• Anonym (Ledsen)

Sommarstugan- ett syskon får allt

Vad hade ni tyckt i den här situationen om ni var jag?

Mina föräldrar har ägt ett fint fritidshus, huset och marken är värderat till ca 4 miljoner kronor. Föräldrarna är de enda ägarna. 

Du har ett syskon, en äldre bror. En dag kommer föräldrarna och säger att din bror kommer få köpa sommarhuset för en symbolisk summa, summan är symbolisk för att undvika att betala skatt och för att gåvor är skattefria. Brodern får köpa huset för 100 000 kr och får resten av huset i gåva.

Brodern har redan nu ett mycket billigt boende och planerar att vara hemma med sina barn fram tills att de börjar skolan, det yngsta barnen är lite drygt ett år gammal. Brodern ville betala så lite som möjligt för huset för att ha råd att fullfölja sin plan att vara hemma länge. 

Du har också barn. Du bor ganska dyrt, har ganska stora lån, och du skulle gärna också vara hemma i några år. Men kommer börja jobba när barnet är ett år gammalt. 

Vad skulle du tycka om att dina/era föräldrar i det här läget ger bort huset/säljer det mycket billigt? 

Det finns inga andra stora tillgångar i föräldrahemmet kanske ska tilläggas. Både jag och min bror har jobb och är i övrigt "välartade". 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-28 15:05
    Våra föräldrar har nu sagt att det ska ses som ett förtida arv, men de kommer inte kompensera mig. Min bror får lösa ut mig efter deras död.

• Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt
  • lotten77

Jag hade blivit jätteledsen!

• Anonym (Ledsen)
    Bibbidi skrev 2013-02-27 22:15:04 följande:
    Har du pratat med dina föräldrar?
    Ja, vi har haft många långa diskussioner om detta. 

För mig är det som svider mest att min bror kommer kunna får vara hemma med sina barn väldigt länge, medan jag måste ta ut 5 dagar i veckan med fp och börja jobba redan om ett år. Min bror menar att det är ju otur för mig med det går inte att lösa på något annat sätt.

Mitt förslag var att föräldrarna skulle skänka bort halva huset till min bror alternativt ge honom halva huset som förskott på arv och sedan låta honom köpa "min" halva för marknadsvärdet. Men ingen av dem ville det pga skatteskäl och just att brodern inte vill ha lån som gör att han måste börja jobba när hans fp är slut.  
  • Anonym
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-27 22:19:51 följande:

För mig är det som svider mest att min bror kommer kunna får vara hemma med sina barn väldigt länge, medan jag måste ta ut 5 dagar i veckan med fp och börja jobba redan om ett år. Min bror menar att det är ju otur för mig med det går inte att lösa på något annat sätt.

Mitt förslag var att föräldrarna skulle skänka bort halva huset till min bror alternativt ge honom halva huset som förskott på arv och sedan låta honom köpa "min" halva för marknadsvärdet. Men ingen av dem ville det pga skatteskäl och just att brodern inte vill ha lån som gör att han måste börja jobba när hans fp är slut.  
    Jag hade satt hårt mot hårt och sagt att du inte går med på detta och om de gör det ändå så kommer du bestrida gåvan när dina föräldrar är borta och tvinga honom att betala då.

Dessutom så hade jag talat om hur besviken jag var och att jag skulle ha svårt att komma över det (vilket jag skulle). Jag tror hela relationen med mina föräldrar skulle bli påverkad om de gjorde något liknande mot mig.
  • Anonym (equity)
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-27 22:14:59 följande:
    Sedan är det nog så att mina föräldrar gör precis vad de vill med sina egna tillgångar, vad de inte kan göra är att ge bort min laglott, dvs hälften av vad jag skulle ha ärvt. I det här fallet så blir det 1 miljon kronor.
    De kan inte ge den här gåvan nu heller utan att det är förskott på arv och ska då avräknas när ett arv en gång ska fördelas.

Suck it up, parents!
  • Bibbidi

Har du talat om för dina föräldrar att din bror kommer att få betala pengar till dig sen?
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Anonym

Men kan ni inte äga halva huset var men att din bror har nyttjanderätt?
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym skrev 2013-02-27 22:17:45 följande:
    Men då är det ju i alla fall en miljon som du ska ha rätt till. Ganska trevlig kontantinsats i eget boende. Varför skänka bort det?
    Absolut. 

Men det enda som händer nu är ju att min bror gör sig en bra ekonomisk hacka, kan ha låga levnadskostnader i många år och därmed vara hemma med barn länge. Sedan får hans barn ett väldigt fint hus i skärgården för en spottstyvel.

Du får ingenting, din bror kommer säkert kunna ge min "min" miljons-arvslott från värdeökningen av huset. (Låter jag bitter-javisst) 
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-27 22:22:07 följande:
    Jag hade satt hårt mot hårt och sagt att du inte går med på detta och om de gör det ändå så kommer du bestrida gåvan när dina föräldrar är borta och tvinga honom att betala då.

Dessutom så hade jag talat om hur besviken jag var och att jag skulle ha svårt att komma över det (vilket jag skulle). Jag tror hela relationen med mina föräldrar skulle bli påverkad om de gjorde något liknande mot mig.
    Precis, inte för att låta snål men avskyr när föräldrar gör sån skillnad på barnen. Det tär på en.
  • Anonym (Ledsen)
    Bibbidi skrev 2013-02-27 22:22:22 följande:
    Har du talat om för dina föräldrar att din bror kommer att få betala pengar till dig sen?
    Ja. 

Vår relation är väldigt negativt påverkad just nu. De tycker att jag är en bortskämd barnunge.  
Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt