• orolig2121

Varför föda naturligt?

Varför vill så många tjejer föda naturligt? Om jag hade varit kvinna hade jag absolut velat ha ett planerat kejsarsnitt. Herregud, jag vill ju ha bedövning hos tandläkaren. Naturlig förlossning? Nej tack!

Visst, jag hade ju kunnat chansa på att få en enkel förlossning, men aldrig i livet att jag hade riskerat en svår förlossning. De sistnämnda är ju inte direkt ovanliga.

Kostnader för samhället? Bagatellartade i sammanhanget om du frågar mig. I så fall kan vi ju börja spara in på narkos vid blindtarmsoperationer också.

Risker vid kejsarsnitt? Nej, inte om det är planerat. Den statistik som presenteras är alltid vriden så att den ska se så illa ut som möjligt för kejsarsnitt, men om man tittar lite noggrannare så ser man att riskerna inte är högre med ett planerat kejsarsnitt. 

• Svar på tråden Varför föda naturligt?
  • keron
    ScandinavianMom skrev 2013-03-05 00:04:03 följande:
    Sånt är livet. Vaginal förlossning är bättre för bebisen och bättre för mamman oavsett hur du vänder och vrider på det. Det är vetenskapligt bevisat. Det till och med påverkar barnets gener att inte bli fött vaginalt, det säger en svensk forskning.
    www.svd.se/nyheter/inrikes/kejsarsnitt-kan-an...

Problemet är bara att all den moderna tekniken har börjat påverka hur kvinnor föder barn och orsakar fler förlossningsskador än om man hade fött naturligt. Igångsättningar, värkstimulerande dropp, epiduraler, lustgas och ryggläge är allt nånting som påverkar det som händer i kvinnans kropp. Det är ingen hemlighet att epidural ökar risken för sugklocka och därmed stor bristning. Det är ingen hemlighet att värkstimulerande dropp slår ut kroppens egna smärtlindringssystem så kvinnor måste ta nån medicinsk smärtlindring för att inte lida.

Jag förstår att du känner att kejsarsnitt är nånting du skulle välja för dig själv. Men du behöver inte gå ut och "rädda världen" från vaginala förlossningar.
  • keron
    Anonym skrev 2013-03-05 00:06:05 följande:

Man kan amma fast man blir snittad.. Läs på lite! Detsamma med vaginala fl, alla kan inte amma bara för att de klämt ut ett barn ut vaginan.
    Öm tå?
    Jag VET att man kan amma trots snitt! Men det kan vara svårare att få igång amningen efter ks, än efter vaginal förlossning.
  • orolig2121
    ScandinavianMom skrev 2013-03-05 00:04:03 följande:
    Sånt är livet. Vaginal förlossning är bättre för bebisen och bättre för mamman oavsett hur du vänder och vrider på det. Det är vetenskapligt bevisat. Det till och med påverkar barnets gener att inte bli fött vaginalt, det säger en svensk forskning.
    www.svd.se/nyheter/inrikes/kejsarsnitt-kan-an...

Problemet är bara att all den moderna tekniken har börjat påverka hur kvinnor föder barn och orsakar fler förlossningsskador än om man hade fött naturligt. Igångsättningar, värkstimulerande dropp, epiduraler, lustgas och ryggläge är allt nånting som påverkar det som händer i kvinnans kropp. Det är ingen hemlighet att epidural ökar risken för sugklocka och därmed stor bristning. Det är ingen hemlighet att värkstimulerande dropp slår ut kroppens egna smärtlindringssystem så kvinnor måste ta nån medicinsk smärtlindring för att inte lida.

Jag förstår att du känner att kejsarsnitt är nånting du skulle välja för dig själv. Men du behöver inte gå ut och "rädda världen" från vaginala förlossningar.
    Nej, vaginal förlossning är inte alls bättre för mamman och bebisen. Många vaginala förlossningar slutar dessutom med akut kejsarsnitt och en traumatiserad mamma som inte förmår ta hand om barnet på många timmar.

Barnets gener ändras inte alls av kejsarsnitt. I studien du länkar till så kunde man redan efter några dagar inte se någon skillnad på hur barnet var fött. Det finns inga tecken på ett de där resultaten har några konsekvenser överhuvudtaget, än mindre att de skulle vara jämförbara medd de andra risker som finns vid all sorts barnafödande. 
  • lövet2
    orolig2121 skrev 2013-03-05 00:06:11 följande:
    Javisst, okej, den där diskussionen är enligt min erfarenhet oframkomlig. För mig är den snarare en del av kvinnlighetens gåta.

Jag har aldrig hört en kvinna med en svår förlossning bakom sig ens överväga att andning, akupunktur, etc skulle kunna hjälpa. Sådant säger bara kvinnor som haft relativt enkla förlossningar. Jag kan bara konstatera att på de förlossningar jag varit på så hade det inte varit något mindre än ett absurt skämt att föreslå andningsövningar eller akupunktur eller liknande. Men, men, du hade säkert en enkel förlossning för att du andades så duktigt. Vad vet jag.

Nej, ingen människa som varit med om båda skulle säga att vasaloppet var hemskt i jämförelse med en svår förlossning. Det är som att jämföra en solsemester med en bypass-operatione. Du visar bara att du inte vet vad du pratar om. Och hur skulle du kunna veta vad du pratar om, för jag antar att du aldrig har varit på en svår förlossning?

Du valde uppenbarligen rätt som valde en naturlig förlossning, men jag hade som sagt aldrig våga chansa på att jag inte skulle få en svår förlossning. 
    Nej, det är tydligt att du inte förstår dig på kvinnor. Man kan göra det svårt för sig, och man kan göra det enkelt. I bland blir det svårt bara av ren otur, och då är det en bra sak att vi har en modern sjukvård. Om du antar att jag haft bra förlossningar enbart tack vare tur, så är det ditt problem.
  • orolig2121

"Kejsarsnitt inverkar inte negativt på mjölkbildningen, men mamman kan behöva hjälp med att hitta en bekväm amningsställning och med att lägga barnet så att operationssåret inte belastas. Använd kuddar för att stödja rygg och armar. "

www.orebroll.se/Files-sv/USO/Kliniker_enheter/Kvinnokliniken/Föda%20barn%20på%20USÖ/BB%20avd%2025,%20ny%20sida/Föräldrainformation/Efter%20kejsarsnitt%20USÖ.pdf 

• Anonym
    keron skrev 2013-03-05 00:08:21 följande:
    Öm tå? Jag VET att man kan amma trots snitt! Men det kan vara svårare att få igång amningen efter ks, än efter vaginal förlossning.

keron skrev 2013-03-05 00:08:21 följande:
    Öm tå? Jag VET att man kan amma trots snitt! Men det kan vara svårare att få igång amningen efter ks, än efter vaginal förlossning.

Nej, inget ömt bara irriterande med okunniga människor. Är en gammal myt det där om amning. Jobbat i många år och inte sett någon skillnad på snittade mammor eller vaginaltförlösta.
  • keron
    orolig2121 skrev 2013-03-05 00:13:59 följande:
    "Kejsarsnitt inverkar inte negativt på mjölkbildningen, men mamman kan behöva hjälp med att hitta en bekväm amningsställning och med att lägga barnet så att operationssåret inte belastas. Använd kuddar för att stödja rygg och armar. "

www.orebroll.se/Files-sv/USO/Kliniker_enheter... 
    Jaså, jag har alltid fått höra att planerat ks visst påverkar negativt på amningen pga att det inte bildas några förlossningshormoner, som ju också är samma som vid amningen. Alltså att det kan ta längre tid för mjölken att rinna till osv.
  • orolig2121
    lövet2 skrev 2013-03-05 00:13:23 följande:
    Nej, det är tydligt att du inte förstår dig på kvinnor. Man kan göra det svårt för sig, och man kan göra det enkelt. I bland blir det svårt bara av ren otur, och då är det en bra sak att vi har en modern sjukvård. Om du antar att jag haft bra förlossningar enbart tack vare tur, så är det ditt problem.
    Ja, jag tror att du till 90% hade tur. Min fru läste allt, gick på kurser, lärde sig andning och hade planer på att sitta/stå beroende på hur förlossningen gick. Hon plöjde allt som fanns att läsa. Under första delen av förlossning provade hon också allt det där. Under den sista tredjedelen var hon knappt ens kontaktbar och alla andningstekniker framstod inte som något annat än terapiövningar för blivande mammor.

Det är en annan diskussion, men jag erkänner att jag tycker att det är oerhört provocerande när kvinnor som haft enkla förlossningar slår sig för bröstet med att de minsann lärt sig den och den fjant-tekniken och det var därför det gick bra. Det är så arrogant så jag baxnar.
  • orolig2121
    keron skrev 2013-03-05 00:18:59 följande:
    Jaså, jag har alltid fått höra att planerat ks visst påverkar negativt på amningen pga att det inte bildas några förlossningshormoner, som ju också är samma som vid amningen. Alltså att det kan ta längre tid för mjölken att rinna till osv.
    Ja det sprids alla möjliga myter.
  • orolig2121

Svaret på min fråga är väl antagligen ganska enkelt.

Som kvinna ska man föda vaginalt annars riskerar man att bli mobbad av andra kvinnor.

Är det så enkelt? 

Svar på tråden Varför föda naturligt?