• Anonym (Ledsen)

Sommarstugan- ett syskon får allt

Vad hade ni tyckt i den här situationen om ni var jag?

Mina föräldrar har ägt ett fint fritidshus, huset och marken är värderat till ca 4 miljoner kronor. Föräldrarna är de enda ägarna. 

Du har ett syskon, en äldre bror. En dag kommer föräldrarna och säger att din bror kommer få köpa sommarhuset för en symbolisk summa, summan är symbolisk för att undvika att betala skatt och för att gåvor är skattefria. Brodern får köpa huset för 100 000 kr och får resten av huset i gåva.

Brodern har redan nu ett mycket billigt boende och planerar att vara hemma med sina barn fram tills att de börjar skolan, det yngsta barnen är lite drygt ett år gammal. Brodern ville betala så lite som möjligt för huset för att ha råd att fullfölja sin plan att vara hemma länge. 

Du har också barn. Du bor ganska dyrt, har ganska stora lån, och du skulle gärna också vara hemma i några år. Men kommer börja jobba när barnet är ett år gammalt. 

Vad skulle du tycka om att dina/era föräldrar i det här läget ger bort huset/säljer det mycket billigt? 

Det finns inga andra stora tillgångar i föräldrahemmet kanske ska tilläggas. Både jag och min bror har jobb och är i övrigt "välartade". 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-28 15:05
    Våra föräldrar har nu sagt att det ska ses som ett förtida arv, men de kommer inte kompensera mig. Min bror får lösa ut mig efter deras död.

• Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt
  • Anonym
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-27 22:25:36 följande:
    Ja. 

Vår relation är väldigt negativt påverkad just nu. De tycker att jag är en bortskämd barnunge.  
    Så de tycker det är ok att de ger din bror ett hus för 4 miljoner och dig ingenting alls? Hur motiverar de det?
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym skrev 2013-02-27 22:23:37 följande:
    Men kan ni inte äga halva huset var men att din bror har nyttjanderätt?
    Tyvärr inte. 

• Anonym
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-27 22:26:39 följande:
    Tyvärr inte. 

Varför inte?
  • PiffigaPedagogen

Låter konstigt jag hade blivit skogstokig. Varför köper inte ni halva var och antingen bor där tillsammans på sommaren eller delar upp veckorna!? Har du blivit tillfrågad?

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (equity) skrev 2013-02-27 22:20:39 följande:
    Jag säger så här:

"En gåva till bröstarvinge anses vanligen som ett förskott på arv, om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett. När arvet sedan ska fördelas avräknas gåvan enligt vissa regler. "

www.swedbank.se/privat/mer-om-privatekonomi/f...
    Tack. 

Men det löser ju bara det ekonomiska problemet när våra föräldrar är avlidna. Orättvisan just nu som mer är emotionell blir ju inte ogjord. Vem kommer dessutom kunna värdera det ekonomiskt att han har råd att vara hemma i många år och jag bara i ett år på heltid? Mitt barns pappa vill ju också vara hemma i ett år, vilket han också ska.  
  • Bibbidi
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-27 22:25:36 följande:
    Ja. 

Vår relation är väldigt negativt påverkad just nu. De tycker att jag är en bortskämd barnunge.  
    Låt dem tycka det då. 

Det de gör är inte rätt.

Sen tycker jag att du ska tala om för dina föräldrar att det kommer att räknas som förskott på arv, och att din bror kommer att få betala dig i framtiden om ni inte löser det rättvist nu. Sen ska du också säga att det de gör försämrar din relation med din bror, fråga om det är det de vill. Och varför de tycker att det är rätt att din bror ska bli så favoriserad som han nu faktiskt blir.
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym skrev 2013-02-27 22:27:41 följande:
    Varför inte?
    På grund av att min bror inte vill. Han vill äga och utnyttja huset som han vill, han vill inte dela huset med mig. 
  • Anonym (equity)
    Bibbidi skrev 2013-02-27 22:28:37 följande:
    Låt dem tycka det då. 

Det de gör är inte rätt.

Sen tycker jag att du ska tala om för dina föräldrar att det kommer att räknas som förskott på arv, och att din bror kommer att få betala dig i framtiden om ni inte löser det rättvist nu. Sen ska du också säga att det de gör försämrar din relation med din bror, fråga om det är det de vill. Och varför de tycker att det är rätt att din bror ska bli så favoriserad som han nu faktiskt blir.
    Bra där.
  • Bibbidi
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-27 22:29:33 följande:
    På grund av att min bror inte vill. Han vill äga och utnyttja huset som han vill, han vill inte dela huset med mig. 
    Säg att du måste han betala dig - för det måste han förr eller senare ändå.
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • jashrinah
    Anonym skrev 2013-02-27 22:17:21 följande:
    Dock är det så att när det är så uppenbart en gåva av den storleken så kan din syster häva att det är förskott på arv. Då spelar det ingen roll om du tänkt sälja eller inte, du måste ändå kompensera henne om inte dina föräldrar har motsvarande tillgångar till henne den dagen de dör.

Då får du ta ut ett banklån och ge pengarna till din syster.
    gården skall jag inte ta över den dagen mina föräldrar dör utan tidigare :)
Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt