• Anonym (Ledsen)

Sommarstugan- ett syskon får allt

Vad hade ni tyckt i den här situationen om ni var jag?

Mina föräldrar har ägt ett fint fritidshus, huset och marken är värderat till ca 4 miljoner kronor. Föräldrarna är de enda ägarna. 

Du har ett syskon, en äldre bror. En dag kommer föräldrarna och säger att din bror kommer få köpa sommarhuset för en symbolisk summa, summan är symbolisk för att undvika att betala skatt och för att gåvor är skattefria. Brodern får köpa huset för 100 000 kr och får resten av huset i gåva.

Brodern har redan nu ett mycket billigt boende och planerar att vara hemma med sina barn fram tills att de börjar skolan, det yngsta barnen är lite drygt ett år gammal. Brodern ville betala så lite som möjligt för huset för att ha råd att fullfölja sin plan att vara hemma länge. 

Du har också barn. Du bor ganska dyrt, har ganska stora lån, och du skulle gärna också vara hemma i några år. Men kommer börja jobba när barnet är ett år gammalt. 

Vad skulle du tycka om att dina/era föräldrar i det här läget ger bort huset/säljer det mycket billigt? 

Det finns inga andra stora tillgångar i föräldrahemmet kanske ska tilläggas. Både jag och min bror har jobb och är i övrigt "välartade". 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-28 15:05
    Våra föräldrar har nu sagt att det ska ses som ett förtida arv, men de kommer inte kompensera mig. Min bror får lösa ut mig efter deras död.

• Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt
  • Bibbidi
    jashrinah skrev 2013-02-27 22:30:08 följande:
    gården skall jag inte ta över den dagen mina föräldrar dör utan tidigare :)
    Kommer också räknas som förskott på arv, även om du tar över gården tidigare.
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Anonym
    Det förstod jag. Men du förstod nog inte vad jag menade

Om du får köpa gården nu för en symbolisk summa så räknas det på förskott på arv. När dina föräldrar dör så måste du lösa ut din syster, om dina föräldrar inte har motsvarande summa att ge henne. Då spelar det ingen roll om du säljer gården eller inte, utan du får fixa fram pengarna på bästa sätt du kan (via banklån tex). Din syster har rätt till sitt arv helt enkelt.
  • Anonym (Ledsen)
    PiffigaPedagogen skrev 2013-02-27 22:28:17 följande:
    Låter konstigt jag hade blivit skogstokig. Varför köper inte ni halva var och antingen bor där tillsammans på sommaren eller delar upp veckorna!? Har du blivit tillfrågad?
    Jag har inte blivit tillfrågad, min bror och vårda föräldrar gjorde upp med varandra om fastigheten och presenterade det hela som ett färdigt paket för mig. 

Mina föräldrar vet att jag kommer kräva min arvslott. Men de anser att det liksom inte går att lösa det hela på något annat sätt. Det är som att de inte lyssnar på mina argument.  
  • Anonym (equity)
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-27 22:29:33 följande:
    På grund av att min bror inte vill. Han vill äga och utnyttja huset som han vill, han vill inte dela huset med mig. 
    Okej, elda upp det och be dom dra hela högen...Demon

Nej, kanske inte, men jag tycker inte du borde vara ledsen, jag hade varit väldigt arg.

Om det finns ett fint hus som båda barnen vill ha så hade jag som förälder nog hellre sålt i så fall för att inte favorisera, om de inte kunde samsas.

• Anonym
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-27 22:31:57 följande:
    Jag har inte blivit tillfrågad, min bror och vårda föräldrar gjorde upp med varandra om fastigheten och presenterade det hela som ett färdigt paket för mig. 

Mina föräldrar vet att jag kommer kräva min arvslott. Men de anser att det liksom inte går att lösa det hela på något annat sätt. Det är som att de inte lyssnar på mina argument.  
    Men finns det ingan annan person som de lyssnar på som kan prata med dem. Någon de respekterar och som inte är känslomässigt engagerad? En släkting? Vän? Prästen?
  • PiffigaPedagogen

Jag tycker att fet låter som att det är din bror son är bortskämd. Han vill äga huset och nyttja det som han vill. Han har ingen förståelse för att du kanske också vill det?

Finns det något annat som ligger bakom? Något bråk? Har ni haft likvärdig kontakt med era föräldrar osv.?

• Anonym (Ledsen)
    Anonym skrev 2013-02-27 22:31:49 följande:

Om du får köpa gården nu för en symbolisk summa så räknas det på förskott på arv. När dina föräldrar dör så måste du lösa ut din syster, om dina föräldrar inte har motsvarande summa att ge henne. Då spelar det ingen roll om du säljer gården eller inte, utan du får fixa fram pengarna på bästa sätt du kan (via banklån tex). Din syster har rätt till sitt arv helt enkelt.
    Intressant att den andra sidan av myntet kom upp i tråden, nu är det ju inte samma hus men jag gissar att systern som tar över huset tycker att det är väldigt logiskt och fördelaktigt att göra som de gör. 
  • jashrinah
    Bibbidi skrev 2013-02-27 22:30:43 följande:
    Kommer också räknas som förskott på arv, även om du tar över gården tidigare.
    aven om hon avskriver sig rätten till halva gården ?   

hur mycket måste man betala för att det inte skall räknas som det ?  
  • Anonym (equity)
    Du behöver läsa på lite.
  • jashrinah
    Anonym skrev 2013-02-27 22:31:49 följande:

men hon avsäger väll sig arvet genom att inte vilja ha 50 % av gården ? 
Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt