• Anonym (Ledsen)

Sommarstugan- ett syskon får allt

Vad hade ni tyckt i den här situationen om ni var jag?

Mina föräldrar har ägt ett fint fritidshus, huset och marken är värderat till ca 4 miljoner kronor. Föräldrarna är de enda ägarna. 

Du har ett syskon, en äldre bror. En dag kommer föräldrarna och säger att din bror kommer få köpa sommarhuset för en symbolisk summa, summan är symbolisk för att undvika att betala skatt och för att gåvor är skattefria. Brodern får köpa huset för 100 000 kr och får resten av huset i gåva.

Brodern har redan nu ett mycket billigt boende och planerar att vara hemma med sina barn fram tills att de börjar skolan, det yngsta barnen är lite drygt ett år gammal. Brodern ville betala så lite som möjligt för huset för att ha råd att fullfölja sin plan att vara hemma länge. 

Du har också barn. Du bor ganska dyrt, har ganska stora lån, och du skulle gärna också vara hemma i några år. Men kommer börja jobba när barnet är ett år gammalt. 

Vad skulle du tycka om att dina/era föräldrar i det här läget ger bort huset/säljer det mycket billigt? 

Det finns inga andra stora tillgångar i föräldrahemmet kanske ska tilläggas. Både jag och min bror har jobb och är i övrigt "välartade". 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-28 15:05
    Våra föräldrar har nu sagt att det ska ses som ett förtida arv, men de kommer inte kompensera mig. Min bror får lösa ut mig efter deras död.

• Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt
  • Anonym (Ledsen)
    Grande Rock skrev 2013-03-01 17:22:10 följande:

Att dra på sig ett fritidshus brukar sällan medföra att omkostnader sjunker. Vilka inkomster ger huset?

Om din bror vill ha låga omkostnader vore det ju bättre om dina päron väntade med att sälja kåken. Då behöver han inte ta lån, behöver inte betala drift och underhåll av huset och kan stanna hemma med barnen längre.

Du kan stanna hemma längre om din familj betalar för kalaset.

Ser du skillnaden?

Utan att gå in på hur det ser ut, kan jag säga att fastigheten genererar pengar. Mer än så tänker jag inte skriva, hoppas ni respekterar det. 
  • Anonym (?)
    Grande Rock skrev 2013-03-01 17:22:10 följande:

Att dra på sig ett fritidshus brukar sällan medföra att omkostnader sjunker. Vilka inkomster ger huset?

Om din bror vill ha låga omkostnader vore det ju bättre om dina päron väntade med att sälja kåken. Då behöver han inte ta lån, behöver inte betala drift och underhåll av huset och kan stanna hemma med barnen längre.

Du kan stanna hemma längre om din familj betalar för kalaset.

Ser du skillnaden?

Det är väl inge skumt med att ett skärgårdshus kan generera pengar? Tänk bara på uthyrningsmöjligheterna, folk betalar skyhöga summor för sånt på sommaren. 
  • Anonym (Rättvisepatos)

Förstår verkligen din frustration (trådskaparen). Tycker dina föräldrar agerat mycket egendomligt. Tror det är ovanligt att göra så som dina föräldrar gjort. Rättvisa syskon emellan brukar de flesta föräldrar värdera högt och inte minst de flesta barn förstås.

När ett av oss syskon skulle köpa våra föräldrars hus kontaktade de en mäklare som räknade ut ett uppskattat marknadsvärde. Syskonet fick sedan köpa huset till taxeringsvärdet och övriga syskon blev kompenserade för mellanskillnaden tax.värdet - uppskattade marknadsvärdet (med avdrag för reavinsskatt). De gjorde allt som stod i deras makt för att göra överlåtelsen så rättvis som möjligt. De hade ett stort rättvisepatos både inom vår familjesfär och utanför. Alla berörda diskuterade och ventilerade sina åsikter innan. Allt för att undvika ev. osämja i framtiden.

Det andra alternativet var att syskonet fick köpa huset till marknadsvärdet. Det blev dock nedröstat.

• Anonym (Pia)

Uthyrning, skogsavverkning, fiskerätt, jakträtt, möjligheterna är många för en fastighet i skärgården.

• Vitamin

Jag tycker verkligen inte att ts är gniden eller girig. Hon har all rätt till sina känslor.

Hade det handlat om några tusenlappar hit eller dit, eller att brorsan fick barnvakt oftare, så hade det varit att betrakta som lagom irriterande, men inget att bråka om.

Eller om föräldrarna satte sprätt på sina tillgångar på egen hand. Det har de all rätt att göra, inget som vuxna barn har rätt att oja sig över.

Men här handlar det om flera miljoners värde, till det ena barnets fördel.
    Medan det andra barnet (ts) står utan.
    Inte alls ok tycker jag.

• Anonym (Bullmamma)

Det är nog vettigt att dina föräldrar skriver ett testamente där det klargörs att det verkligen är ett förskott på arv. I dina kläder skulle jag också kolla med en jurist, är det bara din laglott du ska kompenseras för eller hela din arvslott? Det bör ju i så fall stå i testamentet.

Jag tycker verkligen inte att dina föräldrar handlat schysst i detta. Och jag vet inte om jag klarat att vara lika storsint som du i situationen. Men gjort är gjort.

• syskonsförsök

Tycker inte alls du är gniden eller konstig. Jag hade blivit så himla ledsen.. Det handlar om så otroligt mycket mer än pengar. Skapar ju jättemycket jobbiga känslor.. Varför? Hur tänker dom?

Nu har jag dock den relationen med mina föräldrar att jag hade sagt precis allt.. Hur jag tänker.. Frågat dom varför.. Pratat om mina barndom, mina känslor kring favoriserande från barnsben. Det ligger ju jättemycket i detta.. Inte bara ett hus.

Förstår ju att dom iallafall sagt din ståndpunkt och att dom lyssnat på något sätt.. Men ändå. Jag hade blivit riktigt ledsen.

• jannej

Har två barn,, det ena har fått 1 milj av en anledning jag inte vill gå in på, den andra har inte fått något för då sätter han sprätt på dem. Däremot står det i testamentet att det barnet som inte fått något ska ha en miljon sen får de dela på det som finns kvar

• Grande Rock
    Anonym (?) skrev 2013-03-01 17:53:16 följande:
    Det är väl inge skumt med att ett skärgårdshus kan generera pengar? Tänk bara på uthyrningsmöjligheterna, folk betalar skyhöga summor för sånt på sommaren. 
    sa inget om att det var skumt, jag frågade vilka inkomster huset genererade. Att du inte förstod det kan inte jag ta ansvar för
  • Lindsey Egot the only one

jannej

Men om ni inte har en miljon när det väl ska ges eller om ni avlider och det inte finns. Hur ska syskonen göra då. Och varför får ena barnet köpa saker men inreder andra? Även om ni anser att det är skit saker så kanske det inte är det för ert barn. Ni kan ju även portionera ut miljonen under lång tid om det är något speciellt er slösaktige barn vill ha. Och nånstans har han ju lärt sig sitt beteende. Han har väl inte uppfostrat sig själv?

Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt