Varför föda naturligt?

En sak som stör mig runt förlossningar, kanske extra mycket pga min bakgrund som forskare, är all missvisande statistik som visas upp runt förlossningar och kejsarsnitt.
Jag såg t ex en artikel i en dagstidning som proklamerade att dödligheten för mamman var 2,8 ggr högre vid kejsarsnitt. Källan ver den här akademiska sammanfattningen: www.lakartidningen.se/engine.php
Här kan man läsa att:
"Åren 2000–2002 var mödradödligheten 2,8 gånger högre efter planerade, och 4,3 gånger efter omedelbara och akuta kejsarsnitt än efter vaginal förlossning [19]."
Låter ju sant då? Nej, inte alls. Ett stort problem med vaginala förlossningar är ju att de inte så sällan slutar med ett akut snitt. I statistiken ovan har man sållat ut alla naturliga förlossningar som inte slutade med akut snitt. Tyvärr kan ju inte en kvinna välja en "naturlig förlossning som inte slutar i akut snitt". Fullständigt felciterad statistik alltså.
I samma källartikel kan man också läsa:
"Vissa studier har visat lägre maternell mortalitet vid kejsarsnitt än vid vaginal förlossning [18]."
och:
"Randomiserade, kontrollerade jämförande studier av elektiva kejsarsnitt på icke medicinsk indikation och vaginala förlossningar saknas [3, 9]. "
Desinformationen runt kejsarsnitt är fantastisk. Överlag så upplevde jag hela mödravården som den utan konkurrens mest ovetenskapliga delen av sjukvården som jag stött på. Mode och moral verkade lika viktigt som vetenskaplig medicinsk forskning. Stackars kvinnor, jag kunde i alla fall stå lite vid sidan av eländet.
"Om vi vänder på steken och säger så här istället. Om man med modern teknik kan garantera att vaginal förlossning blir riskfri, borde det inte fortsätta bli kvinnors första alternativ?"
Jo det kan jag tänka mig. Om något av förlossningsalternativen blir betydligt riskfriare så kan det vara rimligt att inskränka patientens fria val.
Fast där är vi ju inte idag. Idag verkar ingen ens kunna säga vilket alternativ som är säkrast och då tycker jag att kvinnor borde få välja fritt.
"Och då med modern teknik menar jag att man inser vilken skada man gör på kvinnor och barn och börjar gå tillbaka några steg för att färre kvinnor ska behöva få förlossningsskador."
Så du menar att modern teknik sammanfattningsvis har gett kvinnor mer förlossningsskador? Har du några belägg för det? Kvinnor dog ju förr i tiden ganska ofta när de födde barn.
Att teknik ibland används fel, t ex i effektiviseringssyfte, det kan jag absolut tänka mig. Men sammanfattningsvis tror jag vi ska vara väldigt glada över modern teknik.