• orolig2121

Varför föda naturligt?

Varför vill så många tjejer föda naturligt? Om jag hade varit kvinna hade jag absolut velat ha ett planerat kejsarsnitt. Herregud, jag vill ju ha bedövning hos tandläkaren. Naturlig förlossning? Nej tack!

Visst, jag hade ju kunnat chansa på att få en enkel förlossning, men aldrig i livet att jag hade riskerat en svår förlossning. De sistnämnda är ju inte direkt ovanliga.

Kostnader för samhället? Bagatellartade i sammanhanget om du frågar mig. I så fall kan vi ju börja spara in på narkos vid blindtarmsoperationer också.

Risker vid kejsarsnitt? Nej, inte om det är planerat. Den statistik som presenteras är alltid vriden så att den ska se så illa ut som möjligt för kejsarsnitt, men om man tittar lite noggrannare så ser man att riskerna inte är högre med ett planerat kejsarsnitt. 

• Svar på tråden Varför föda naturligt?
  • Trädblåsare
    orolig2121 skrev 2013-03-05 11:09:06 följande:
    Min fru fick efter båda akuta kejsarsnitten vår son på bröstet bara sekundrar efter att han kom ut. De var väldigt snabba med att se till att de fick hudkontakt.
    Har det varit ett kejsarsnitt eller flera?
  • Anonym
    orolig2121 skrev 2013-03-05 11:10:15 följande:
    Ok bra, då har jag inga invändningar mot det du skrev. Så länge du inser att andras upplevelser kan var helt annorlunda.
    Tackar ödmjukast för att du tillåter mig att ha en åsikt om min egen förlossning och jag ska genast och och späka mig själv för att jag lät någon tro att jag inte var ödmjuk nog i den här frågan Guld i mun
  • orolig2121
    Trädblåsare skrev 2013-03-05 11:10:56 följande:
    Eh, va? Varför skulle jag vara sur på dig? Jag känner inte ens dig.

Du behöver väl inte känna mig för att vara sur på mig, det räcker väl bra med att du känner igen mitt nick? Eller så är du ofta så provocerande mot folk, vad vet jag. Du får vara hur du vill.
  • orolig2121
    Trädblåsare skrev 2013-03-05 11:11:37 följande:
    Har det varit ett kejsarsnitt eller flera?
    Två stycken akuta kejsarsnitt.
  • Dracarys
    orolig2121 skrev 2013-03-05 11:06:03 följande:
    Jag använde bara ordet "naturligt" som namn på de födslar som inte är planerade kejsarsnitt. Det kanske finns ett bättre ord? Vaginala förlossningar känns inte som rätt begrepp, för många vanliga förlossningar som inte är planerade kejsarsnitt slutar ju åndå som kejsarsnitt.
    Vad är det du försöker uttrycka då? Det finns två vägar ut - genom vaginan (vaginal förlossning) eller genom att göra ett hål i buken (kejsarsnitt). Räknar du akut kejsarsnitt som en del av en "naturlig förlossning" bara för att man försöker den klassiska vägen först?
  • Trädblåsare
    orolig2121 skrev 2013-03-05 11:12:51 följande:
    Du behöver väl inte känna mig för att vara sur på mig, det räcker väl bra med att du känner igen mitt nick? Eller så är du ofta så provocerande mot folk, vad vet jag. Du får vara hur du vill.
    Jag känner inte igen ditt nick.
  • orolig2121
    Dracarys skrev 2013-03-05 11:13:57 följande:
    Vad är det du försöker uttrycka då? Det finns två vägar ut - genom vaginan (vaginal förlossning) eller genom att göra ett hål i buken (kejsarsnitt). Räknar du akut kejsarsnitt som en del av en "naturlig förlossning" bara för att man försöker den klassiska vägen först?
    Ja precis. Jag är för diskussionens skull ute efter att dela in förlossningar i två kategorier: planerade kejsarsnitt och resten. Vad ska jag kalla "resten"? "resten" innehåller ju både vaginala förlossningar och akuta snitt.
  • Dracarys
    Pandamamma79 skrev 2013-03-05 10:55:47 följande:
    .... Man föder vaginalt precis som kvinnor sen begynnelsen har gjort.
    ... Kvinnor föder varje dag och har alltid gjort. 
    Sådana där argument får mig bara att se rött.

Kvinnor har i alla tider fött vaginalt eftersom det inte har funnits något säkert alternativ förrän de senaste årtiondena.

Kvinnor föder varje dag och har alltid gjort - kvinnor dör i barnsäng varje dag och har alltid gjort. Kvinnor skadas för livet i barnsäng varje dag och har alltid gjort.

Bara för att "alltid har gjort" någonting så betyder det inte att det är bra för kroppen. Det betyder bara att det har saknats ett alternativ.
  • Dracarys
    orolig2121 skrev 2013-03-05 11:16:58 följande:
    Ja precis. Jag är för diskussionens skull ute efter att dela in förlossningar i två kategorier: planerade kejsarsnitt och resten. Vad ska jag kalla "resten"? "resten" innehåller ju både vaginala förlossningar och akuta snitt.
    Då finns det inget ord för det, tyvärr. =)

Men det intressanta är att OM du delar upp det på det viset, dvs ställer planerat snitt mot vaginal förlossning med akut kejsarsnitt som en möjlig komplikation, då får man en ganska bra bild av riskerna med att föda vaginalt. Akut / urakut snitt har höga risker och borde räknas som förlossningskomplikationer och inte belasta statistiken för planerade snitt.

I min mening ska den vaginala förlossningen belastas med riskerna för akuta / urakuta snitt.
  • orolig2121
    Dracarys skrev 2013-03-05 11:13:57 följande:
    Jag upplever att mycket vilseledande statistik sprids just för att man jämför kejsarsnitt med vaginala förlossningar. Det många inte då tänker på är att många gånger slutar en vaginal förlossning inte som en vaginal förlossning och det är inte upp till kvinnan att välja, så den statistiken blir ganska meningslös. Eftersom en stor del av de svåra vanliga förlossningarna då flyttats över i kategorin kejsarsnitt så är det klart att statistiken för kejsarsnitt då ser dålig ut. En vaginal förlossning som verkligen slutar som en vaginal förlossning går tyvärr inte att beställa. Ett planerat kejsarsnitt är däremot något som går att välja.
Svar på tråden Varför föda naturligt?