• Anonym (Ledsen)

Sommarstugan- ett syskon får allt

Vad hade ni tyckt i den här situationen om ni var jag?

Mina föräldrar har ägt ett fint fritidshus, huset och marken är värderat till ca 4 miljoner kronor. Föräldrarna är de enda ägarna. 

Du har ett syskon, en äldre bror. En dag kommer föräldrarna och säger att din bror kommer få köpa sommarhuset för en symbolisk summa, summan är symbolisk för att undvika att betala skatt och för att gåvor är skattefria. Brodern får köpa huset för 100 000 kr och får resten av huset i gåva.

Brodern har redan nu ett mycket billigt boende och planerar att vara hemma med sina barn fram tills att de börjar skolan, det yngsta barnen är lite drygt ett år gammal. Brodern ville betala så lite som möjligt för huset för att ha råd att fullfölja sin plan att vara hemma länge. 

Du har också barn. Du bor ganska dyrt, har ganska stora lån, och du skulle gärna också vara hemma i några år. Men kommer börja jobba när barnet är ett år gammalt. 

Vad skulle du tycka om att dina/era föräldrar i det här läget ger bort huset/säljer det mycket billigt? 

Det finns inga andra stora tillgångar i föräldrahemmet kanske ska tilläggas. Både jag och min bror har jobb och är i övrigt "välartade". 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-28 15:05
    Våra föräldrar har nu sagt att det ska ses som ett förtida arv, men de kommer inte kompensera mig. Min bror får lösa ut mig efter deras död.

• Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt
  • Lisa med barn
    Froststar skrev 2013-03-02 22:27:39 följande:

Lisa, jag har redan gett massor med exempel på varför arv fördelas annorlunda. Man kan inte bara förvänta sig pengar av eller efter någon som man inte har mycket till relation till. Släkt eller ej. Roffa åt sig gör man om man försöker ta del av pengar som inte tillkommer en, ja. Det är nämligen inget arv om man inte står med på pappret. Det enda som föräldrarna inte kan testamentera bort (testamente har inget verkan i det fallet) är laglotten. Synd, för vissa borde inte ens få laglotten. Enda sättet att komma runt det där är att donera bort pengarna medan man lever. Där finns däremot ingen lag som reglerar någon hälft som du skriver, dvs att man delar lika. Det existerar inte.

Jaså? Vilke förtjänar inte sin laglott menar du?
  • Höghus

Lisamedbarn: Har du svårt att läsa innantill? Varför skulle man vilja att någon som man knappt har en relation till ärver en? Det är inte alla föräldrar och barn som drar jämnt eller älskar varann vet du.

• Höghus

Lisamedbarn: Och rättvisa och respekt? Det finns inget rättvist i att "alla ska ha lika". Det enda rättvisa är att man som förälder själv bestämmer vem (ett barn, alla barn eller kanske Rädda Barnen) som ska få ens tillhörigheter när man dör. Respekt går för övrigt åt båda hållen. Vari ligger respekten att kräva saker av någon man inte har en god relation med?

• Froststar
    Lisa med barn skrev 2013-03-03 09:34:29 följande:
    Jaså? Vilke förtjänar inte sin laglott menar du?

Det har jag redan skrivit. Det går utmärkt att klicka på visa endast. Utöver det, i vilket fall som. Pengarna är föräldrarnas. Du kan vända och vrida på det i det oändliga men så är det. Ungarna har ingen rätt till något av det. De har blivit omhändertagna under sin uppväxt så rent krasst sett har föräldrarna gjort sitt, så ungarna får arbeta ihop sinåa egna pengar. Föräldrarna kan sälja allt de har och leva upp pengarna, ungarna har inte med det att göra. Enligt TS beskrivining är det orättvist i just det fallet, ja. Men i andra fall kan jag gott tycka att föräldrarna har rätt att utesluta någon från arvet.
  • Anonym

en liten fråga : 

om ts bror nu kommer behöva lösa ut henne när föräldrarna dör , skall han då ge henne  50 % av marknadsvärdet som är på huset nu eller marknadsvärdet på kåken när föräldrarna dör ? 

och om han vill , kan han då ge henne halva huset istället för pengarna ?  

• Lindsey Egot the only one

Anonym

Valet ligger hos ts. Hon kan begära ut pengar alt bli delägare. Kan han inte betala kan tom ts begära tvångsförsäljning.

• Froststar
    Anonym skrev 2013-03-03 11:22:49 följande:
    en liten fråga :  om ts bror nu kommer behöva lösa ut henne när föräldrarna dör , skall han då ge henne  50 % av marknadsvärdet som är på huset nu eller marknadsvärdet på kåken när föräldrarna dör ?  och om han vill , kan han då ge henne halva huset istället för pengarna ?  

Om inget av det här regleras i testamente kommer det att vara ett bråk utan like. Om brodern menar att sommarhuset inte alls var värt 4 mille då han fick det och inget gåvobrev finns blir för det första det värdet svårt att bevisa. Sedan kan han säga att han renoverat massor av egna medel under årens lopp och därmed själv ökat hudets värde. Vill det sig illa kommer han att mena att TS laglott är 25000 kronor, så ger han henne 50000 för att vara "snäll". Sedan är cirkusen med advokater igång med oviss utgång. Troligtvis får TS rätt till en högre summa men mest troligt en förlikning av något slag. Laglotten i nuläget är en mille, inte mer. Ja, han kan ge hemne halva huset och då kan hon lösa ut honom från resten. I så fall gäller antingen marknadsvärdet det blir då eller påtvingad försäljning om inte brodern accepterar summan. Han kan lika gärna bara ge henne en fjärdedel av huset. Föräldrarna vet nog inte vad de gör. Enda som kan vara TS till hjälp är om de är inte tillberäkneliga mentalt för då gäller inte det de håller på med. Men i så fall gäller det ju att de har förmyndare eller något liknande.
  • Froststar

Om han missköter huset kommer värdet att rasa tills det är dags för att dela.

Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt