• Anonym (Ledsen)

Sommarstugan- ett syskon får allt

Vad hade ni tyckt i den här situationen om ni var jag?

Mina föräldrar har ägt ett fint fritidshus, huset och marken är värderat till ca 4 miljoner kronor. Föräldrarna är de enda ägarna. 

Du har ett syskon, en äldre bror. En dag kommer föräldrarna och säger att din bror kommer få köpa sommarhuset för en symbolisk summa, summan är symbolisk för att undvika att betala skatt och för att gåvor är skattefria. Brodern får köpa huset för 100 000 kr och får resten av huset i gåva.

Brodern har redan nu ett mycket billigt boende och planerar att vara hemma med sina barn fram tills att de börjar skolan, det yngsta barnen är lite drygt ett år gammal. Brodern ville betala så lite som möjligt för huset för att ha råd att fullfölja sin plan att vara hemma länge. 

Du har också barn. Du bor ganska dyrt, har ganska stora lån, och du skulle gärna också vara hemma i några år. Men kommer börja jobba när barnet är ett år gammalt. 

Vad skulle du tycka om att dina/era föräldrar i det här läget ger bort huset/säljer det mycket billigt? 

Det finns inga andra stora tillgångar i föräldrahemmet kanske ska tilläggas. Både jag och min bror har jobb och är i övrigt "välartade". 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-28 15:05
    Våra föräldrar har nu sagt att det ska ses som ett förtida arv, men de kommer inte kompensera mig. Min bror får lösa ut mig efter deras död.

• Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt
  • Froststar

TS, det är svårt att bevisa något de sagt. Det finns inget som får folk att visa sina rätta sidor mer än skilsmässa och arv. Så du kan inte alls veta hur din bror kommer att bete sig när det kommer till kritan.

• Anonym (Ledsen)
    Froststar skrev 2013-03-03 12:01:29 följande:
    TS, det är svårt att bevisa något de sagt. Det finns inget som får folk att visa sina rätta sidor mer än skilsmässa och arv. Så du kan inte alls veta hur din bror kommer att bete sig när det kommer till kritan.
    Ja, så är det nog tyvärr. 
  • Vinterankan

Jag tycker du ska visa den här tråden för dina föräldrar så kanske de själva förstår hur fruktansvärt de behandlar dig i detta. Självklart finns det andra lösningar. Se till att det blir inskrivet i testamentet att det är förskott på arv och få med att din bror då får lösa ut dig till marknadsvärdet som gäller då. Se också till att du har rätt till 50% av försäljningspriset om han säljer. Och att alternativet är att han löser ut dig redan nu vilket säkert är det billigaste för honom.

• nevermind

Men TS, hur kan du ens acceptera det här?? Hur kan du inte bli vansinnig (och besviken) när de behandlar dig såhär, som skit??

Och varför vill du ens umgås med din otroligt själviska skit-brorsa som är såhär vidrig mot dig?!

• M i l l a n

TS, har inte läst alla svar i tråden. Men mitt råd är att du kontaktar en jurist som hjälper dig med papper, ifall det skulle behövas. Så du inte blir blåst på det du har rätt till. Din bror bidrar verkligen till detta fulspel. Jag skulle varit mycket argare och mer stridslysten än vad du verkar vara. Hoppas du inte förlorar på det. Personligen skulle jag kräva att få förskott på arvet, som din bror får.

• Olympia

Nu vill jag lägga alla moraliska och känslomässiga aspekter åt sidan och koncentrera mig på det juridiska.

1) Har ts någon möjlighet att få ut förskott på arv om föräldrarna motsätter sig det?

2) Måste brodern "lösa" ut ts vid föräldrarnas död?

Finns det någon juridiskt kunnig som kan ge klara besked?

• Höghus

Olympia: 1: Nej 2: Ja, om det inte finns en nedskriven viljeyttring från föräldrarna om att huset inte ska ses som förskott på arv. (En sådan går att bestrida med TS chanser är osäkra) Annars räknas det per automatik som förskott på arv. Brodern kan också välja att ge TS halva huset. Nu har TS föräldrar sagt att de kommer att se huset som broderns arv. Mao måste han en dag lösa ut TS om ej andra tillgångar finns i boet när de går bort.

• Olympia
    Höghus skrev 2013-03-03 17:13:34 följande:
    Olympia: 1: Nej 2: Ja, om det inte finns en nedskriven viljeyttring från föräldrarna om att huset inte ska ses som förskott på arv. (En sådan går att bestrida med TS chanser är osäkra) Annars räknas det per automatik som förskott på arv. Brodern kan också välja att ge TS halva huset. Nu har TS föräldrar sagt att de kommer att se huset som broderns arv. Mao måste han en dag lösa ut TS om ej andra tillgångar finns i boet när de går bort.
    Tack så mycket.

• Froststar
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-03-03 13:26:24 följande:

Anonym (Ledsen) skrev 2013-03-03 13:26:24 följande:

Har du försökt med juridisk konsultation? Kanske du kan få något tips till vad du kan göra. Kan få någon toåimme gratis på t.ex. Hemförsäkringen. Så är det i min i varje fall.
  • Froststar
    Olympia skrev 2013-03-03 16:59:00 följande:
    Nu vill jag lägga alla moraliska och känslomässiga aspekter åt sidan och koncentrera mig på det juridiska. 1) Har ts någon möjlighet att få ut förskott på arv om föräldrarna motsätter sig det? 2) Måste brodern "lösa" ut ts vid föräldrarnas död? Finns det någon juridiskt kunnig som kan ge klara besked?

Nope, inte om båda är hennes biologiska föräldrar eller adoptivföräldrar. 2. Enbart med laglotten för sannolikheten är väldigt stor att gåvan kan räknas som förskott på arv. Gåvan kan också ses som ett försök till att hindea TS från att få ut det hon har rätt till. Däremot kan storleken på laglotten variera lite beroende på hur det döms i fallet om det blir rättssak av det. Speciellt om ord står mot ord.
Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt