• orolig2121

Varför föda naturligt?

Varför vill så många tjejer föda naturligt? Om jag hade varit kvinna hade jag absolut velat ha ett planerat kejsarsnitt. Herregud, jag vill ju ha bedövning hos tandläkaren. Naturlig förlossning? Nej tack!

Visst, jag hade ju kunnat chansa på att få en enkel förlossning, men aldrig i livet att jag hade riskerat en svår förlossning. De sistnämnda är ju inte direkt ovanliga.

Kostnader för samhället? Bagatellartade i sammanhanget om du frågar mig. I så fall kan vi ju börja spara in på narkos vid blindtarmsoperationer också.

Risker vid kejsarsnitt? Nej, inte om det är planerat. Den statistik som presenteras är alltid vriden så att den ska se så illa ut som möjligt för kejsarsnitt, men om man tittar lite noggrannare så ser man att riskerna inte är högre med ett planerat kejsarsnitt. 

• Svar på tråden Varför föda naturligt?
  • Dracarys
    ScandinavianMom skrev 2013-03-05 00:23:44 följande:
    Flesta kvinnor väljer att föda vaginalt och det är väldigt liten procent av kvinnor som skadas av förlossningen, så som urakut kejsarsnitt eller stora bristningar. Men man kan även se att många skador och lidande är faktiskt orsakat av den moderna vården som jag skrev ovan.

I länder där man själv får välja så väljer de flesta (ca 60%) att föda med planerat snitt.
  • Skepparen
    orolig2121 skrev 2013-03-05 00:06:11 följande:
    Jag har aldrig hört en kvinna med en svår förlossning bakom sig ens överväga att andning, akupunktur, etc skulle kunna hjälpa. Sådant säger bara kvinnor som haft relativt enkla förlossningar. 
    Trams. Mitt ex födde sin första med sätesbjudning och gossen vägde 4,8.

Nästa, sju år senare, blev vaginal den med och medförde inga som helst komplikationer.

Du kanske skall byta umgänge, komma ut ur offerbubblan och lukta på kaffet? 
  • Anonym (naturligt)

Att föda är en upplevelse utöver det normala!   det gör skitont och är jobbigt, man tror man ska dö stundtals MEN det är VÄRT det!    Har fött 2 barn " naturligt" .   Det är ju så det ska gå till.   KEjsarasnitt är till för de som inte KAN föda vaginalt av olika orksaker.   Men för mig är kejsarsnitt mardrömmen!  Vem fan til skära upp sig och utföra en stor bukoperation om man inte måste!   Nej, föda naturligt är bäst för båda barn och mamma.  

• Dracarys
    Anonym skrev 2013-03-05 09:26:15 följande:
    Hade alla kvinnor varit skpta för att föda barn, hade vi inte haft akutsnitt/urakuta snitt..Lika korkat som att påstå att alla kvinnor är gjorda för att amma
    Ungefär 90% av kvinnorna har förutsättningar för att föda barn utan att dö.
    Ungefär 50% av kvinnorna har förutsättningar för att föda barn utan att skadas permanent.
    Ungefär 10% av kvinnorna har förutsättningar för att inte skadas alls.
  • Anonym
    Dracarys skrev 2013-03-05 09:28:43 följande:
    Ungefär 90% av kvinnorna har förutsättningar för att föda barn utan att dö.
    Ungefär 50% av kvinnorna har förutsättningar för att föda barn utan att skadas permanent.
    Ungefär 10% av kvinnorna har förutsättningar för att inte skadas alls.
    Källa? Forskning?
  • Anonym (naturligt)
    liv skrev 2013-03-05 08:28:34 följande:
    Vi är skapta för att föda barn. Varför operera ut dem? Flera av mina vänner som gjort KS har känt sig lite snuvade på konfekten. Jaha var det bara det här?

En förlossning är det häftigaste en kvinna kan vara med om. Våra kroppar är gjorda för det. Och jag kan upplysa om att jag svimmade av och trodde att jag skulle dö av smärta så jag hade ingen lätt förlossning. Det är det finaste du har. Vem har sagt att allt ska vara så lätt hela tiden?

Så här resonerar JAG. MIN upplevelse. Andra kvinnor får tänka som DE vill

• Dracarys
    Anonym (naturligt) skrev 2013-03-05 09:28:25 följande:

Att föda är en upplevelse utöver det normala!   det gör skitont och är jobbigt, man tror man ska dö stundtals MEN det är VÄRT det!    Har fött 2 barn " naturligt" .   Det är ju så det ska gå till.   KEjsarasnitt är till för de som inte KAN föda vaginalt av olika orksaker.   Men för mig är kejsarsnitt mardrömmen!  Vem fan til skära upp sig och utföra en stor bukoperation om man inte måste!   Nej, föda naturligt är bäst för båda barn och mamma.  

Att du tycker att det är en upplevelse utöver det normala är helt okej. Men alla delar inte den åsikten. Min åsikt är att en förlossning är det värsta som jag skulle kunna utsättas för. Det är för mig en vidrig handling. Ungefär lika tilltalande som att bli rektalt våldtagen av 20 HIV-smittade knuttar.

Kejsarsnitt är säkrare än förlossningar idag. Kvinnor borde därför själva få välja förlossningssätt.

Jag vill mycket hellre genomgå en bukoperation än utsättas för en förlossning. Min kropp, mitt val.
  • Skepparen
    orolig2121 skrev 2013-03-05 02:20:25 följande:
    "Om vi vänder på steken och säger så här istället. Om man med modern teknik kan garantera att vaginal förlossning blir riskfri, borde det inte fortsätta bli kvinnors första alternativ?"
    Det finns inget här i livet som är riskfritt. Annat än påståendet att vi alla kommer att dö någon gång.
    Du tramsar bara runt, vad är det du vill? Sitter du på en stor aktieportfölj med läkemedelsbolag eller vilken är din agenda?

• Zingoo

Ett kejsarsnitt är verkligen inte en dans på rosor. Min mamma fick ta ut min lillebror med kejsarsnitt och hon fick inte hålla honom direkt... Man får svårare att relatera till barnet (fler som sagt det)..
    Man får knappt bära barnet de första veckorna pga stygnen man kan helt enkelt inte göra mycket efter ett kejsarsnitt...
    Och smärtan i magen var helt annorlunda jämfört med vanliga förlossningar. För efter en vanlig förlossning försvinner den smärtan efter någon dag? Och efter ett kejsarsnitt efter 3 veckor om man har tur!

• Anonym (naturligt)
    Dracarys skrev 2013-03-05 09:34:06 följande:
    Att du tycker att det är en upplevelse utöver det normala är helt okej. Men alla delar inte den åsikten. Min åsikt är att en förlossning är det värsta som jag skulle kunna utsättas för. Det är för mig en vidrig handling. Ungefär lika tilltalande som att bli rektalt våldtagen av 20 HIV-smittade knuttar.

Kejsarsnitt är säkrare än förlossningar idag. Kvinnor borde därför själva få välja förlossningssätt.

Jag vill mycket hellre genomgå en bukoperation än utsättas för en förlossning. Min kropp, mitt val.
    Påstår du att kejsarsnitt är bättre och säkrare än vaginal förlossning  ( även för de som KAN föda vaginalt) ? Förvånad
Svar på tråden Varför föda naturligt?