• Anonym

Babyutrustning vid Socbidrag???

Snart halvvägs i graviditeten och har hittills hämtat ut en babybox och köpt ett klädesplagg på Tradera..

Undrar ni som haft soc, vad fick ni i ersättning för barnet?
    Behöver ju vagn, skötbord, säng, bilstol, kläder och sånt..
    Har ju kollat Ikea och vet vad jag vill ha. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-20 12:39
    FAQ eftersom folk frågar samma sak OM OCH OM IGEN!

1.
    Har du bil TS?

Ja. 100% belånad, obesiktad och snart avställd.
    Säljer jag bilen går jag minus på det då det är runt 10.000kr kvar på lånet.
    Skulle jag få bilen såld för vad som är kvar på lånet på den, så går ju dessa pengar givetvis till avbetalningen på bilen!

2.
    Sy grejer, det är billigt osv

Jag har ingen symaskin och ej råd och köpa en heller!
    Dessutom är ju tyg inte så himla billigt?

3.
    Använd skötbädd på tvättmaskin, eller köp en och ha på badkaret.

Jag har ingen tvättmaskin eller ett badkar.
    Och nej, jag kommer inte byta blöja på nått köksbord!
    Är en viss skillnad på spilld mat än kiss och bajs!
    Ungefär som att använda disktrasan i köket till och städa badrummet och sen tvärtom..

4.
    Spjälsäng är onödigt..

Nej, jag vill INTE samsova, jag vill att barnet ska sova i sin säng gärna från dag 1.

5.
    Man brukar få saker från släktingar, familj, ha en babyshower osv.

Har knappt några vänner så babyshower blir svårt.
    Min och pojkvännens familj är väldigt anti så ifrån dom kommer vi inte ens få en pinal..
    Har lixom inte ens fått ett grattis över graviditeten..

6. Är du sambo?

NEJ, pojkvän och bor EJ ihop, kommer ej bo ihop heller pga soc´s regler.
    Däremot kommer han och hälsa på och vara delaktig och vad han tjänar och jobbar som har soc inte med och göra anser jag!

• Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???
  • Anonym
    Stjärnfall76 skrev 2013-02-20 17:29:25 följande:
    Är ts ens kvar? Undrar dock hur mycket pengar man faktiskt får av soc när man ska ha barn. Hittar inte det i tråden
    Det finns i tråden. Inlägg 132:
    Kostnad för spädbarnsutrustning, som accepteras vid biståndsbedömningen:
    •  Säng med sängkläder och andra tillbehör 950:-
    •  Skötbädd med tillbehör  150:-
    •  Bärsele  300:-
    •  Barnvagn med tillbehör  1.500:-
    •  Utrustning för bad  100:-
    •  Sittvagn  800:-
    •  Bilbarnstol  500:-
    •  Barnstol  150:-
    OBS! Kan behovet tillgodoses till en lägre kostnad ska denna ingå i biståndsbedömningen.
  • Elin 885
    diana86 skrev 2013-02-20 17:36:15 följande:
    Men allvarligt varför försöker du inte jobba extra? Varför
    Ska det va så jävla okej att gå på soc? Är ts så socialt missanpassad att hon planerar sitt liv på soc bidrag så undrar jag hur hon kan skaffa barn? Varför försvarar ni det så extremt? Går hela familjeliv på soc? Hitta ett jävla jobb, städa? gör vad som helst, är du så sjuk att du inte kan arbeta försök att bli sjukpensionär. Hur ska du kunna ta hand om ett barn när du inte ens kan ta hand om dig själv och lära dig ta ansvar? Kan förstå krigskadade invandrare el ensamstående föräldrar att dom går på soc ETT LITET TAG, men ta tag i dig själv din lata människa!
    håller helt med dig.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Anonym

Jag läste nu ts sista svar i trådstarten. Kommer inte att flytta ihop med pappan pga soc regler.... Dvs. han måste då försörja ts men hon anser alltså att samhället ska försörja henne och inte killen som är pappa till hennes barn. Konstigt att man kan resonera så...

• Elin 885
    jashrinah skrev 2013-02-20 17:35:33 följande:
    jag vill inte heller samsova , känns för osäkert. 
    spjälsäng finns det många  billiga på blocket , vissa till och med skänker bort dem !  
    samma gäller för skötbord ! 

ikea:
    baby madrass 79 kronor 
     kudde 40 
    påslakan och örngott 79
     täcke 79 
     lakan 79 /2st 
    skötbädd finns för under 100 kr det med ! 

jag vill inte heller samsova, jag rör mig som attan i sömnen så ibland får t o m maken se upp :p.
    så nej jag kommer försöka lära mina barn den dagen jag får några att sova i spjälsäng.
  • Elin 885

men ts du skriver att du inte har tvättmaskin, men du har väl tvättstuga i fastigheten, då kan du ju tvätta där som många människor gör och således köpa begagnat.

• Anonym
    Envira skrev 2013-02-19 19:21:55 följande:
    Nu är du ute och cyklar och gissar dig fram. Eftersom de inte bor ihop så är det två olika hushåll, han ska ha grejer hos sig också så det finns ingen lag som säger att han ska pröjsa för att hon ska ha spjälsäng hos sig etc. 

TS: Man får ett startbidrag via soc, det är inte så mycket men det räcker till det nödvändigaste :)  
    En del ensamstående mödrar verkar få spädbarnsutrustning  enligt vad jag läst på FL.   Jag fick inte en krona -  eftersom jag hade studerat fram till förlossningen.

Ts verkar knappast vara ensamstående?
  • Anonym
    Envira skrev 2013-02-20 17:42:08 följande:
    Vad modig du är som uttrycker dina åsikter kära anonym. 
    Skönt att man kan göra det för då får man höra folks ärliga svar. 
  • jashrinah
    Elin 885 skrev 2013-02-20 17:43:13 följande:
    jag vill inte heller samsova, jag rör mig som attan i sömnen så ibland får t o m maken se upp :p.
    så nej jag kommer försöka lära mina barn den dagen jag får några att sova i spjälsäng.
    haha jag med xD har till och med sparkat av han från sängen ( som är 180 cm bred xD )  har en liten påväg nu , hon ska sova i en vagga bredvid sängen =) 
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-19 17:38:02 följande:

Riktigt så bra ställt har han inte så han kan betala allt...

Golvet?? Jag håller mig gärna därifrån pga ryggskada så skötbord blir det.
    Han kan alltså inte spara ihop 3500 fram tills bebisen kommer i sommar? Hur ska han då ha råd att betala underhållsbidrag på 1273 kronor per månad när bebisen är född?Obestämd

Det måste vara tufft att ha så mycket problem med ryggen att du inte ens kommer att kunna sitta på golvet med bebisen, och leva ensamstående utan vänner och enda gången kan få ligga på golvet och leka är när pappa är med.

• sirisdotter
    Anonym skrev 2013-02-19 19:39:58 följande:
    Jag skulle ALDRIG låta min katt tassa på bordet heller.. 
    Jag har inte ens fötterna på vardagsrumsbordet.. 
    Matbord och kissiga och bajsiga blöjor anser jag inte är passande.
    Precis som att jag inte heller skulle torka bordet med en äcklig disktrasa, lr ens använda samma trasa i köket som i badrummet..

Bilen är 100% belånad och är runt 11tusen kr kvar på avbetalingen på den.
    Dock både oskattad och obes då jag ej nu har råd och laga den, och skulle jag sälja så skulle jag inte ens gå plus minus noll så bilen fick jag ha kvar.
    + jag behövde den vid jobb då ja bor på landet.

Ibland skiter sig saker helt enkelt!

Ingen tvättmaskin eller badkar..

Trångt badrum, däremot stort sovrum och bebis ska få eget litet rum så småningom.
    Har ingen symaskin heller, känner ej heller någon som har. :(
    Annars gillade jag syslöjden i skolan. :)

Kunde jag så skulle jag åkt dit för lääääänge sen!
    Dock har jag inte råd nu då jag har riktigt dålig ekonomi + Ullared ligger väl 45mil bort enkel väg skulle jag tro. :(

Tjänar du så dåligt på ditt jobb eftersom du startat tråden?  (du skriver att du behöver bilen för ditt jobb)
Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???