• Anonym

Babyutrustning vid Socbidrag???

Snart halvvägs i graviditeten och har hittills hämtat ut en babybox och köpt ett klädesplagg på Tradera..

Undrar ni som haft soc, vad fick ni i ersättning för barnet?
    Behöver ju vagn, skötbord, säng, bilstol, kläder och sånt..
    Har ju kollat Ikea och vet vad jag vill ha. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-20 12:39
    FAQ eftersom folk frågar samma sak OM OCH OM IGEN!

1.
    Har du bil TS?

Ja. 100% belånad, obesiktad och snart avställd.
    Säljer jag bilen går jag minus på det då det är runt 10.000kr kvar på lånet.
    Skulle jag få bilen såld för vad som är kvar på lånet på den, så går ju dessa pengar givetvis till avbetalningen på bilen!

2.
    Sy grejer, det är billigt osv

Jag har ingen symaskin och ej råd och köpa en heller!
    Dessutom är ju tyg inte så himla billigt?

3.
    Använd skötbädd på tvättmaskin, eller köp en och ha på badkaret.

Jag har ingen tvättmaskin eller ett badkar.
    Och nej, jag kommer inte byta blöja på nått köksbord!
    Är en viss skillnad på spilld mat än kiss och bajs!
    Ungefär som att använda disktrasan i köket till och städa badrummet och sen tvärtom..

4.
    Spjälsäng är onödigt..

Nej, jag vill INTE samsova, jag vill att barnet ska sova i sin säng gärna från dag 1.

5.
    Man brukar få saker från släktingar, familj, ha en babyshower osv.

Har knappt några vänner så babyshower blir svårt.
    Min och pojkvännens familj är väldigt anti så ifrån dom kommer vi inte ens få en pinal..
    Har lixom inte ens fått ett grattis över graviditeten..

6. Är du sambo?

NEJ, pojkvän och bor EJ ihop, kommer ej bo ihop heller pga soc´s regler.
    Däremot kommer han och hälsa på och vara delaktig och vad han tjänar och jobbar som har soc inte med och göra anser jag!

• Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???
  • Cogito ergo sum
    Anonym skrev 2013-02-20 09:44:10 följande:
    Om man tycker att det är äckligt med begagnat så har man ett attitydproblem och är bortskämd, tycker jag. En bäbis behöver inte nya saker. Och alla saker blir begagnade på en bäbis efter ca 10 minuter. Det är ju inte som att känslan av "nytt och fräscht" håller i sig längre än till första dreglet...
  • Anonym (En baby)
    Cogito ergo sum skrev 2013-02-20 12:20:27 följande:
    Om man tycker att det är äckligt med begagnat så har man ett attitydproblem och är bortskämd, tycker jag. En bäbis behöver inte nya saker. Och alla saker blir begagnade på en bäbis efter ca 10 minuter. Det är ju inte som att känslan av "nytt och fräscht" håller i sig längre än till första dreglet...

Om du skrev detta så jo... 

LÄS DETTA NEDAN ser du skilladen i signaturen?

Inte min signatur.
  • Anonym
    Anonym (j) skrev 2013-02-20 12:21:12 följande:
    Jaha, kläder då? Ska bebisen vara naken första tiden eller? Eller är det meningen att man ska springa ut nyförlöst då första barnbidraget kommit och köpa alla kläder som behövs? 
    Man får väl köpa ett startpaket för en billig peng på Tradera eller under klädbytardagar?
  • Cogito ergo sum
    Anonym (En baby) skrev 2013-02-20 12:27:30 följande:

LÄS DETTA NEDAN ser du skilladen i signaturen?

Inte min signatur.
    Jag skrev Om det var du så ja.. 
  • Anonym (En baby)
    Cogito ergo sum skrev 2013-02-20 12:29:26 följande:
    Jag skrev Om det var du så ja.. 

Ser du inte att det är en annan signatur.Vad står det vid min signatur? Min signatur är Anonym(En baby)
    O vilken signatur skrev inlägget? Bara signaturen Anonym..GE DIG
  • Elin 885

jag sov första perioden i vagnen har mamma berättat, en vinröd (asful!) vagn. men jag sov nog gott =).

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Cogito ergo sum
    Anonym (En baby) skrev 2013-02-20 12:31:03 följande:

Ser du inte att det är en annan signatur.Vad står det vid min signatur? Min signatur är Anonym(En baby)
    O vilken signatur skrev inlägget? Bara signaturen Anonym..GE DIG
    Tycker du kan ge dig eftersom du tog åt dig och började detta.
  • Anonym (Diakonen)
    Anonym skrev 2013-02-20 08:43:59 följande:
    Uhm, sure, men hon kan knappat välja att köpa allting nytt. Inte ens folk som arbetar och har en inkomst köper allting nytt till en bäbis, om de är någorlunda ekonomiskt kompetenta.

Anonym skrev 2013-02-20 08:55:23 följande:
    Nej, jag längtar inte tillbaks till den tiden. Men jag får känslan i den här tråden att TS har hört att hon kan få ett extrabidrag till babyutrustning, inte kollat upp hur mycket det rör sig om i just den kommun där hon bor, och sedan har hon "drömt sig iväg" bland massa nya prylar o.s.v. Så funkar det inte riktigt. Men självklart - de pengar hon får har hon rätt till och de får hon använda som hon vill. Men det är väl inte fel att påpeka för henne att pengarna kommer räcka betydligt längre om hon släpper sin aversion mot begagnade möbler?

Det är absolut inte fel att upplysa ts om att hon får en begränsad summa pengar som hon får hushålla med för att kunna köpa det nödvändiga till barnet. Det jag reagerar på är attityden "det du får är allmosor, tig och var tacksam".

Vi har som samhälle byggt upp ett välfärdssystem för att människor ska kunna få till det nödvändiga även om man av någon anledning råkat på obestånd utan att behöva stämplas som mottagare av "allmosor".

Klart ts får drömma som alla vi andra och sedan, precis som vi andra, göra sina inköp utifrån de ekonomiska förutsättningar hon/de har.

Och självklart är det bra att ge råd om hur man kan få de där pengarna att räcka längre, men börjar vi gå tillbaka till attityden att "vi" ger allmosor skapar vi ett kallare samhällsklimat.
  • Anonym (j)
    Anonym skrev 2013-02-20 12:29:03 följande:
    Man får väl köpa ett startpaket för en billig peng på Tradera eller under klädbytardagar?
    Ja men var ska de pengarna komma ifrån om det inte ingår i normen ? 
  • Anonym
    diana86 skrev 2013-02-20 00:10:08 följande:
    Varför skaffa barn när man går på soc?
    WORD!
Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???