• orolig2121

Varför föda naturligt?

Varför vill så många tjejer föda naturligt? Om jag hade varit kvinna hade jag absolut velat ha ett planerat kejsarsnitt. Herregud, jag vill ju ha bedövning hos tandläkaren. Naturlig förlossning? Nej tack!

Visst, jag hade ju kunnat chansa på att få en enkel förlossning, men aldrig i livet att jag hade riskerat en svår förlossning. De sistnämnda är ju inte direkt ovanliga.

Kostnader för samhället? Bagatellartade i sammanhanget om du frågar mig. I så fall kan vi ju börja spara in på narkos vid blindtarmsoperationer också.

Risker vid kejsarsnitt? Nej, inte om det är planerat. Den statistik som presenteras är alltid vriden så att den ska se så illa ut som möjligt för kejsarsnitt, men om man tittar lite noggrannare så ser man att riskerna inte är högre med ett planerat kejsarsnitt. 

• Svar på tråden Varför föda naturligt?
  • Svea83
    chrissandra skrev 2013-03-05 01:03:12 följande:
    Jag har inte pratat om någon risk öht men varför ska kvinnan per automatik fråntas bland det häftigaste mest naturliga man får uppleva under ett liv som mamma?

• orolig2121
    chrissandra skrev 2013-03-05 01:03:12 följande:
    Jag har inte pratat om någon risk öht men varför ska kvinnan per automatik fråntas bland det häftigaste mest naturliga man får uppleva under ett liv som mamma?
    Det är klart kvinnor som vill föda naturligt ska få göra det. Jag upplever däremot att informationen som ges idag är väldigt anti-kejsarsnitt och den borde bli sakligare. Risker med naturliga förlossningar borde diskuteras lika mycket som risker med kejsarsnitt.

Jag begriper inte riktigt hur man med full information kan välja att föda naturligt, men jag inser att många ändå skulle välja det alternativet. I länder med fritt val är det väl runt 40% som ändå väljer att föda naturligt.

Så här skulle jag vilja ha det:
    Sakligare information runt naturliga förlossningar och kejsarsnitt
    Mindre moraliserande, speciellt kvinnor i mellan
    En vetenskaplig uppstramning av hela mödravården
    Fritt val för alla kvinnor! 
  • Anonym (Snittad o skuren)

Förstår din poäng. Det finns ingen poäng med att ha en naturlig förlossning och lida i onödan. Personligen tycker jag att det är helt idiotiskt att vägra exempelvis smärtlindring under en förlossning bara för att. Men med det sagt så anser jag inte att ett planerat snitt nödvändigtvis behöver vara det bästa. En kvinnokropp är gjord för att föda och i de allra flesta fall går det alldeles utmärkt. Det enda tragiska är alla onödiga förlossningsskador i sverige på grund av inkompetens hos barnmorskekåren. Har blivit snittad och skulle alla gånger välja en vaginal förlossning om jag kunde om det skulle bli aktuellt igen. Man har ju ont efter ett snitt och blir helt j-a handikappad ett bra tag efteråt. Fy fan.

• yndra

Jag gor det bara for att jag maste. Kommer foda pa ett birth center och dar finns bara badkar att tillga for att minska smarta.

• Carolines Secrets

Jag var tvungen att göra ett planerat snitt pga att båda tvillingarna låg i säte. Kan säga att med ihopsydda magmuskler OCH eftervärkar så var det allt annat än smärtfritt. Fick morfin i både spruta och infart i nästan en vecka efteråt. Och om jag inte hade fått morfin i tid kunde jag inte ta mig upp ur sängen förrän jag kissat i ett bäcken och fått sprutan.

Visst det gjorde inte ont under snittet men efteråt var man ju helt handikappad! Fy!

• En glad tjej

Jag vill inte ha ett ärr på magen, jag vill inte utsätta min kropp för en onödig operation. Jag vill föda barn så som de flesta kvinnor är skapta att föda barn. Det finns faktiskt bedövning att få vid vagnar förlossning också, bara så du vet TS

• Anonym

Varför skulle jag välja att få ett långt ärr över magan om jag kan undvika det?

• orolig2121
    Anonym skrev 2013-03-05 06:56:09 följande:
    Varför skulle jag välja att få ett långt ärr över magan om jag kan undvika det?
    Tja, många får ju istället ärr i slidan som påverkar sexlivet efter naturlig förlossning. Ett ärr på magen (som normalt inte syns mycket efter ett planerat snitt) skulle jag bra mycket hellre ta än risken för ett förstört sexliv. En naturlig förlossning för också med sig en betydande risk för ett akut kejsarsnitt och de snitten syns betydligt mer.
  • orolig2121

De stora fula ärren, och de ärr som påverkar sexlivet, de får man efter att ha försökt föda naturligt.

• slutatsnusa

en del kanske, som jag, tycker att det är skitläskigt med nålar, knivar
    en massa konstiga preparat som förs in i systemet
    och väljer att så långt som möjligt föda utan allt det där
    alla är olika
    och förhoppningsvis kommer vi ha råd att tillmötesgå olika kvinnors olika önskemål ang deras förlossningar

Svar på tråden Varför föda naturligt?