• Anonym (Ledsen)

Sommarstugan- ett syskon får allt

Vad hade ni tyckt i den här situationen om ni var jag?

Mina föräldrar har ägt ett fint fritidshus, huset och marken är värderat till ca 4 miljoner kronor. Föräldrarna är de enda ägarna. 

Du har ett syskon, en äldre bror. En dag kommer föräldrarna och säger att din bror kommer få köpa sommarhuset för en symbolisk summa, summan är symbolisk för att undvika att betala skatt och för att gåvor är skattefria. Brodern får köpa huset för 100 000 kr och får resten av huset i gåva.

Brodern har redan nu ett mycket billigt boende och planerar att vara hemma med sina barn fram tills att de börjar skolan, det yngsta barnen är lite drygt ett år gammal. Brodern ville betala så lite som möjligt för huset för att ha råd att fullfölja sin plan att vara hemma länge. 

Du har också barn. Du bor ganska dyrt, har ganska stora lån, och du skulle gärna också vara hemma i några år. Men kommer börja jobba när barnet är ett år gammalt. 

Vad skulle du tycka om att dina/era föräldrar i det här läget ger bort huset/säljer det mycket billigt? 

Det finns inga andra stora tillgångar i föräldrahemmet kanske ska tilläggas. Både jag och min bror har jobb och är i övrigt "välartade". 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-28 15:05
    Våra föräldrar har nu sagt att det ska ses som ett förtida arv, men de kommer inte kompensera mig. Min bror får lösa ut mig efter deras död.

• Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt
  • Anonym

Jag skulle inte ge ett förskott på arv till ett av mina barn, om jag inte kunde ge det till det andra barnet.

Risken att du och din bror sitter i en arvstvist när dina föräldrar avlider är tyvärr stor. Vi vet inte idag hur din brors situation ser ut om 30 år – har han kvar huset? Har han pengar att lösa ut dig med? Vad händer om pengarna inte finns kvar? Frågetecknen är många och risken finns att det blir bråk.

För din del, se till att ha en ettrig advokat med vid arvsskiftet efter dina föräldrar.

• Lindsey Egot the only one

Han kan blåsa dina föräldrar och sälja det så fort han står som ägare. Är dina föräldrar medvetna om det?

• jannej
    LindaEfraim skrev 2013-03-01 21:56:13 följande:
    jannej

Men om ni inte har en miljon när det väl ska ges eller om ni avlider och det inte finns. Hur ska syskonen göra då. Och varför får ena barnet köpa saker men inreder andra? Även om ni anser att det är skit saker så kanske det inte är det för ert barn. Ni kan ju även portionera ut miljonen under lång tid om det är något speciellt er slösaktige barn vill ha. Och nånstans har han ju lärt sig sitt beteende. Han har väl inte uppfostrat sig själv?
    Lugnt ,jag går snart i pension men kommer att ha många uppdrag ändå.Att det inte kommer att finnas ett antal miljoner att fördela är osannolikt -.
  • Höghus

Lisamedbarn: De fall jag syftar på är när det finns barn som står föräldrarna mycket närmre eller som visat ett större intresse och engagemang för tex ett släkthus. Jag tycker inte att barn som aldrig ställt upp för äldre släktingar, inte intresserat sig för tex mormors stuga, inte brytt sig om att umgås med sina föräldrar ska kunna dyka upp som gubben i lådan och kräva rättvisa när arv ska fördelas. Nu var läget inte så i TS fall, men om det varit så hade jag förstått föräldrarna.

• Lisa med barn
    Anonym (Undrande) skrev 2013-03-01 15:56:35 följande:
    Det är väl inget som säger att hennes föräldrar inte älskar sina barn lika mkt?

Att de tycker att brodern är bättre lämpad att sköta huset är det då samma som mental misshandel?

TS har själv skrivit att mammam har uttryckligen sagt att broden är favoriten...
  • Lisa med barn
    Anonym (Undrande) skrev 2013-03-01 16:04:33 följande:
    Men varför? För att det är rättvist? Är det inte föräldrarnas val hur de vill spendera sin egendom? 

Självklart är det deras val. MEN deras val kan få konsekvenser. Sen kan man ifrågasätta deras val, vilken många har gjort i denna tråd.
  • Lisa med barn
    Juste skrev 2013-03-01 15:31:59 följande:
    Jag vill bara kort säga att jag tycker alla vuxna ska få göra precis hur de vill utan att någon annan, bland annat barn ska klaga på att de blir utanför. Jag resonerar så för att jag vill göra precis vad fan jag själv vill med mina tillgångar utan att en enda själ i världen ska komma och gnälla att det blir orättvist för dem. Detta är bara ego. Inget annat. En gåva är alltid en gåva. 
    Tycker nu alla vuxna vettiga människor ska släppa gnäll och gnat om arv och skit. Gläds så länge era föräldrar lever, skapa och bevara goda relationer med dem och när de inte är med oss längre i livet så kan vi leva vidare på goda minnen om fina relationer. Inget säger föresten att ni kommer leva längre än dem. Men tragiskt att folk stör sig på sånt här under livets gång, man får bara en chans. Så sabbar man den genom att vara girig på andras tillgångar. Skäms! 

Je men vem är det som är girig här? Knappast TS utan det är hennes bror som är girig! Jag skulle inte kunna ta emot en sån gåva om mina syskon inte fick ett skit. Men så är jag inte girig som TS bror heller.
  • Lisa med barn
    Anonym (Undrande) skrev 2013-03-01 16:19:06 följande:
    Men då utgår man från att grunden i en bra relationen baseras på att man ska ha rätt att få saker/pengar/egendom av sina föräldrar.

Skulle min bror få mer än mig så skulle jag säkert känna att det var orättvist men inte ifrågasätta mina föräldrar, det skulle kännas gnidet. MEN att det skulle överskugga kärleken till mina föräldrar eller min bror känns småaktigt och egoistiskt. Inte tusan skulle jag börja förakta min mamma för att hon väljer att ge min bror mer än mig. 

Tycker att många här drar detta till sin spets:"Får jag inte lika mkt som min bror så kommer jag börjar förakta mina föräldrar." 

"Får jag inte lika mkt som min bror är det orättvisa och det är att betrakta som mental misshandel"

Är inte detta tankesätt ganska ytligt och man glömmer familjen som enhet och fokuserar enbart på egendom och personlig vinning? 

Brorsan har alltid blivit favoriserad så TS har fått känna genom hela uppväxten att hon inte är lika mycket värd. Den här historian är liksom spiken i kistan. Och det är ingen liten spik heller.

Förstår du inte att om man har blivit illa behandlad så lider man?  
  • Lisa med barn
    Grande Rock skrev 2013-03-01 17:22:10 följande:

Att dra på sig ett fritidshus brukar sällan medföra att omkostnader sjunker. Vilka inkomster ger huset?

Om din bror vill ha låga omkostnader vore det ju bättre om dina päron väntade med att sälja kåken. Då behöver han inte ta lån, behöver inte betala drift och underhåll av huset och kan stanna hemma med barnen längre.

Du kan stanna hemma längre om din familj betalar för kalaset.

Ser du skillnaden?

Och om han ledsnar på huset imorgon så får han 4 mille i handen medan TS har nada. Ser DU skillnaden?
  • Lisa med barn
    Höghus skrev 2013-03-02 05:50:34 följande:
    Lisamedbarn: De fall jag syftar på är när det finns barn som står föräldrarna mycket närmre eller som visat ett större intresse och engagemang för tex ett släkthus. Jag tycker inte att barn som aldrig ställt upp för äldre släktingar, inte intresserat sig för tex mormors stuga, inte brytt sig om att umgås med sina föräldrar ska kunna dyka upp som gubben i lådan och kräva rättvisa när arv ska fördelas. Nu var läget inte så i TS fall, men om det varit så hade jag förstått föräldrarna.

Menar du att huset skulle vara någon slags betalning för att man står någon nära?
Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt