• M C

FLs värsta floskler, nomineringstråd!

Det är några år sedan jag startade en sådan här tråd, det är dags igen eftersom det kommer nya floskler som tar plats på FL-himlen.

Så, kom igen, vilken är din värsta floskl?   

Floskler - sånt som eg inte sägger ett dyft annat än att talaren i fråga saknar argument.

Kom in med några fina saftiga idiotiska floskler - gärna sådan du svänger dig med själv!

Undo these cuffs and I'll show you
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-11 22:16
    www.familjeliv.se/Forum-27-260/m69125375.html
  • Svar på tråden FLs värsta floskler, nomineringstråd!
  • Enter Sandman

Man får inte tycka/säga *insert random uttalande*

Samtidigt som man säger precis just det som man inte fick säga...........eeh.

• FA80

Eftersom FL inte klarar standardlänkar ännu... (Inkompetenta utvecklare :( )

"Oavsett vad Språkrådet hävdar i Språklådan, kan det vara av intresse att jämföra de två uppslagsorden "omständig" respektive "omständlig" i Svenska Akademins Ordbok. Där finns nämligen bägge stavningarna med som separata uppslagsord - och de sägs komma från två olika tyska ord, umständlich respektive umständig som bägge kommer från substantivet Umstand (omständighet). Enligt tyska ordböcker är dessa två adjektiv synonymer, men umständig anses idag föråldrat. Den som googlar tyska sidor upptäcker dock att umständig fortfarande används (troligen dialektalt), men att många tyskar tycker att det låter lite konstigt i dag.

Jämför man de två uppslagsorden i SAO, ser man att "omständig" finns belagd i svenskan tidigare än "omständlig" (sedan ca 1565, medan "omständlig" dök upp ca 50 år senare) och att bägge orden använts parallellt genom århundradena och med samma betydelse.

SAO, vars volym för bokstaven O trycktes 1950, ansåg då att användandet av "omständig" i betydelsen "detaljerad, utförlig, ingående, besvärlig o. d." var föråldrat (= försedd med ett kors) och hade ersatts av "omständlig", samt att "omständig" i betydelserna "alltför utförlig; mångordig; långtrådig, långrandig" respektive "överdrivet formalistisk, pedantisk" var "numera blott ovårdat, föga brukat" och ansåg att man istället ska skriva "omständlig".

Jag misstänker att diverse språkpoliser, under den tid då tyskan fortfarande var svenskarnas främsta främmande språk (dvs fram till andra världskrigets slut), ansåg att eftersom umständig med tiden ersatts av umständlich i tyskan, så skulle samma sak ske med "omständig". Men trots att man 1950 försökte hävda att "omständig" var ovårdat och föga brukat, så är det fortfarande så ordet oftast uttalas och skrivs av svenskarna."

• sär skriven
    FA80 skrev 2013-03-11 22:04:23 följande:
    Nej men enligt SAOL och SAOB är de giltiga. 

Du kan läsa källor och diskussionen om detta här om det är av intresse.
    sv.wiktionary.org/wiki/Diskussion:omst%C3%A4ndig
    Du länkar till en diskussion av privatpersoner?

Var menar du att omständig finns med?

www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • MajaVira
    sär skriven skrev 2013-03-11 21:55:15 följande:
    Haha, för inte så länge sedan startades en tråd (minns ej om vad).
    Någon anonym med signatur i stil med "språkfascist" anmärkte på något litet stavfel i TS (därav det tillfälliga nicket) samtidigt som h*n skrev att något var omständigt.

Jag skrev då och frågade om man kan vara språkfascist och ändå inte veta att det heter omständligt (omständLigt). Illa tycker jag, att ge sig på någon, utmärka sina egna fantastiska språkkunskaper och inte veta det.
    Även om jag skriver som en kratta här på FL ibland trodde jag att jag hade koll på svenska språket, men hade ingen aning om att det egentligen heter omständligt. Tror jag aldrig hört eller sett det.

På samma ämne, när det gäller andra enklare språkmisstag finns ju ett antal olika bortförklaringar:

"så säger vi här i Norrland/Skåne/Dalarna..."
    "jag är inte så noga när jag skriver på FL" (visst kan man missa en bokstav eller råka kasta om dem, men det heter faktiskt inte dommare, anntal, depretion etc)
    "jag har faktiskt dyslexi"

• FA80
    sär skriven skrev 2013-03-11 22:09:39 följande:
    Du länkar till en diskussion av privatpersoner?

Var menar du att omständig finns med?

www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/sv enska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista
    Ja du hade ju kunnat prova själv, g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml
    Och ja det är en diskussion av privatpersoner, som refererar till källa och förklarar varför sannolikt någon inkompetent person på språkrådet inte var medveten om detta. 
  • KimPossible

"De gö inge hur mann stavar de vicktiga e att folk festår"

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • sär skriven
    FA80 skrev 2013-03-11 22:12:13 följande:
    Ja du hade ju kunnat prova själv, g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml? filenr=1/174/123.html
    Och ja det är en diskussion av privatpersoner, som refererar till källa och förklarar varför sannolikt någon inkompetent person på språkrådet inte var medveten om detta. 
    Är de som skrivit SAOL också inkompetenta då? Eftersom omständig inte finns med om man söker på www.saol.se (och inte heller finns med i några moderna stavningskontroller på vare sig datorn eller i telefonen)?
  • MajaVira
    FA80 skrev 2013-03-11 22:12:13 följande:
    Ja du hade ju kunnat prova själv, g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml? filenr=1/174/123.html
    Och du tror inte Språkrådet gjort några som helst revideringar sedan 1950? Om du är så kompetent kanske du får ett jobb hos dem.
  • sär skriven
    MajaVira skrev 2013-03-11 22:14:30 följande:
    Och du tror inte Språkrådet gjort några som helst revideringar sedan 1950? Om du är så kompetent kanske du får ett jobb hos dem.
    Jamen precis, jag får be om ursäkt som lever år 2013 tydligen! Hvilket jag hverkligen trodde att fler med mig gjorde.
  • Orcha

Nån som känner till ordet: floskler, öht?

MC, du kommer att slita ditt hår över att få ihop detta.
    Hjärta

Finns dårar med utbildning här. Ryggen mot väggen rek.
Svar på tråden FLs värsta floskler, nomineringstråd!