• Anonym (Ledsen)

Sommarstugan- ett syskon får allt

Vad hade ni tyckt i den här situationen om ni var jag?

Mina föräldrar har ägt ett fint fritidshus, huset och marken är värderat till ca 4 miljoner kronor. Föräldrarna är de enda ägarna. 

Du har ett syskon, en äldre bror. En dag kommer föräldrarna och säger att din bror kommer få köpa sommarhuset för en symbolisk summa, summan är symbolisk för att undvika att betala skatt och för att gåvor är skattefria. Brodern får köpa huset för 100 000 kr och får resten av huset i gåva.

Brodern har redan nu ett mycket billigt boende och planerar att vara hemma med sina barn fram tills att de börjar skolan, det yngsta barnen är lite drygt ett år gammal. Brodern ville betala så lite som möjligt för huset för att ha råd att fullfölja sin plan att vara hemma länge. 

Du har också barn. Du bor ganska dyrt, har ganska stora lån, och du skulle gärna också vara hemma i några år. Men kommer börja jobba när barnet är ett år gammalt. 

Vad skulle du tycka om att dina/era föräldrar i det här läget ger bort huset/säljer det mycket billigt? 

Det finns inga andra stora tillgångar i föräldrahemmet kanske ska tilläggas. Både jag och min bror har jobb och är i övrigt "välartade". 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-28 15:05
    Våra föräldrar har nu sagt att det ska ses som ett förtida arv, men de kommer inte kompensera mig. Min bror får lösa ut mig efter deras död.

• Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt
  • Anonym (Ledsen)

Tack för all peppning i tråden, jag ville nog mest veta om jag är snål och dum som tycker att hela affären är ofördelaktig (för mig). 

Jag vill ju inte framstå som girig och som hungrigt väntar på att våra föräldrar ska avlida. Jag har ett bra jobb (akademiker) men det som trots allt svider är orättvisan just nu. Klart att den orättvisan inte skulle kännas så bitter om våra föräldrar haft en i grunden sund rättvis relation till oss två barn. Nu blir det liksom en smak av gammal bitterhet i allt.

• Anonym
    jashrinah skrev 2013-02-27 22:41:17 följande:
    för att gården inte få säljas så länge någon i släkten vill ha den , det ligger stort affektionsvärde i gården och skulle både jag och min syster tacka nej till gården går den till näste närmaste släkting vid liv. 
    gården är ingen kassako , den är till för familjen , den är vår historia. 
    Ok, så din syster är ok med att du får ett gratis hus mot att du "lovar" att inte sälja den? Det hade inte jag gått med på.
  • jashrinah
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-27 22:38:14 följande:
    Tror inte att hon gör det, hon vill ju ha pengarna för gården. 
    jo men vill inte hon eller jag ha gården så säljs den ju till näste man på tur , och varken jag eller min syster är så pengarkåta att vi skulle offra vår vänskap och gården för pengars skull =) 
  • Gretha

Föräldrarna får egentligen bestämma själva hur de vill göra. Men rättvist tycker jag absolut inte att det är, och det vill man väl vara som förälder?

Hade föräldrarna sagt att det måste säljas så får de väl sälja det till marknadsvärdet värde. Vad kommer ni/du att få i gåva?

Jag tycker att föräldrarna gör fel att ge någon en gåva. Antingen ger man alla eller ingen, oavsett vad...

• Anonym (Ledsen)
    Anonym skrev 2013-02-27 22:40:56 följande:

Dina föräldrar lever. Din bror kan vara hemma länge för att han har valt den livsstilen. Du har också haft chansen att anpassa livsstilen så du hade kunnat vara hemma längre.

Varför bara halva huset? Din andel, när föräldrarna dör är 1/4... Men så ska ev. skulder och annat räknas av innan också.
    Han kan vara hemma länge för att han inte behöver betala ränta på ett lån på 2 miljoner kronor. Han får ju huset av våra föräldrar. Vi säger att om jag skulle få samma summa av våra föräldrar så skulle jag också kunna vara hemma i flera år genom att placera pengarna eller genom att jag skulle kunna betala av vårt bostadslån så att vi nästan bor gratis. 
  • Anonym
    jashrinah skrev 2013-02-27 22:15:41 följande:
    jag och min syster är i ungefär samma situation , vår familj har en släktgård som ligger i en liten stad , gården är värd en hel del och det finns även mark till och jakt samt fiskerätt. 
    min syster vill gärna ha pengarna som en försäljning skulle innebära men hon vill absolut inte bo i gården , jag däremot vill det , så jag kommer få köpa gården för en symbolisk summa (150 000), dock kan jag inte sedan sälja den utan den skall gå i arv till mitt barn och vill mitt /mina barn inte  ha gården går den till hennes barn om dem vill ha den , vill inte de går den till kusinerna osv , men den kommer inte säljas eller lämna familjen. 
    visst kan det verka orättvist att jag ska få köpa en gård för så lite , men det går inte att lösa på annat sätt. 
    hade det dock varit så att vi båda skulle önskat att få gården skulle vi helt enkelt fått delat den ! dvs , antingen göra om huset till 2 lägenheter , bo där tillsammans  eller dela genom att bo där i perioder 
    Hur ska ni få det där att hålla juridiskt undrar jag? Om ni nu inte gör en stiftelse av gården där man måste vara blodssläkting för att få besittning över den så har er muntliga överenskommelse noll värde i praktiken. Om du till exempel får kronofogden efter dig och måste sälja gården så har din släkt inga maktmedel att stoppa det (förutom att de förstås kan köpa den), om du ångrar dig har de inget att sätta emot, om dina barn vill sälja den har de absolut inget att sätta emot. Er idé låter ju tjusig men i praktiken har den inget värde alls och din syster blir grundlurad. 
    Hon kan också bestrida gåvan efter att dina föräldrar dött och då får du nog hosta upp pengar ändå.  
  • jashrinah
    Anonym skrev 2013-02-27 22:43:02 följande:
    Ok, så din syster är ok med att du får ett gratis hus mot att du "lovar" att inte sälja den? Det hade inte jag gått med på.
    ja hon är helt med på det  :) hon får ju halva om hon vill  , och hon kommer alltid vara välkommen att bo där med oss om hon vill det senare i livet ! 
  • Anonym (Ledsen)
    Gretha skrev 2013-02-27 22:46:46 följande:
    Föräldrarna får egentligen bestämma själva hur de vill göra. Men rättvist tycker jag absolut inte att det är, och det vill man väl vara som förälder?

Hade föräldrarna sagt att det måste säljas så får de väl sälja det till marknadsvärdet värde. Vad kommer ni/du att få i gåva?

Jag tycker att föräldrarna gör fel att ge någon en gåva. Antingen ger man alla eller ingen, oavsett vad...
    Det finns inga andra tillgångar i hemmet, inga lån heller för den delen. Våra föräldrar bor i en hyresrätt i Stockholms innerstad. Huset är värderat till 4 miljoner för 3 år sedan då min mormor avled. Min mamma är enda barnet. 
  • bandis

Min pappa råkade ut för exakt samma sak. Hans föräldrar hade "skrivit över" sitt boende på hans syster som en gåva, medans han fick inget. Vi i familjen uppmuntrade honom att ta kontakt med en jurist för att reda ut om man öht som förälder kan ge mer till det ens barnet oavsett om man är i livet el gnm testamente. Svaret var tydligt: Nej, det kan man inte! Man har alltid rätt till sin laglott.

Jag ifrågasätter fö väldigt stark såna typer av favoriseringar. Det betyder ju krasst att flera generationer nedåt blir drabbade, och inte bara syskonen som deg konkret handlar om. Varför ska vissa barnbarn få en fett arv att se fram emot i form av en fastighet, medans de andra inte får det (för att deras mormor etc varit dum i huvudet). Sånt här gör mig sjukt förbannad. Tycker du ska kontakta jurist omedelbart. Er relation verkar ju ändå vara förstörd iom detta, så om de blir arga så är det inte mer än rätt. Lycka till!

• Barbamamah
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-27 22:42:02 följande:
    Tack för all peppning i tråden, jag ville nog mest veta om jag är snål och dum som tycker att hela affären är ofördelaktig (för mig).  Jag vill ju inte framstå som girig och som hungrigt väntar på att våra föräldrar ska avlida. Jag har ett bra jobb (akademiker) men det som trots allt svider är orättvisan just nu. Klart att den orättvisan inte skulle kännas så bitter om våra föräldrar haft en i grunden sund rättvis relation till oss två barn. Nu blir det liksom en smak av gammal bitterhet i allt.  

Jag har verkligen läst dina inlägg noga men förstår ändå inte. På vilket sätt motiverar dina föräldrar för er och sig själva att de väljer att behandla sina två barn så olika? Har det alltid varit så? Hur kommer det sig att de väljer att sponsra din bror istället för dig? Är han favoritbarnet på nåt sätt? Kommer han bo i huset permanent? Har det inverkat dina föräldrars beslut tror du?
Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt