• Anonym

Är botox farligt?

Skulle gärna höra om dina erfarenheter av botox. Är det farligt att använda? Jag skulle vilja testa för jag har så många bekymmersrynkor i ansiktet, som gör att jag ser trött och arg ut fastän jag inte är det. Men är det inte farligt att ta dessa botoxsprutor? Och effekten sitter väl inte i så länge heller så om man måste förnya dem en eller två gånger i året så på sikt - skadar det inte hälsan? Är lite fundersam. Kan man få allergiska reaktioner mot botox?

• Svar på tråden Är botox farligt?
  • Enter Sandman
    Anonym (Rynkig kärring) skrev 2013-03-11 09:56:58 följande:
    Nej självklart är anorexia och andra ätstörningar grundade i psykisk problematik men jag drar paralleller ändå då det ofta börjar med en "önskan att bli smal", att stämma in i idealet och hur man ska se ut för att duga. Och där kommer tyvärr skönhetsidealet i många fall in då det väldigt smala (på gränsen till eller rent av undervikt) är det som anses fint och normalvikt närmare anses som övervikt om du tittar till idealet idag. Att tro att unga tjejer inte påverkas av det är naivt, att tro att det inte påverkar deras självkänsla och syn på egenvärde lika så. Många tjejer tar upp Kissie som ideal och det skrämmer mig. Synsättet att fokusera på det yttre (om jag blir smal och får kontroll på kroppen så kommer jag att må bra), att fokusera på det man anser fult och tro att lyckan kommer när man förändrat det, att inte se det som är bra med en själv är sorgligt. Och det jag menar är att om inte vi vuxna kan acceptera våra "skavanker" (hatar det ordet när det kommer till något som är naturligt men i alla fall) så är det ganska lönlöst att försöka övertyga unga tjejer att de duger som de är när vi själva som förebilder inte kan stå för det.

(Men det är egentligen helt OT, så förlåt för det.)

Nej, be inte om förlåtelse.
    Du skriver på ett väldigt bra sätt det jag tänker. 
    Tack. {#emotions_dlg.flower}   
  • Enter Sandman
    Jisa skrev 2013-03-10 20:47:10 följande:
    Ja vill man stödja plågsamma djurförsök kan
    man ju använda botox.

Är det så att det krävs plågsamma djurförsök för att få fram botox, i så fall är det ju ännu jävligare.
  • Anonym (a)

jag har botox i argrynkan och i veckan uppe i pannan, jag har haft en väldigt stark argrynka sedan jag var 20 år kanske, nu är jag 35

ingen ser att jag har botox men rynkorna är borta, jag kan fortfarande röra pannan, handlar om hur mycket man lägger in.

fick dock första gången lägga in både restylane och botox då rynkan blivit så djup att endast botox inte hjälpte, men det var över ett år sedan, nu fyller jag p var 6 månad ungefär.

det är det bästa ja gjort, jag ser för övrigt mycket yngre ut än mina 35 så det var så trisst med rynkan som gjorde att jag såg arg ut och gav mig huvudvärk.

rekomenderar det verkligen, men gå till en seriös klinik!

• Anonym (Funderar också..)

Har också argrynkor, och lider av att se arg ut.  Argrynkorna går i släkten, och har verkligen inget att göra med att vi är särskilt arga. 

Skrattrynkor har jag också en del och lider inte ett dugg av dom. Det är att se arg ut när man inte är det som är jobbigt, inte att man börjar bli äldre.

Om man inte har någon argrynka förstår jag att man ifrågasätter botox, det har jag också alltid gjort.

Men nu tittar jag avundsjukt på andra som inte har argrynkor (oavsett ålder och lynne) och gillar varken att titta mig i spegeln eller titta på kort av mig själv. Börjar alltså luta mot botox och/eller fillers...

• Anonym (Rynkig kärring)
    Enter Sandman skrev 2013-03-13 20:01:32 följande:
    Nej, be inte om förlåtelse.

Du skriver på ett väldigt bra sätt det jag tänker. 

Tack.    

Tack för de orden!

Jag har också argynkor. Och hängande hud över ögonen som hänger ner över ögonlocken. Påsar under ögonen. Åldersfläckar. Slapp hud kring käkarna. Kalkonhals. Mungipor som går ner i surmun. Etc etc.

Men det är så jag ser ut. Jag ser inte ut som när jag var tjugo eller trettio men så är jag över fyrtio också. Och det är okej. Jag älskar absolut inte allt i mitt utseende, men jag accepterar det och tycker jag är värd bättre än att göras om och att spruta in gifter i kroppen.

(Återigen OT men jag har svårt att inte skriva för jag blir så ledsen över att det här behovet finns.)
  • Enter Sandman
    Anonym (Rynkig kärring) skrev 2013-03-13 21:37:09 följande:

Tack för de orden!

Jag har också argynkor. Och hängande hud över ögonen som hänger ner över ögonlocken. Påsar under ögonen. Åldersfläckar. Slapp hud kring käkarna. Kalkonhals. Mungipor som går ner i surmun. Etc etc.

Men det är så jag ser ut. Jag ser inte ut som när jag var tjugo eller trettio men så är jag över fyrtio också. Och det är okej. Jag älskar absolut inte allt i mitt utseende, men jag accepterar det och tycker jag är värd bättre än att göras om och att spruta in gifter i kroppen.

(Återigen OT men jag har svårt att inte skriva för jag blir så ledsen över att det här behovet finns.)

Precis, du skulle då se mig, eller det ska vi kanske bespara dig. 
    Men som du skriver, vi åldras, det är fullt naturligt och så är vi skapta.
    Det är väl just det faktum att man inte kan acceptera sig själv som man är, och det tryck som sätts på kvinnor att dom ska vara si eller så, att dom inte duger om dom inte ger sina pengar till skönhetsindustrin, för då blir dom lite bättre, men aldrig goda nog.
    Den är såå fel, när dom duger precis som dom är och när dom inser det så strålar dom, och får den där karisman som gör att man bara vill tycka om dom.
    Det är härligt att se, även om det är en människa med aldrig så många skavanker.
    Den insikten önskar jag alla kvinnor.     
  • Magica de spell

Super nojd med botox. Ser inte arg ut langre! Och haromdagen fragade de om leg nar jag skulle handla vin

• tooschoolforcool
    Anonym skrev 2013-03-09 13:34:10 följande:
    Skulle gärna höra om dina erfarenheter av botox. Är det farligt att använda? Jag skulle vilja testa för jag har så många bekymmersrynkor i ansiktet, som gör att jag ser trött och arg ut fastän jag inte är det. Men är det inte farligt att ta dessa botoxsprutor? Och effekten sitter väl inte i så länge heller så om man måste förnya dem en eller två gånger i året så på sikt - skadar det inte hälsan? Är lite fundersam. Kan man få allergiska reaktioner mot botox?

Inte farligt alls i dom små mängder som används. Jag går var 3e till 4e månad. Effekten försvinner snabbare ju högre ämnesomsättningen du har. Även om du tränar mycket, tex springer varje dag.
  • tooschoolforcool

Tillägg: Botox är väldigt beroendeframkallande. När man ser hur man verkligen kan se ut, utan rynkor, finns det ingen väg tillbaks utan botox. Visst är det synd om de möss som används i djurförsöken, men jag gillar inte möss ändå och de gånger några slinker in i mitt hus och hoar sig i väggarna, har jag inga problem med att "mörda" dom rackarna heller. Min katt håller med, hon gillar även att plåga dom innan hon biter ihjäl dom helt.

• Anonym (otroligt korkat)

Med tanke på att botox är relativt nytt och de ännu inte vet de långsiktiga riskerna så skulle jag absolut inte låta giftet injiceras i mig. Man får ju inte vara dum och "glömma" bort att det är ett nervgift och att de faktiskt påverkar kroppen på lång sikt. Just nu känns det bra men vad händer om 10-15 år? Vi människor är bra dumma. Som sagt, botox är relativt nytt på marknaden och har inte hunnit testas tillräckligt länge.

• tooschoolforcool
    Anonym (otroligt korkat) skrev 2013-08-24 16:47:57 följande:
    Med tanke på att botox är relativt nytt och de ännu inte vet de långsiktiga riskerna så skulle jag absolut inte låta giftet injiceras i mig. Man får ju inte vara dum och "glömma" bort att det är ett nervgift och att de faktiskt påverkar kroppen på lång sikt. Just nu känns det bra men vad händer om 10-15 år? Vi människor är bra dumma. Som sagt, botox är relativt nytt på marknaden och har inte hunnit testas tillräckligt länge.  

Jo, man vet väl effekterna av botulinum, även långsiktligt. Det är bara att googla. Och, hade det vart minsta risk, hade bla FDA aldrig släppt det på marknaden. Men klart, för trångsynta kommer det ju aldrig vara "säkert", för det har dom ju bestämt, i huvet.
  • Anonym (TS)

Roligt att höra flera nöjda! Jag ser konstant arg ut och det är inte kul. Så jag kommer att testa detta absolut.

Vart har ni sprutat in botox? Endast i pannan? Jag har streck mellan näsan och munnen som gör att jag ser sur ut också...Usch vad tråkigt när jag är en glad person och människor lätt dömer mig som sur och arg bara på grund av mitt utseende.  

• tooschoolforcool
    Anonym (TS) skrev 2013-08-25 14:52:03 följande:
    Roligt att höra flera nöjda! Jag ser konstant arg ut och det är inte kul. Så jag kommer att testa detta absolut. Vart har ni sprutat in botox? Endast i pannan? Jag har streck mellan näsan och munnen som gör att jag ser sur ut också...Usch vad tråkigt när jag är en glad person och människor lätt dömer mig som sur och arg bara på grund av mitt utseende.  

Jag sprutar även in vid ögonen för att minska kråksparkarna och även i hakan. Funkar jättebra. Min panna är numera helt rynkfri, även de djupa fåror jag haft, redan som ung, är helt borta. Jag hade rätt hyperaktiva pannmuskler och livlig mimik. Jag kan dock fortfarande röra ansiktet, jag ser inte ut som en orörlig docka. Det var så fult med alla rynkor och bulliga muskler, även min "nbr 11" är bortblåst. Nu är jag stolt över min panna och behöver inte ens ha lugg.

Jag använder även Juvederm filler i mina "paranteser" och läpparna och lite vid haklinjen. Är nästan 45 år gammal, något ingen tror på, de tror jag är typ 30, lol. Men tyvärr så är allt detta dyyyyrt. Hoppas på att Botox snart blir sålt fritt, jag skulle inte ha några problem med att injecera det själv ( är själv i "the field) Gud så mycket billigare det skulle bli. Botox här kostar ca 10 dollar/unit. Jag använder oftast Dysport som kostar bara 8 dollar.
  • Anonym (undrar)
    tooschoolforcool skrev 2013-08-25 19:09:57 följande:

Jag sprutar även in vid ögonen för att minska kråksparkarna och även i hakan. Funkar jättebra. Min panna är numera helt rynkfri, även de djupa fåror jag haft, redan som ung, är helt borta. Jag hade rätt hyperaktiva pannmuskler och livlig mimik. Jag kan dock fortfarande röra ansiktet, jag ser inte ut som en orörlig docka. Det var så fult med alla rynkor och bulliga muskler, även min "nbr 11" är bortblåst. Nu är jag stolt över min panna och behöver inte ens ha lugg.

Jag använder även Juvederm filler i mina "paranteser" och läpparna och lite vid haklinjen. Är nästan 45 år gammal, något ingen tror på, de tror jag är typ 30, lol. Men tyvärr så är allt detta dyyyyrt. Hoppas på att Botox snart blir sålt fritt, jag skulle inte ha några problem med att injecera det själv ( är själv i "the field) Gud så mycket billigare det skulle bli. Botox här kostar ca 10 dollar/unit. Jag använder oftast Dysport som kostar bara 8 dollar.
    Undrar hur du ser ut när du blir 70?
  • madde69

Gjorde det för första gången. Har rynkor som är vågräta längst pannan och argrynka och smårynkor runt ögon. Det blev jättebra efteråt. Jag fick korrigera och ta lite mer för att jag hade så starka pannmuskler.
    Stället dit jag går gör så att det ser naturligt ut och inte som nån hollywoodfru. Eftersom man inte använder musklerna så syns inte rynkorna lika tydligt och de slätas ut allt mer. Blev jättenöjd och kommer fortsätta med det. Gå dock till ett seriöst ställe där de vet vad de gör annars kan det bli fel så att ögonbryn och ögonlock hänger blir snea. Kolla gärna deras instagram eller facebooksida för recensioner. Se till att du får återbesök för eventuell korrigering.

• Anonym (Mirs X)

Man ger ju botox till små barn med CP-skador för att minska det spastiska i ben/händer/armar osv. Skulle man misstänka att det fanns stora risker på lång sikt tror jag inte detta skulle ha varit tillåtet i Sverige.

• Anonym (Mirs X)
    madde69 skrev 2017-01-13 08:12:44 följande:

Gjorde det för första gången. Har rynkor som är vågräta längst pannan och argrynka och smårynkor runt ögon. Det blev jättebra efteråt. Jag fick korrigera och ta lite mer för att jag hade så starka pannmuskler.
    Stället dit jag går gör så att det ser naturligt ut och inte som nån hollywoodfru. Eftersom man inte använder musklerna så syns inte rynkorna lika tydligt och de slätas ut allt mer. Blev jättenöjd och kommer fortsätta med det. Gå dock till ett seriöst ställe där de vet vad de gör annars kan det bli fel så att ögonbryn och ögonlock hänger blir snea. Kolla gärna deras instagram eller facebooksida för recensioner. Se till att du får återbesök för eventuell korrigering.

Får jag fråga vart du går, bor du i Stockholm? Har mycket problem med spänningshuvudvärk och funderar på botox.
  • Anonym (C)

Tog Botox för "arga rynkan" för ca 5 månader sedan för första gången och blev toknöjd. Nu har effekten nästan släppt helt så jag ska boka en ny tid nu.
    Handlar för min del inte om att se yngre ut (är 45) utan att slippa se arg/bekymrad ut. Och det är verkligen en stor skillnad.
    Jag betalar 1000:- (då en spruta räcker) hos en väl etablerad klinik i norra Stockholm. 1000:- typ 3 gånger per år känns knappast jättedyrt. Jag klipper mig själv (och hela familjen) och fixar mina egna naglar så det känns fullt rimligt att kunna lägga ut detta. 

Man ska undvika träning veckan efter botoxsputa vilket man bör känna till. Effekten kan tydligen försämras rejält i sådant fall.

Svar på tråden Är botox farligt?