nytt till bebis. Därav är det väldigt vettigt om man kan sy själv... Så det kanske kan vara värt att kolla runt litet, om det inte finns någon som kan låna ut en symaskin till dig, ett tag. Då kan du få grejer som du själv kanske upplever mer hygieniskt ok till ett billigare pris. Du kanske också kan sy om några handdukar till småvarianter, att ha om bebisen kräks o.s.v. Och ev. ersätta med nya från ikea. Även filtar kan man sy ganska billigt. Du kan även köpa stora täcken på Ikea billigare än du kan köpa till spjälsäng, så kan du då klippa och sy kanterna kan du kanske fixa både täcke till sängen och någon filt där bebisen kan ligga på golvet eller i soffan. Men men, kanske kan pappan sponsra dig med en symaskin. Såg att även sådana finns på Ikea, för 599 kr Eller så kanske du kan tjäna på att köpa en sådan för en del av pengarna du får, och spara in det framöver...

• Elin 885
    Anonym skrev 2013-02-20 12:55:04 följande:
    TS: Om du har gamla lakan som du själv har använt ett tag, som du kan avvara (och köpa nytt till dig själv) så är alla kemikalier borttvättade - bra för barnets känsliga hud. Det luktar lagom mycket "du" - bra för tryggheten i sängen. Av dessa borde det gå att få ihop två omgångar påslakan till spjälsäng, samt att du på Ikea kan köpa nytt till dig själv billigare än du kan köpa nytt till bebis. Därav är det väldigt vettigt om man kan sy själv... Så det kanske kan vara värt att kolla runt litet, om det inte finns någon som kan låna ut en symaskin till dig, ett tag. Då kan du få grejer som du själv kanske upplever mer hygieniskt ok till ett billigare pris. Du kanske också kan sy om några handdukar till småvarianter, att ha om bebisen kräks o.s.v. Och ev. ersätta med nya från ikea. Även filtar kan man sy ganska billigt. Du kan även köpa stora täcken på Ikea billigare än du kan köpa till spjälsäng, så kan du då klippa och sy kanterna kan du kanske fixa både täcke till sängen och någon filt där bebisen kan ligga på golvet eller i soffan. Men men, kanske kan pappan sponsra dig med en symaskin. Såg att även sådana finns på Ikea, för 599 kr Eller så kanske du kan tjäna på att köpa en sådan för en del av pengarna du får, och spara in det framöver...
    som tidigare har skrivits i tråden så har ts ingen symaskin eller känner någon som har en.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Anonym
    Anonym (Diakonen) skrev 2013-02-20 12:34:50 följande:
    Anonym skrev 2013-02-20 08:55:23 följande:
    Nej, jag längtar inte tillbaks till den tiden. Men jag får känslan i den här tråden att TS har hört att hon kan få ett extrabidrag till babyutrustning, inte kollat upp hur mycket det rör sig om i just den kommun där hon bor, och sedan har hon "drömt sig iväg" bland massa nya prylar o.s.v. Så funkar det inte riktigt. Men självklart - de pengar hon får har hon rätt till och de får hon använda som hon vill. Men det är väl inte fel att påpeka för henne att pengarna kommer räcka betydligt längre om hon släpper sin aversion mot begagnade möbler?
    Det är absolut inte fel att upplysa ts om att hon får en begränsad summa pengar som hon får hushålla med för att kunna köpa det nödvändiga till barnet. Det jag reagerar på är attityden "det du får är allmosor, tig och var tacksam". Vi har som samhälle byggt upp ett välfärdssystem för att människor ska kunna få till det nödvändiga även om man av någon anledning råkat på obestånd utan att behöva stämplas som mottagare av "allmosor".Klart ts får drömma som alla vi andra och sedan, precis som vi andra, göra sina inköp utifrån de ekonomiska förutsättningar hon/de har.Och självklart är det bra att ge råd om hur man kan få de där pengarna att räcka längre, men börjar vi gå tillbaka till attityden att "vi" ger allmosor skapar vi ett kallare samhällsklimat.

Fast det är ju så som du tolkar attityden... Jag tycker inte alls att hon ska ta det som en allmosa, och tiga och vara tacksam. Men jag reagerade på att TS uttryckte sig som att "men uuuuh, får jag inte mer pengar än så, ska jag behöva köpa begagnat alltså..." För att i nästa andetag säga att "jaja, då får pappan som ska vara delaktig betala mer helt enkelt". Och jag tycker det är ett litet nonchalant sätt att hantera pengar man får från vårt välfärdssystem. Då kanske mammor som faktiskt inte har någon delaktig pappa att vända sig till behöver pengarna bättre. Eller mammor med äldre barn som skulle bli glada för en (begagnad) cykel eller liknande...
  • nevermind
    Anonym skrev 2013-02-19 14:38:21 följande:
    vet vad jag vill ha. :)

Nej, jag vill INTE samsova, jag vill att barnet ska sova i sin säng gärna från dag 1.

kommer ej bo ihop heller pga soc´s regler.
    vad han tjänar och jobbar som har soc inte med och göra anser jag!

Du är väldigt bortskämd TS... Kräks Du är ditt problem!

• Anonym

Men enligt soc är jag ensamstående och nej pappan tillbringar inte så mycket tid hos mig...
    På sin höjd får jag 1273kr i underhåll av pappan. 

• Anonym (En baby)
    Cogito ergo sum skrev 2013-02-20 12:34:19 följande:
    Tycker du kan ge dig eftersom du tog åt dig och började detta.

Finns ingen anledning..det var du som citerade ett inlägg som du påstod jag skrivet..
  • Anonym
    Elin 885 skrev 2013-02-20 12:58:55 följande:
    som tidigare har skrivits i tråden så har ts ingen symaskin eller känner någon som har en.

Jag VET att TS, har skrivit det. Men eftersom hon i sitt tillägg i TS hävdade att "tyg var ju ändå så dyrt", så KANSKE hon skulle kunna få tag på en. Hon kanske spontant inte vet någon som har en symaskin att låna ut. Men om hon faktiskt skulle börja fråga, så kanske någon av dem som hon känner som inte har symaskin (t.ex. pappan) känner någon som har en... Som hon kanske skulle kunna få låna. Kanske pappans mormor, eller syster, eller svägerska, eller pappans kompis flickväns syster eller så har en symaskin. Och OM man då frågar, så kanske man får låna den, eller komma dit och sy litet grejer? Går ju inte att veta om man inte frågat?
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-02-20 13:01:52 följande:

Jag VET att TS, har skrivit det. Men eftersom hon i sitt tillägg i TS hävdade att "tyg var ju ändå så dyrt", så KANSKE hon skulle kunna få tag på en. Hon kanske spontant inte vet någon som har en symaskin att låna ut. Men om hon faktiskt skulle börja fråga, så kanske någon av dem som hon känner som inte har symaskin (t.ex. pappan) känner någon som har en... Som hon kanske skulle kunna få låna. Kanske pappans mormor, eller syster, eller svägerska, eller pappans kompis flickväns syster eller så har en symaskin. Och OM man då frågar, så kanske man får låna den, eller komma dit och sy litet grejer? Går ju inte att veta om man inte frågat?
    fast pappans familj var ju anti hela grejjen med barn så där skulle dem inte få en endaste pinal.
Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???