• orolig2121

Varför föda naturligt?

Varför vill så många tjejer föda naturligt? Om jag hade varit kvinna hade jag absolut velat ha ett planerat kejsarsnitt. Herregud, jag vill ju ha bedövning hos tandläkaren. Naturlig förlossning? Nej tack!

Visst, jag hade ju kunnat chansa på att få en enkel förlossning, men aldrig i livet att jag hade riskerat en svår förlossning. De sistnämnda är ju inte direkt ovanliga.

Kostnader för samhället? Bagatellartade i sammanhanget om du frågar mig. I så fall kan vi ju börja spara in på narkos vid blindtarmsoperationer också.

Risker vid kejsarsnitt? Nej, inte om det är planerat. Den statistik som presenteras är alltid vriden så att den ska se så illa ut som möjligt för kejsarsnitt, men om man tittar lite noggrannare så ser man att riskerna inte är högre med ett planerat kejsarsnitt. 

• Svar på tråden Varför föda naturligt?
  • ScandinavianMom
    Anonym (jj) skrev 2013-03-05 13:01:01 följande:
    Djupare för dig kanske, men du representerar inte för ALLA kvinnor! Därför ska kvinnor själva få välja hur de vill föda!
    Så du menar att det finns inga känslor involverade i förlossningen? Det är bara en dag där barnet kom ur din kropp? Det är det jag menar med djupare än bara kroppsligt.
  • orolig2121
    cosinus skrev 2013-03-05 12:55:57 följande:
    Har fött 4 barn vaginalt utan minsta lilla problem efteråt, inga ärr, inga stygn och varit uppe direkt. Kan inte tänka mig att fyra stora bukoperationer lämnat mig i samma utmärkta skick som innan.

Har f ö tackat nej till ett snitt då ena barnet föddes i säte så där fick jag ett val från sjukvården men aldrig att jag låter någon sprätta upp mig om jag kan slippa och det inte är nödvändigt för mitt eller barnets säkerhet.

Självklart kan ett snitt vara skonsammare för kroppen än värsta utfallet vid en vaginal förlossning men jag är lika övertygad om att en vaginal förlossning utan komplikationer är skonsammare än en stor operation och jag skulle personligen aldrig välja bort chansen att komma så lindrigt undan som möjligt bara för att det förekommer en lite risk att råka illa ut.

Och just ja, smärtan var det också, den är överkomlig för många.
    Det är klart att en vaginal förlossning utan komplikationer är ett bra alternativ, och troligen är de förlossningarna i jämförelse inte speciellt smärtsamma heller. Tyvärr går det ju inte att beställa en sådan förlossning.
  • orolig2121
    ScandinavianMom skrev 2013-03-05 12:57:21 följande:
    I länder med hög kejsarsnittssiffra är det ofta ekonomifråga eftersom kvinnor kan till och med få pengar för att välja kejsarsnitt.

Du vill att det ska finnas rättighet till att välja hur man föder barn. Jag håller absolut med dig eftersom jag vill föda hemma men systemet tillåter det inte. Hur rättvist är det? Så om jag vill ha det som jag vill då måste jag föda oassisterat eller spara ihop tiotusentals kronor för att betala barnmorskas lön.

Systemet är inte perfekt, absolut inte. Jag håller med dig att alla kvinnor ska ha rätten att välja hur de föder sina barn. Men jag kommer inte att hålla med att kejsarsnitt är bättre än vaginalförlossning.
    Varför håller du inte med om att kejsarsnitt är ett åtminstone lika bra alternativ?

Jag tycker kvinnor ska få föda själva men att få föda hemma tycker jag låter tveksamt. Det låter både dyrt och riskfyllt i jämförelse med både vaginal och snittförlossning på sjukhus. Men men, man kanske kan låta kvinnor välja det också, det är nog inte så många som skulle ta det alternativet. Jag vet ju inte ens om min fru och barn hade överlevt om vi fött hemma, det hade åtminstone blivit en väldigt jobbig akutfärd till sjukhus.

Att föda hemma när man vet att det inte är ovanligt att kvinnor och barn dör utan sjukhusvård det är lite svårt för mig att förstå, men jag tänker inte försöka stoppa dig om du ändå vill.
  • orolig2121
    ScandinavianMom skrev 2013-03-05 12:57:21 följande:
    I länder med hög kejsarsnittssiffra är det ofta ekonomifråga eftersom kvinnor kan till och med få pengar för att välja kejsarsnitt.

Du vill att det ska finnas rättighet till att välja hur man föder barn. Jag håller absolut med dig eftersom jag vill föda hemma men systemet tillåter det inte. Hur rättvist är det? Så om jag vill ha det som jag vill då måste jag föda oassisterat eller spara ihop tiotusentals kronor för att betala barnmorskas lön.

Systemet är inte perfekt, absolut inte. Jag håller med dig att alla kvinnor ska ha rätten att välja hur de föder sina barn. Men jag kommer inte att hålla med att kejsarsnitt är bättre än vaginalförlossning.
    "I länder med hög kejsarsnittssiffra är det ofta ekonomifråga eftersom kvinnor kan till och med få pengar för att välja kejsarsnitt."

Jag vet inte riktigt vad det är du syftar på. Har du någon länk?
  • Anonym

Dracarys: jag håller med dig om allt. Jag har aldrig ångrat mitt planerade kejsarsnitt. Det är så mycket säkrare för både mor och barn. Tyvärr vet inte kvinnor i Sverige detta.

• ScandinavianMom
    orolig2121 skrev 2013-03-05 13:08:28 följande:
    Varför håller du inte med om att kejsarsnitt är ett åtminstone lika bra alternativ?

Jag tycker kvinnor ska få föda själva men att få föda hemma tycker jag låter tveksamt. Det låter både dyrt och riskfyllt i jämförelse med både vaginal och snittförlossning på sjukhus. Men men, man kanske kan låta kvinnor välja det också, det är nog inte så många som skulle ta det alternativet. Jag vet ju inte ens om min fru och barn hade överlevt om vi fött hemma, det hade åtminstone blivit en väldigt jobbig akutfärd till sjukhus.

Att föda hemma när man vet att det inte är ovanligt att kvinnor och barn dör utan sjukhusvård det är lite svårt för mig att förstå, men jag tänker inte försöka stoppa dig om du ändå vill.
    Jag tycker inte att det är lika bra alternativ (nu pratar vi planerat snitt). Det kommer aldrig vara lika bra i mina tankar att skära igenom hud och muskler för att ta ut ett barn som inte är redo att födas än. Det att tro att man slipper smärtan är naivt tänkande för att man måste räkna med flera veckors återhämtningstid med svåra smärtor där man knappt kan lyfta sin egen bebis. Det skulle jag inte välja eftersom jag vill kunna gå runt med min bebis, lyfta den ur sängen utan hjälp, amma i vilken ställning jag vill. Och amningen, den är lite svårare att komma igång med efter kejsarsnitt på grund av smärtan och alla läkemedel. och det är också nånting jag vill undvika. Amningen kan vara svår nog utan det.

Om du vill att kvinnor ska ha rätt att välja då måste du vara medveten om att valet är inte bara svart och vitt. Det finns kvinnor som vill föda med kejsarsnitt, vaginalt med epidural, vaginalt utan alla smärtlindring, vaginalt i vatten, vaginal hemma i vardagsrummet, vaginalt ute i naturen eller stående på huvudet! Ja kvinnor ska få välja själva men det är inte ett eller två alternativ, det är många.

För mig ser jag större risk att få komplikationer om jag föder på sjukhuset. Risken för blödning är större och behovet av medicinsk smärtlindring är större på sjukhus än i hemförlossning. Därför vill jag vara hemma där jag mår bra och känner mig trygg.
  • Skepparen
    orolig2121 skrev 2013-03-05 00:06:11 följande:
    Jag har aldrig hört en kvinna med en svår förlossning bakom sig ens överväga att andning, akupunktur, etc skulle kunna hjälpa. Sådant säger bara kvinnor som haft relativt enkla förlossningar
    Här säger du det som du senare hävdar att du aldrig sagt.
  • mylittleponny
    ScandinavianMom skrev 2013-03-05 13:22:40 följande:
    Jag tycker inte att det är lika bra alternativ (nu pratar vi planerat snitt). Det kommer aldrig vara lika bra i mina tankar att skära igenom hud och muskler för att ta ut ett barn som inte är redo att födas än. Det att tro att man slipper smärtan är naivt tänkande för att man måste räkna med flera veckors återhämtningstid med svåra smärtor där man knappt kan lyfta sin egen bebis. Det skulle jag inte välja eftersom jag vill kunna gå runt med min bebis, lyfta den ur sängen utan hjälp, amma i vilken ställning jag vill. Och amningen, den är lite svårare att komma igång med efter kejsarsnitt på grund av smärtan och alla läkemedel. och det är också nånting jag vill undvika. Amningen kan vara svår nog utan det.

Om du vill att kvinnor ska ha rätt att välja då måste du vara medveten om att valet är inte bara svart och vitt. Det finns kvinnor som vill föda med kejsarsnitt, vaginalt med epidural, vaginalt utan alla smärtlindring, vaginalt i vatten, vaginal hemma i vardagsrummet, vaginalt ute i naturen eller stående på huvudet! Ja kvinnor ska få välja själva men det är inte ett eller två alternativ, det är många.

För mig ser jag större risk att få komplikationer om jag föder på sjukhuset. Risken för blödning är större och behovet av medicinsk smärtlindring är större på sjukhus än i hemförlossning. Därför vill jag vara hemma där jag mår bra och känner mig trygg.
    Men man har ju inte bara smärta under en vaginal förlossning? (Alla säger man har sån smärta efter snitt bara)

Jag hade förvärkar innan i veckor, hemska pinvärkar, riktiga värkar, krystvärkar i flera TIMMAR, och sen samt efteråt i MÅNADER, hade ont när jag skulle sova, sitta,gå på toa,bära barnet osv osv.
    Kunde inte gå lång promenader på ett år efter. och det var efter en "vanlig" förlossning... 
  • Dracarys
    orolig2121 skrev 2013-03-05 12:20:41 följande:
    Jag visste inte att vården har en annan upplysningsplikt för kejsarsnitt än för vanliga förlossningar. Det förklarar ju i så fall en del av skevheten i informationen.
    Jo, så är det tyvärr. Snitt är en operation och då gäller operationsregler. Förlossning gör man, så att säga "på egen risk".
  • ScandinavianMom
    mylittleponny skrev 2013-03-05 13:44:52 följande:
    Men man har ju inte bara smärta under en vaginal förlossning? (Alla säger man har sån smärta efter snitt bara)

Jag hade förvärkar innan i veckor, hemska pinvärkar, riktiga värkar, krystvärkar i flera TIMMAR, och sen samt efteråt i MÅNADER, hade ont när jag skulle sova, sitta,gå på toa,bära barnet osv osv.
    Kunde inte gå lång promenader på ett år efter. och det var efter en "vanlig" förlossning... 
    Ja det är klart att man har eftervärkar efter vaginalförlossning men det har du också efter kejsarsnitt + smärtan i själva snittet. Om du inte fick veta att det gör ont när livmodern drar ihop sig efteråt då har du haft otur med barnmorska. Att det ska göra ont i flera månader låter inte normalt och därför kommer barnmorska inte att säga det. Vad var anledningen till att du hade ont så länge?
Svar på tråden Varför föda naturligt?