• Anonym (Ledsen)

Sommarstugan- ett syskon får allt

Vad hade ni tyckt i den här situationen om ni var jag?

Mina föräldrar har ägt ett fint fritidshus, huset och marken är värderat till ca 4 miljoner kronor. Föräldrarna är de enda ägarna. 

Du har ett syskon, en äldre bror. En dag kommer föräldrarna och säger att din bror kommer få köpa sommarhuset för en symbolisk summa, summan är symbolisk för att undvika att betala skatt och för att gåvor är skattefria. Brodern får köpa huset för 100 000 kr och får resten av huset i gåva.

Brodern har redan nu ett mycket billigt boende och planerar att vara hemma med sina barn fram tills att de börjar skolan, det yngsta barnen är lite drygt ett år gammal. Brodern ville betala så lite som möjligt för huset för att ha råd att fullfölja sin plan att vara hemma länge. 

Du har också barn. Du bor ganska dyrt, har ganska stora lån, och du skulle gärna också vara hemma i några år. Men kommer börja jobba när barnet är ett år gammalt. 

Vad skulle du tycka om att dina/era föräldrar i det här läget ger bort huset/säljer det mycket billigt? 

Det finns inga andra stora tillgångar i föräldrahemmet kanske ska tilläggas. Både jag och min bror har jobb och är i övrigt "välartade". 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-28 15:05
    Våra föräldrar har nu sagt att det ska ses som ett förtida arv, men de kommer inte kompensera mig. Min bror får lösa ut mig efter deras död.

• Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt
  • Anonym (Ledsen)
    bandis skrev 2013-02-27 22:50:31 följande:
    Min pappa råkade ut för exakt samma sak. Hans föräldrar hade "skrivit över" sitt boende på hans syster som en gåva, medans han fick inget. Vi i familjen uppmuntrade honom att ta kontakt med en jurist för att reda ut om man öht som förälder kan ge mer till det ens barnet oavsett om man är i livet el gnm testamente. Svaret var tydligt: Nej, det kan man inte! Man har alltid rätt till sin laglott.

Jag ifrågasätter fö väldigt stark såna typer av favoriseringar. Det betyder ju krasst att flera generationer nedåt blir drabbade, och inte bara syskonen som deg konkret handlar om. Varför ska vissa barnbarn få en fett arv att se fram emot i form av en fastighet, medans de andra inte får det (för att deras mormor etc varit dum i huvudet). Sånt här gör mig sjukt förbannad. Tycker du ska kontakta jurist omedelbart. Er relation verkar ju ändå vara förstörd iom detta, så om de blir arga så är det inte mer än rätt. Lycka till!
    Som jag förstår så kan de skänka bort allt, men jag kan efter deras död kräva min laglott, min bror måste då kompensera mig. Läste en gång juridik en termin, men det är nästan 15 år sedan. Men så har jag förstått det. 

Det sorgliga är att de liksom rycker på axlarna  och menar att "nu är det såhär". 

Vad är då en relation till dem värd? De har ju goda sidor de som alla andra, men det här svider verkligen.  
  • Anonym
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-27 22:54:55 följande:
    Som jag förstår så kan de skänka bort allt, men jag kan efter deras död kräva min laglott, min bror måste då kompensera mig. Läste en gång juridik en termin, men det är nästan 15 år sedan. Men så har jag förstått det. 

Det sorgliga är att de liksom rycker på axlarna  och menar att "nu är det såhär". 

Vad är då en relation till dem värd? De har ju goda sidor de som alla andra, men det här svider verkligen.  
    Då kan du inte göra så mycket mer tyvärr.

Jag hade nog distanserat mig ett tag från föräldrarna och slickat såren. Jag hade nog inte kunnat titta på dem om de behandlade mig så.
  • bandis

Då får dina föräldrar helt enkelt belåna huset med 2 milj. (Borde inte vara några problem om det är värderat till 4, och eftersom de inte har några andra lån), och ge de pengarna till dig. Antingen gör dem det, eller din bror. Enkelt. Men du ska ha två miljoner, helst nu, så ni kan släppa detta och du kan gå vidare i ditt liv.
    Jag kan ju inte låta bli att undra på vilket grovt sätt du annars kan ha sårat dem på tidigare i livet, om detta är den bästa "hämnden" de kan komma på, för de kan ju inte bara vara så genuint missunnsamma...??

• Anonym (Ledsen)
    Barbamamah skrev 2013-02-27 22:52:49 följande:

Jag har verkligen läst dina inlägg noga men förstår ändå inte. På vilket sätt motiverar dina föräldrar för er och sig själva att de väljer att behandla sina två barn så olika? Har det alltid varit så? Hur kommer det sig att de väljer att sponsra din bror istället för dig? Är han favoritbarnet på nåt sätt? Kommer han bo i huset permanent? Har det inverkat dina föräldrars beslut tror du?
    Förlåt om jag är otydligt,

Men jag har inga enkla svar på dina frågor.  

Mina föräldrar vill att min bror ska ta över huset. De har inför mig sagt att de föredrar att han gör det. Han kommer primärt inte bo i huset permanent, utan ha det som fritidsboende. 

Klart att det är enkelt att säga att han är favoritbarnet, men mina föräldrar uttrycker det inte så naturligtvis. Utan de uttrycker det i att min bror är en redig karl, en fin pappa som stannar hemma med sina barn, som har ett bra jobb (hantverkare) etc. Att jag stannar hemma med mitt barn i ett år, också har ett bra jobb (akademiker) är liksom inte lika bra. 
  • Lindsey Egot the only one

De borde ge dig motsvarande i värde.

• Anonym (Ledsen)
    bandis skrev 2013-02-27 23:01:39 följande:
    Då får dina föräldrar helt enkelt belåna huset med 2 milj. (Borde inte vara några problem om det är värderat till 4, och eftersom de inte har några andra lån), och ge de pengarna till dig. Antingen gör dem det, eller din bror. Enkelt. Men du ska ha två miljoner, helst nu, så ni kan släppa detta och du kan gå vidare i ditt liv.
    Jag kan ju inte låta bli att undra på vilket grovt sätt du annars kan ha sårat dem på tidigare i livet, om detta är den bästa "hämnden" de kan komma på, för de kan ju inte bara vara så genuint missunnsamma...??
    Jag tror inte de hämnas något. Jag tror inte heller att de förstår hur orättvist det faktiskt blir- även om jag talat om det för dem flera gånger. Mitt förslag var ju att min bror får köpa huset för 2 miljoner och får sin laglott (andra hälften av huset) redan nu. 

Men då skulle våra föräldrar få betala skatt på husets värdeökning, vilket de inte vill. 
  • Anonym (Ledsen)

Som sagt,

Tack för alla era inlägg, jag ville mest ventilera och se andras åsikter om det hela. Liksom lite kvitto på att jag inte är helt konstig som reagerar som jag gör.

• Höghus

Alla ni som hävdar att föräldrar ej kan ge bort/sälja fastigheter till en i en syskonskara utan att det ses som förskott på arv har fel. Numera är det så enkelt att om TS föräldrar skriver ned en viljeyttring om att det brodern får INTE skall ses som ett förskott på arv så blir det mycket svårt för TS att bestrida detta.

• Anonym
    Höghus skrev 2013-02-27 23:12:02 följande:
    Alla ni som hävdar att föräldrar ej kan ge bort/sälja fastigheter till en i en syskonskara utan att det ses som förskott på arv har fel. Numera är det så enkelt att om TS föräldrar skriver ned en viljeyttring om att det brodern får INTE skall ses som ett förskott på arv så blir det mycket svårt för TS att bestrida detta.
    Självklart är det så. Men vad jag ser så har inte ts föräldrar sagt att de ska göra det.
  • Barbamamah
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-27 23:01:46 följande:
    Förlåt om jag är otydligt, Men jag har inga enkla svar på dina frågor.   Mina föräldrar vill att min bror ska ta över huset. De har inför mig sagt att de föredrar att han gör det. Han kommer primärt inte bo i huset permanent, utan ha det som fritidsboende.  Klart att det är enkelt att säga att han är favoritbarnet, men mina föräldrar uttrycker det inte så naturligtvis. Utan de uttrycker det i att min bror är en redig karl, en fin pappa som stannar hemma med sina barn, som har ett bra jobb (hantverkare) etc. Att jag stannar hemma med mitt barn i ett år, också har ett bra jobb (akademiker) är liksom inte lika bra. 

Är dina föräldrar extremt konservativa och anser på nåt vridet sätt att gårdar ska gå i arv till söner? Eller tjänar du ruggigt mycket mer än din bror? Hur kommer det att hjälpa din bror ekonomiskt med hemmafrulivet att få arva huset om han ändinte bor där permanent?
Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt