• orolig2121

Varför föda naturligt?

Varför vill så många tjejer föda naturligt? Om jag hade varit kvinna hade jag absolut velat ha ett planerat kejsarsnitt. Herregud, jag vill ju ha bedövning hos tandläkaren. Naturlig förlossning? Nej tack!

Visst, jag hade ju kunnat chansa på att få en enkel förlossning, men aldrig i livet att jag hade riskerat en svår förlossning. De sistnämnda är ju inte direkt ovanliga.

Kostnader för samhället? Bagatellartade i sammanhanget om du frågar mig. I så fall kan vi ju börja spara in på narkos vid blindtarmsoperationer också.

Risker vid kejsarsnitt? Nej, inte om det är planerat. Den statistik som presenteras är alltid vriden så att den ska se så illa ut som möjligt för kejsarsnitt, men om man tittar lite noggrannare så ser man att riskerna inte är högre med ett planerat kejsarsnitt. 

• Svar på tråden Varför föda naturligt?
  • Trädblåsare

Vad menar du med naturlig förlossning, utan smärtlindring?

Eller jämför du kejsarsnitt mot förlossning, som sker även med smärtlindring?

• lövet2
    orolig2121 skrev 2013-03-05 00:19:01 följande:
    Ja, jag tror att du till 90% hade tur. Min fru läste allt, gick på kurser, lärde sig andning och hade planer på att sitta/stå beroende på hur förlossningen gick. Hon plöjde allt som fanns att läsa. Under första delen av förlossning provade hon också allt det där. Under den sista tredjedelen var hon knappt ens kontaktbar och alla andningstekniker framstod inte som något annat än terapiövningar för blivande mammor.

Det är en annan diskussion, men jag erkänner att jag tycker att det är oerhört provocerande när kvinnor som haft enkla förlossningar slår sig för bröstet med att de minsann lärt sig den och den fjant-tekniken och det var därför det gick bra. Det är så arrogant så jag baxnar.
    Och när Olle får en hjärtinfarkt under Vasaloppet och faller död ner, då är det ett bevis på att träning är fjantigt och onödigt för alla?

Din slutledningsförmåga är något ... udda ...
  • Anonym (en kvinna)

Det finns väl många anledningar, precis som kvinnor väljer KS av olika anledningar. Jag var jätterädd inför första förlossningen (vem är inte det?), men ville testa. Tror att det är det bästa för både barnet och mamman OM DET GÅR BRA - och hur ska jag veta om jag har lätt för att föda barn om jag aldrig testat? Skulle det inte gå bra, bor jag som tur var i Sverige där vi får bra vård och där man lätt kan göra akut KS om det behövs. Jag valde bort epidural eftersom det ofta stör värkarbetet och förhöjer risken för instrumentell förlossning, samt även kan påverka barnet. Nu ska jag snart föda mitt tredje barn och är fortfarande rädd, rädd för smärtan framförallt. För det gör så vansinnigt ont. Men mina naturliga, vaginala förlossningar har trots allt gått bra, jag har återhämtat mig snabbt, bebisarna har kunnat amma direkt och jag har känt mig stärkt av upplevelsen. Har varit utsatt för sexuella övergrepp och jag har haft en mycket negativ inställning till min kropp, men nu beundrar jag den för vad den åstadkommit. Jag ser den inte längre som min fiende, jag har blivit snäll mot kroppen. De mentala fördelarna har i mitt fall varit ovärderliga.

• orolig2121
    Trädblåsare skrev 2013-03-05 07:49:02 följande:
    Vad menar du med naturlig förlossning, utan smärtlindring?

Eller jämför du kejsarsnitt mot förlossning, som sker även med smärtlindring?
    Ja det är väl värt att förklara vad man menar eftersom orden används olika. Med naturlig förlossning menar jag alla förlossningar som inte är planerade kejsar snitt. Hur "naturligt" dessa förlossningar slutar vet man ju aldrig. Bedövning har jag inte alls brytt mig om i den här diskussionen. För mig är bedövning en ganska ointressant fråga.
  • orolig2121
    lövet2 skrev 2013-03-05 07:50:44 följande:
    Och när Olle får en hjärtinfarkt under Vasaloppet och faller död ner, då är det ett bevis på att träning är fjantigt och onödigt för alla?

Din slutledningsförmåga är något ... udda ...
    Det där var din slutledningsförmåga, inte min.
  • Trädblåsare
    orolig2121 skrev 2013-03-05 07:55:55 följande:
    Ja det är väl värt att förklara vad man menar eftersom orden används olika. Med naturlig förlossning menar jag alla förlossningar som inte är planerade kejsar snitt. Hur "naturligt" dessa förlossningar slutar vet man ju aldrig. Bedövning har jag inte alls brytt mig om i den här diskussionen. För mig är bedövning en ganska ointressant fråga.
    Varför då?
  • orolig2121
    Trädblåsare skrev 2013-03-05 08:00:29 följande:
    Varför då?
    Tja ointressant är den kanske inte, men det är i alla fall en annan diskussion.

Hade jag fött naturligt hade det för mig varit självklart med bedövning. Riskerna med bedövning verkar vara mycket små numera och fördelarna skulle för mig vara väldigt stora. 
  • Trädblåsare
    orolig2121 skrev 2013-03-05 08:07:04 följande:
    Tja ointressant är den kanske inte, men det är i alla fall en annan diskussion.

Hade jag fött naturligt hade det för mig varit självklart med bedövning. Riskerna med bedövning verkar vara mycket små numera och fördelarna skulle för mig vara väldigt stora. 
    En så annorlunda diskussion är det ju inte. Naturlig födsel räknas oftast som en födsel utan medicinsk smärtlindring.

Men själv så skulle jag inte vilja göra kejsarsnitt, jag föredrar vaginal förlossning.
  • jashrinah

för att tanken på att någon skulle skära upp min mage gör mig illamående och äcklad :) 

• liv

För att jag ville föda fram mina barn. Inte få dem urplockade som vilken tumör som helst.

Svar på tråden Varför föda naturligt?