• SannaM

Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?

Som rubriken lyder: Du som har ett litet barn (eller flera) med snippa och som konsekvent köper kläder från den så kallade flickavdelningen till ditt barn - vilken är den främsta anledningen till att du gör det?(tänker nu barn som är så pass små att de inte kan bestämma själva)

Att köna ett så litet barn är för mig otroligt främmande och att kläder delas in efter kön är ju, ja, rätt befängt egentligen. Själv har jag en 1,5-åring med snopp som jag klär i barnkläder, helt enkelt. Jag vill inte begränsa honom genom att lära honom (tvinga honom) att vara på ett sätt, utan jag vill att han ska ha alla möjligheter att utvecklas till en egen individ - med egna intressen, egen klädsmak och personlighet, oberoende av vilket könsorgan han råkar ha.

minasannaord.wordpress.com/2013/02/12/mitt-ba.../
    minasannaord.wordpress.com/2013/02/18/pa-tal-.../

...men jag är nyfiken på hur du, som inte tänker som jag, tänker och resonerar. Bring it! 

Ps. Jag startar en snopptråd också...
    minasannaord.wordpress.com // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-26 15:09
    Intressant att flicktråden är så mycket längre än pojktråden! Någon som har en analys?

Jag och min skrivarnerv blir i alla fall ytterst inspirerad av detta... Och lite frustrerad av personer som kritiserar genuspedagogik och normkritik utan att veta vad det betyder. Men men...

minasannaord.wordpress.com/2013/02/24/att-vara-genusmedveten-handlar-inte-om-att-forbjuda/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?
  • SannaM
    Mummamalin skrev 2013-02-23 21:06:31 följande:
    Vad är det som du tror skulle vara skadligt för ditt barn om du klädde hen könsneutralt?

Säger inte det här för att jävlas, jag undrar verkligen varför så många mammor ser "hen" (som ordet f.ö. inte är tänkt att användas btw) som ett rött skynke.

Väldigt fascinerande att många provocerar av ett litet ord som faktiskt fyller en funktion (och som redan finns på massa andra språk).
    minasannaord.wordpress.com // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma
  • Thaleya1
    Mummamalin skrev 2013-02-23 19:58:58 följande:
    varför det?
    För jag vill ju gärna att min dotter ska få höra att hon är söt för att vara en tjej inte att hon är söt för att vara en kille, och tvärtom. Nog för att de är bebisar och feminina och maskulina drag är inte starka men på vissa bebisar finns de, och om någon antar nått så innebär det att mitt barn har drag åt det andra hållet. Det gör inte så mycket för mig, men det kanske gör nått för min bebis när den blivit äldre.

• Kittten
    Thaleya1 skrev 2013-02-23 22:16:37 följande:
    För jag vill ju gärna att min dotter ska få höra att hon är söt för att vara en tjej inte att hon är söt för att vara en kille, och tvärtom. Nog för att de är bebisar och feminina och maskulina drag är inte starka men på vissa bebisar finns de, och om någon antar nått så innebär det att mitt barn har drag åt det andra hållet. Det gör inte så mycket för mig, men det kanske gör nått för min bebis när den blivit äldre.

Vem säger ens "du är söt FÖR ATT VARA tjej/kille" till någon? Låter rätt otrevligt överhuvudtaget. 
  • Thaleya1
    Kittten skrev 2013-02-23 22:27:42 följande:
    Vem säger ens "du är söt FÖR ATT VARA tjej/kille" till någon? Låter rätt otrevligt överhuvudtaget. 
    nej jag menar inte så jag menar att någon säger vad söt din dotter är, också kanske det är en son. eller tvärtom, då skulle det kännas som jaha kanske inte var så söt ändå.
  • Kittten
    Thaleya1 skrev 2013-02-23 22:29:04 följande:
    nej jag menar inte så jag menar att någon säger vad söt din dotter är, också kanske det är en son. eller tvärtom, då skulle det kännas som jaha kanske inte var så söt ändå.
    Men sötheten sitter inte i könet, barnet är ju lika sött för det i deras ögon. Sen tycker inte jag att man ska lära sina barn att andras åsikter huruvida ens utseende duger eller inte, betyder något. Det är barnets egen självkänsla som är det viktiga i den frågan :)
  • straw2008

Min mamma klippte mig i killfrisyr o köpte endast killkläder till mig som liten. Jag fick alltid höra ALLTID höra att jag såg ut som en kille !! Jag blev så sjukt ledsen varje gång.

I kinamockaskogen.....
  • Thaleya1
    straw2008 skrev 2013-02-23 22:33:52 följande:
    Min mamma klippte mig i killfrisyr o köpte endast killkläder till mig som liten. Jag fick alltid höra ALLTID höra att jag såg ut som en kille !! Jag blev så sjukt ledsen varje gång.
    det är exakt det här jag menar.
  • Thaleya1
    Kittten skrev 2013-02-23 22:33:25 följande:
    Men sötheten sitter inte i könet, barnet är ju lika sött för det i deras ögon. Sen tycker inte jag att man ska lära sina barn att andras åsikter huruvida ens utseende duger eller inte, betyder något. Det är barnets egen självkänsla som är det viktiga i den frågan :)
    fast om jag hade sagt det så hade inte alls barnet varit exakt lika sött i mina ögon, så jag tvivlar att det är så för alla.

Nä det vill jag också lära mitt barn, men samhället har ju ändå sin påverkan och om barnet hör många gånger att den ser ut som en kille när det är en tjej så kan det vara sårande.
  • Mummamalin

Men... Är det vad du vill att din barn ska eftersträva senare också? Att vara söt/bli uppskattad för hur de ser ut?

• Thaleya1
    Mummamalin skrev 2013-02-23 22:41:44 följande:
    Men... Är det vad du vill att din barn ska eftersträva senare också? Att vara söt/bli uppskattad för hur de ser ut?
    pratar du om mig så nej inte nödvändigtvis. Jag vill att mitt barn ska vara sig själv, kanske piffa till sig för att må bra typ duscha osv. Och jag vill att mitt barn ska anstränga sig i skolan men inte överanstränga sig eller få panik över saker som barnet inte förstår ännu.

Vill att mitt barn ska känna sig vacker, smart, charmigt, underbart.
Svar på tråden Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?