• SannaM

Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?

Som rubriken lyder: Du som har ett litet barn (eller flera) med snippa och som konsekvent köper kläder från den så kallade flickavdelningen till ditt barn - vilken är den främsta anledningen till att du gör det?(tänker nu barn som är så pass små att de inte kan bestämma själva)

Att köna ett så litet barn är för mig otroligt främmande och att kläder delas in efter kön är ju, ja, rätt befängt egentligen. Själv har jag en 1,5-åring med snopp som jag klär i barnkläder, helt enkelt. Jag vill inte begränsa honom genom att lära honom (tvinga honom) att vara på ett sätt, utan jag vill att han ska ha alla möjligheter att utvecklas till en egen individ - med egna intressen, egen klädsmak och personlighet, oberoende av vilket könsorgan han råkar ha.

minasannaord.wordpress.com/2013/02/12/mitt-ba.../
    minasannaord.wordpress.com/2013/02/18/pa-tal-.../

...men jag är nyfiken på hur du, som inte tänker som jag, tänker och resonerar. Bring it! 

Ps. Jag startar en snopptråd också...
    minasannaord.wordpress.com // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-26 15:09
    Intressant att flicktråden är så mycket längre än pojktråden! Någon som har en analys?

Jag och min skrivarnerv blir i alla fall ytterst inspirerad av detta... Och lite frustrerad av personer som kritiserar genuspedagogik och normkritik utan att veta vad det betyder. Men men...

minasannaord.wordpress.com/2013/02/24/att-vara-genusmedveten-handlar-inte-om-att-forbjuda/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?
  • fluu
    straw2008 skrev 2013-02-23 22:33:52 följande:
    Min mamma klippte mig i killfrisyr o köpte endast killkläder till mig som liten. Jag fick alltid höra ALLTID höra att jag såg ut som en kille !! Jag blev så sjukt ledsen varje gång.
    Och jag avskydde att höra "åh,vilken söt liten prinsessa" och "du som är flicka ska väl inte göra si och så". Works both ways you know....
    Som tur Var hade jag föräldrar som lärt mig säga ifrån och lärt mig att skillnaden mellan pojkar och flickor sitter mellan benen,ingen annanstans.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • Thaleya1
    fluu skrev 2013-02-23 22:46:56 följande:
    Och jag avskydde att höra "åh,vilken söt liten prinsessa" och "du som är flicka ska väl inte göra si och så". Works both ways you know....
    Som tur Var hade jag föräldrar som lärt mig säga ifrån och lärt mig att skillnaden mellan pojkar och flickor sitter mellan benen,ingen annanstans.
    Jag håller med. Jag uppfostrades så att jag fick klä mig i vad jag ville, vilket oftast blev neutrala kläder. Mina systrar klädde sig flickigt och älskade rosa. Jag fick väl höra någon gång att jag var söt. Det var aldrig någon som trodde jag var en kille, jag hade långt flickigt lockigt hår och feminina drag. Jag lekte med riddarborg, bilbana en stege vi hade utomhus samt andra lekar utomhus oftast.
  • straw2008

Ja det är något som sitter kvar idag 36 år senare. Tror att EN enda kommentar typ "åh söt dotter du har" hade räckt ett helt LIV för mig. Men jag ärvde o blev klädd som en pojke. Hatar det idag, ville vara som de flesta tjejerna i klassen. Jag slutade klä mig som pojke vid 14 års ålder ca. Sen tog det ca 4 år för håret att växa ut då jag var helt snaggad innan. Idag tycker jag det är extremt viktigt att vara feminin. Gäller även min son o dotter, vill aldrig de ska behöva känna sånt utanförskap som jag känt.

I kinamockaskogen.....
  • Thaleya1
    straw2008 skrev 2013-02-23 22:50:43 följande:
    Ja det är något som sitter kvar idag 36 år senare. Tror att EN enda kommentar typ "åh söt dotter du har" hade räckt ett helt LIV för mig. Men jag ärvde o blev klädd som en pojke. Hatar det idag, ville vara som de flesta tjejerna i klassen. Jag slutade klä mig som pojke vid 14 års ålder ca. Sen tog det ca 4 år för håret att växa ut då jag var helt snaggad innan. Idag tycker jag det är extremt viktigt att vara feminin. Gäller även min son o dotter, vill aldrig de ska behöva känna sånt utanförskap som jag känt.
    Bäst är väl om barnen får klä sig som de vill!
    Men så långt jag kan påverka under tiden de är bäbisar, så blir det de kläder jag och pappan tycker är snygga!
  • straw2008

O till er som skriver att ni har "pojkflickor" ni klär de ändå i tights de har page eller längre samt converse typ !! Jag var 12 näst intill rakad hade grå piké tröja o mörkblå lejon gympaskor byxorna var mörkgrå jeans typ. Jag var tonåring för sjutton !!! Ni som även påstår att ni är så "genus" kör ni barbietröja på er 13 åriga son på skolkortet ? Eller är det endast pojkar upp till 2 år som är gulliga i ballerinatights ??

I kinamockaskogen.....
  • straw2008

Exakt de ska få klä sig som de vill, dvs tvärtemot vad jag fick som liten.

I kinamockaskogen.....
  • straw2008

Sen formas inte en människa endast efter vad folk säger om barnets utseende. Larvigt att tro !! Tex så är mammor som har silicon sjuka i huvudet då de sänder fel signaaaaaler! Men hallå, barnet har väl en EGEN uppfattning om vad som är fint ? Alla andra 20161516 par bröst de ser i livet då ?? Näää alla ni tokar tror på allvar att det endast o endast går i föräldrarnas skor o opererat sig då "min mamma gjorde det för 20 år sen" på allvar ??

I kinamockaskogen.....
  • Thaleya1
    straw2008 skrev 2013-02-23 22:55:56 följande:
    O till er som skriver att ni har "pojkflickor" ni klär de ändå i tights de har page eller längre samt converse typ !! Jag var 12 näst intill rakad hade grå piké tröja o mörkblå lejon gympaskor byxorna var mörkgrå jeans typ. Jag var tonåring för sjutton !!! Ni som även påstår att ni är så "genus" kör ni barbietröja på er 13 åriga son på skolkortet ? Eller är det endast pojkar upp till 2 år som är gulliga i ballerinatights ??
    Skickar en kram, fy så tråkigt. Varför gjorde dina föräldrar så?
  • Indiansommar

För att jag tycker att flickor ska ha flickkläder och pojkar pojkkläder... I min värld är det rätt i din värld är det förmodligen fel. Jag hade aldrig låtit någon av mina söner ha klänning (de har heller aldrig bett om att få ha en)

• fluu
    straw2008 skrev 2013-02-23 22:55:56 följande:
    Jag tror inte att det är många föräldrar som fullt ut bestämmer vad en 13 åring ska ha på sig. Jag kommer då inte göra det. Vill min eventuellt framtida som klä sig i barbietröja får han göra det oavsett ålder.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
Svar på tråden Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?