• Anonym

Babyutrustning vid Socbidrag???

Snart halvvägs i graviditeten och har hittills hämtat ut en babybox och köpt ett klädesplagg på Tradera..

Undrar ni som haft soc, vad fick ni i ersättning för barnet?
    Behöver ju vagn, skötbord, säng, bilstol, kläder och sånt..
    Har ju kollat Ikea och vet vad jag vill ha. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-20 12:39
    FAQ eftersom folk frågar samma sak OM OCH OM IGEN!

1.
    Har du bil TS?

Ja. 100% belånad, obesiktad och snart avställd.
    Säljer jag bilen går jag minus på det då det är runt 10.000kr kvar på lånet.
    Skulle jag få bilen såld för vad som är kvar på lånet på den, så går ju dessa pengar givetvis till avbetalningen på bilen!

2.
    Sy grejer, det är billigt osv

Jag har ingen symaskin och ej råd och köpa en heller!
    Dessutom är ju tyg inte så himla billigt?

3.
    Använd skötbädd på tvättmaskin, eller köp en och ha på badkaret.

Jag har ingen tvättmaskin eller ett badkar.
    Och nej, jag kommer inte byta blöja på nått köksbord!
    Är en viss skillnad på spilld mat än kiss och bajs!
    Ungefär som att använda disktrasan i köket till och städa badrummet och sen tvärtom..

4.
    Spjälsäng är onödigt..

Nej, jag vill INTE samsova, jag vill att barnet ska sova i sin säng gärna från dag 1.

5.
    Man brukar få saker från släktingar, familj, ha en babyshower osv.

Har knappt några vänner så babyshower blir svårt.
    Min och pojkvännens familj är väldigt anti så ifrån dom kommer vi inte ens få en pinal..
    Har lixom inte ens fått ett grattis över graviditeten..

6. Är du sambo?

NEJ, pojkvän och bor EJ ihop, kommer ej bo ihop heller pga soc´s regler.
    Däremot kommer han och hälsa på och vara delaktig och vad han tjänar och jobbar som har soc inte med och göra anser jag!

• Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-20 13:00:51 följande:
    Men enligt soc är jag ensamstående och nej pappan tillbringar inte så mycket tid hos mig...
    På sin höjd får jag 1273kr i underhåll av pappan. 
    plus 1000 kr i barnbidrag. Vad tror du barn kostar? en bebis kostar inte 2000 i månaden 
  • Anonym
    Men enligt soc är jag ensamstående och nej pappan tillbringar inte så mycket tid hos mig...
    Du såg väl mitt inlägg 132? Här har du en kopia på vad du kan ansöka om att få:

Kostnad för spädbarnsutrustning, som accepteras vidbiståndsbedömningen:
    •  Säng med sängkläder och andra tillbehör 950:-
    •  Skötbädd med tillbehör  150:-
    •  Bärsele  300:-
    •  Barnvagn med tillbehör  1.500:-
    •  Utrustning för bad  100:-
    •  Sittvagn  800:-
    •  Bilbarnstol  500:-
    •  Barnstol  150:-
    OBS! Kan behovet tillgodoses till en lägre kostnad ska denna ingå i biståndsbedömningen.
  • Coxia

TS sälj bilen även om det kostar dig 1000 kr att betala ut lånet för då slipper du skatt, försäkring osv. 

• Misantrop
    Anonym (Diakonen) skrev 2013-02-20 12:34:50 följande:
    Det är absolut inte fel att upplysa ts om att hon får en begränsad summa pengar som hon får hushålla med för att kunna köpa det nödvändiga till barnet. Det jag reagerar på är attityden "det du får är allmosor, tig och var tacksam". 
    Vi har som samhälle byggt upp ett välfärdssystem för att människor ska kunna få till det nödvändiga även om man av någon anledning råkat på obestånd utan att behöva stämplas som mottagare av "allmosor".
    Klart ts får drömma som alla vi andra och sedan, precis som vi andra, göra sina inköp utifrån de ekonomiska förutsättningar hon/de har.
    Och självklart är det bra att ge råd om hur man kan få de där pengarna att räcka längre, men börjar vi gå tillbaka till attityden att "vi" ger allmosor skapar vi ett kallare samhällsklimat.
    men TS skriver ju själv så här:

"6. Är du sambo?

NEJ, pojkvän och bor EJ ihop, kommer ej bo ihop heller pga soc´s regler. 
    Däremot kommer han och hälsa på och vara delaktig och vad han tjänar och jobbar som har soc inte med och göra anser jag!"

Det är klart folk blir provocerade. De utnyttjar det du beskriver som ett varmt samhällsklimat för sin egen vinning. Är det så det ska vara tycker jag TS förtjänar de bannor hon får. TS attityd är dessutom vanligare än man tror tycker jag mig märka i samhället och på FL.

För mig är det allmosor som man ger till någon i nöd. TS verkar tycka att det är hennes rättighet och att man kan vrida och vända så mycket som möjligt på det för sin egen vinnings skull.

Är det så det ska vara välkomnar jag ett kallare samhällsklimat och att TS kan få bo under en bro och barnet kan bli familjehemsplacerat istället så att folk återigen börjar förstå att man ska göra rätt för sig. man har både rättigheter och skyldigheter. 
  • Misantrop
    Så istället för att pappan tar sitt ansvar så tycker du att vi alla andra som inte känner dig eller ens vet vem du är ska ta ansvar för ert barn.

Du försöker ju aktivt undvika att du och din kille som föräldrar ska ta ansvar för ert barn genom att ni inte ska bo ihop och istället se till att någon annan betalar. Sen har du mage och klaga på mängden pengar och att du kanske ska behöva köpa begagnat.

Det är människor som du som får mig att vilja återinföra fattighusen. Så att ni får en reality check på hur mycket andra hårt arbetande individer ger till er som inte har lust eller förmåga att göra något vettigt av era egna liv. 
  • Anonym

Du får köpa begagnat helt enkelt. begagnat skötbord finns för under 500:- på blocket. å letar du runt i tid kan du säkert hitta även den sängen du tänkt dig till billig peng. sen tycker inte jag att madrasser till bebisar blir äckliga på samma sätt som till vuxna.. men de är ju din sak.. annars kan du ju lägga plastat frote mellan madrassen å lakarnen... sen tånkt såhär.. hur många har sovit i hoteöll lakarn/sängar.. känns ee äckligt?! Min son fick ny spjälsäng men nu yill växarsängen tyckte jag denna rätt nya madrass som var med såg fin ut tänkte bara göra ett nytt madrass skydd.... mem de är ju kag de. ne har man ont om pengar får.man ng dra ner på sina begär eller köpa under flera månaders tid.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-20 13:17:50 följande:
    Du får köpa begagnat helt enkelt. begagnat skötbord finns för under 500:- på blocket. å letar du runt i tid kan du säkert hitta även den sängen du tänkt dig till billig peng. sen tycker inte jag att madrasser till bebisar blir äckliga på samma sätt som till vuxna.. men de är ju din sak.. annars kan du ju lägga plastat frote mellan madrassen å lakarnen... sen tånkt såhär.. hur många har sovit i hoteöll lakarn/sängar.. känns ee äckligt?! Min son fick ny spjälsäng men nu yill växarsängen tyckte jag denna rätt nya madrass som var med såg fin ut tänkte bara göra ett nytt madrass skydd.... mem de är ju kag de. ne har man ont om pengar får.man ng dra ner på sina begär eller köpa under flera månaders tid.
    500? Ts kan få 150 kronor för det.
  • Liten elak och intelligent
    Men enligt soc är jag ensamstående och nej pappan tillbringar inte så mycket tid hos mig... På sin höjd får jag 1273kr i underhåll av pappan. 

Det behöver ju inte vara just 1273? Han ska väl bidra efter förmåga. Allttså är hans inkomst relevant.
  • Anonym

Nej jag känner igen med en symaskin ens... 
    Anonym skrev 2013-02-20 13:07:36 följande:
    plus 1000 kr i barnbidrag. Vad tror du barn kostar? en bebis kostar inte 2000 i månaden 

Det fattar väl jag med!
    Men jag vill ju kunna planera lite, jag tänker ju inte springa och akutshoppa det som behövs nysnittad eller är det meningen?
    + Barnbidraget räknas soc som en inkomst så hur jag '´än vrider och vänder så går man ju inte plus..
    Coxia skrev 2013-02-20 13:09:29 följande:
    TS sälj bilen även om det kostar dig 1000 kr att betala ut lånet för då slipper du skatt, försäkring osv. 
    Ställer av bilen om några dagar då jag för körförbud pga obesiktad pga fel på bilen.
    Så bilen kommer inte kosta mig 1 kr från nästa månad. 
    Jag får nog inte ens 4000kr för den nu idag och då ligger jag minus 6000kr och det går jag inte med på och har verkligen inte råd med det! 

Jag och pojkvännen vill INTE bo ihop!
    Kan inte folk fatta det? Eller står det i lagen att vi måste bo ihop när vi får barn?

Han har sitt krypin hos sig och jag har mitt. Vi trivs så.
    Vi har ej heller råd och bo ihop i nuläget!           

• Annsiss

Men skötbord är ju helt onödigt. Enkel skötbädd kan man lägga varsomhelst ex på badrumsgolvet medan man byter.

Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???