• Anonym (Ledsen)

Sommarstugan- ett syskon får allt

Vad hade ni tyckt i den här situationen om ni var jag?

Mina föräldrar har ägt ett fint fritidshus, huset och marken är värderat till ca 4 miljoner kronor. Föräldrarna är de enda ägarna. 

Du har ett syskon, en äldre bror. En dag kommer föräldrarna och säger att din bror kommer få köpa sommarhuset för en symbolisk summa, summan är symbolisk för att undvika att betala skatt och för att gåvor är skattefria. Brodern får köpa huset för 100 000 kr och får resten av huset i gåva.

Brodern har redan nu ett mycket billigt boende och planerar att vara hemma med sina barn fram tills att de börjar skolan, det yngsta barnen är lite drygt ett år gammal. Brodern ville betala så lite som möjligt för huset för att ha råd att fullfölja sin plan att vara hemma länge. 

Du har också barn. Du bor ganska dyrt, har ganska stora lån, och du skulle gärna också vara hemma i några år. Men kommer börja jobba när barnet är ett år gammalt. 

Vad skulle du tycka om att dina/era föräldrar i det här läget ger bort huset/säljer det mycket billigt? 

Det finns inga andra stora tillgångar i föräldrahemmet kanske ska tilläggas. Både jag och min bror har jobb och är i övrigt "välartade". 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-28 15:05
    Våra föräldrar har nu sagt att det ska ses som ett förtida arv, men de kommer inte kompensera mig. Min bror får lösa ut mig efter deras död.

• Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt
  • Coruscant

TS: Jag tycker DU ska be att få köpa huset för 100.000kr så du kan vara hemma med dina barn till skolstarten. På precis samma sätt din bror vill göra. Eller så "budar du över" med 100.001kr och fråga vad de tycker då... Fel av dina föräldrar som det är nu iaf!!

• Anonym (arv)
    "Jag misstänker att mamma är rädd för att ingen av oss ska ha råd att ha huset om de skulle sälja det för 4 miljoner till min bror (huset är nog värst mer än så, värderingen är som sagt 3 år gammal) eller om de skulle sälja det för 2 miljoner och sedan ge mig pengarna (nu eller när de är avlidna i form av arv) Då väljer de helt enkelt att ge honom huset och blundar för att det är orättvist. "

Det ska räknas in som förskott på arv, så det där kan de inte undvika iallafall. Kontakta en jurist! 

De kan väl inte veta vad ni har råd med eller inte när de dör?   
  • Anonym
    Anonym (arv) skrev 2013-02-28 06:51:18 följande:
    "Jag misstänker att mamma är rädd för att ingen av oss ska ha råd att ha huset om de skulle sälja det för 4 miljoner till min bror (huset är nog värst mer än så, värderingen är som sagt 3 år gammal) eller om de skulle sälja det för 2 miljoner och sedan ge mig pengarna (nu eller när de är avlidna i form av arv) Då väljer de helt enkelt att ge honom huset och blundar för att det är orättvist. "

Det ska räknas in som förskott på arv, så det där kan de inte undvika iallafall. Kontakta en jurist! 

De kan väl inte veta vad ni har råd med eller inte när de dör?   
    Föräldrarna lever... De får ge bort huset om de vill. Ts kan inget göra just nu. När föräldrarna dör kan ts försöka få del av husets värde, inte innan.
  • Studentpappa

Vad säger dina föräldrar om du frågar dem hur de tror du känner när de ger din bror 4-5 miljoner med motivering att han är en redig karl? Förstår de inte vilket ställningstagande de gör? Jag hade nog kunnat bryta med min familj för en sådan sak. Inte för pengarna utan att de valt bort mig. Har du förklarat hur du känner utifrån en annan vinkel än den ekonomiska?

• Anonym

Hur motiverar dina föräldrar gåvan?

Är det möjligen så att din bror visat intresse för huset men inte du?

• Anonym (1)
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-27 22:05:59 följande:
    Vad hade ni tyckt i den här situationen om ni var jag?

Mina föräldrar har ägt ett fint fritidshus, huset och marken är värderat till ca 4 miljoner kronor. Föräldrarna är de enda ägarna. 

Du har ett syskon, en äldre bror. En dag kommer föräldrarna och säger att din bror kommer få köpa sommarhuset för en symbolisk summa, summan är symbolisk för att undvika att betala skatt och för att gåvor är skattefria. Brodern får köpa huset för 100 000 kr och får resten av huset i gåva.

Brodern har redan nu ett mycket billigt boende och planerar att vara hemma med sina barn fram tills att de börjar skolan, det yngsta barnen är lite drygt ett år gammal. Brodern ville betala så lite som möjligt för huset för att ha råd att fullfölja sin plan att vara hemma länge. 

Du har också barn. Du bor ganska dyrt, har ganska stora lån, och du skulle gärna också vara hemma i några år. Men kommer börja jobba när barnet är ett år gammalt. 

Vad skulle du tycka om att dina/era föräldrar i det här läget ger bort huset/säljer det mycket billigt? 

Det finns inga andra stora tillgångar i föräldrahemmet kanske ska tilläggas. Både jag och min bror har jobb och är i övrigt "välartade". 

Kan det vara så att de vill stödja just hans beslut att vara hemma med sina barn? Det låter inte som om det är vad du ska/vill/har gjort? Du skriver att du "skulle också ha kunnat vara hemma länge" om du hade fått del av pengarna, men det är ju inte riktigt samma sak... Inte heller säkert att du hade den strävan/önskan? Det kräver ju ändå en del ekonomiska uppoffringar att välja hemmalivet när barnen är små, och jag skulle säga att de flesta klarar av att leva på en t o m medioker lön om de bara sänker sina förväntningar på konsumtion under dessa år, med eller utan arv. Eller har jag missförstått dig?

Jag hade nog gärna kunnat ge mina barn gåvor på ett sätt som de skulle uppfatta som orättvist, det är ju faktiskt mina pengar! Om jag ponerar att ena barnet vill studera efter gymnasiet och den andra vill resa, så kan jag gott tänka mig att betala för studierna för att barnet skall slippa studielån, medan resan skulle det andra barnet själv få arbeta ihop till. Det är beroende på vad jag vill sponsra, självklart har "resebarnet" mitt fulla stöd, men får betala sitt val själv. Mina tillgångar vill jag fördela själv, jag skulle bli rätt besviken och arg om någon satt och räknade på rättvisa med mina pengar!

Jag förstår din känsla, men jag skulle vilja uppmuntra dig att se på det ur andra synvinklar, som du själv sa är dina föräldrar bra människor som säkert har logik i sitt val som inte baserar sig på något så dumt som "favoritbarnet".

Lycka till!

• missan75

Jag är egentligen för dåligt insatt men kan man verkligen sälja något på det sättet för 100 000 när det är värt 4 miljoner?

• Anonym

Mina svärföräldrar gav bort hus till sin dotter men hon fick betala ett 7-siffrigt belopp. De besökte en jurist för att det skulle bli så rättvist som möjligt, min make kompenserades på ett annat sätt genom att få kontanter. Mina svärföräldrar behövde inte betala någon skatt på det belopp de fick av min svägerska.

Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt