• M C

FLs värsta floskler, nomineringstråd!

Det är några år sedan jag startade en sådan här tråd, det är dags igen eftersom det kommer nya floskler som tar plats på FL-himlen.

Så, kom igen, vilken är din värsta floskl?   

Floskler - sånt som eg inte sägger ett dyft annat än att talaren i fråga saknar argument.

Kom in med några fina saftiga idiotiska floskler - gärna sådan du svänger dig med själv!

Undo these cuffs and I'll show you
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-11 22:16
    www.familjeliv.se/Forum-27-260/m69125375.html
  • Svar på tråden FLs värsta floskler, nomineringstråd!
  • FA80
    Smecker skrev 2013-03-11 23:15:55 följande:
    Svenska Akademiens ordlista (SAOL) är den lilla blå handboken i ett band som visar hur -> dagens svenska <- stavas och böjs. Den är ett slags rättskrivningsordlista som med tiden blivit den inofficiella normen för just stavning och ordböjning i svenskan.
    Och jag återupprepar om man skriver "automobil" är det då felstavat "bil"? Nej, föråldrat går att argumentera; Felstavat nej. 
    Och det samma gäller omständigt och omständligt, båda giltiga och valida ord. Språkrådet rekommenderar det senare. Idirekt har vi ju även fått det bekräftat att de flesta muntligt använder den föråldrade varianten, så man undrar hur uppdaterad SA och Språkrådet egentligen är på språkbruket i landet.

Notera även "den inofficiella normen" så SAOL ska inte ses som någon "officiell" eller "gällande" norm. Det är en rekommendation inget annat.

Är ämnet avklarat nu? Notera även att "båda giltiga och valida ord" är mitt första inlägg i den här debatten innan jag blev indoktrinerad av en person som hade flera års universitetsstudier bakom sig, så självfallet kunde man låta bli att argumentera men jag är allergisk mot folk som ska läxa upp andra när de inte har rätt själva.
  • sär skriven
    Smecker skrev 2013-03-11 23:15:55 följande:
    Svenska Akademiens ordlista (SAOL) är den lilla blå handboken i ett band som visar hur -> dagens svenska <- stavas och böjs. Den är ett slags rättskrivningsordlista som med tiden blivit den inofficiella normen för just stavning och ordböjning i svenskan.
    Tack för försöket, Smecker, men jag tror inte att det går in riktigt. De som jobbar på Svenska Akademien är tydligen inte experter och de, liksom vi andra, har fel. 

Dock är det inte bara mitt universitet som rättar detta stavfel; www.flashback.org/t245157
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • FA80
    sär skriven skrev 2013-03-11 23:25:30 följande:
    Tack för försöket, Smecker, men jag tror inte att det går in riktigt. De som jobbar på Svenska Akademien är tydligen inte experter och de, liksom vi andra, har fel. 

Dock är det inte bara mitt universitet som rättar detta stavfel; www.flashback.org/t245157
    Ja och uppenbarligen är inte experterna överrens, 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=442&artikel=4518198

"Vi tar hjälp av professor Jan Strid vid Linköpings Universitet för att få svar på dina språkfrågor."

• sär skriven
    FA80 skrev 2013-03-11 23:28:43 följande:
    Ja och uppenbarligen är inte experterna överrens, 

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=... 

"Vi tar hjälp av professor Jan Strid vid Linköpings Universitet för att få svar på dina språkfrågor."
    Men, alltså?

Du menar att det inte finns några experter, och speciellt inte de på SA, men just Jan Strid är expert, trots att det är den enda länken som står att finna i ämnet som stöder "omständigt"?

Inte nog med att du är rabiat, fruktansvärt otrevlig, outar folks namn i trådar och beter dej som ett svin, du är mer envis än vad som kan vara sunt också. God natt .
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • FA80
    sär skriven skrev 2013-03-11 23:30:53 följande:
    Men, alltså?

Du menar att det inte finns några experter, och speciellt inte de på SA, men just Jan Strid är expert, trots att det är den enda länken som står att finna i ämnet som stöder "omständigt"?

Inte nog med att du är rabiat, fruktansvärt otrevlig, outar folks namn i trådar och beter dej som ett svin, du är mer envis än vad som kan vara sunt också. God natt .
    Ja jag är rabiat när jag vet jag har rätt. Du har ju gjort din beskärda del i debatten också. 
    Att du sedan avslutar med ett påhopp som inte är relaterat alls är ju ett tecken på att du tillslut insåg hur galet du argumenterat. Märkväl det var inte jag som utgav mig för språkexpert eller stavningspolis. 

Trevlig är jag sällan mot personer som förhåller sig som vissa här gjort, du har inte tillhört någon av dem. Däremot så kan jag bekräfta att ditt försök att få dina fleråriga universitetsstudier att på någotsätt lägga hävstång på dina argument misslyckades fatalt.

Jag har sagt hela tiden att det är två giltiga ord, inget annat. Antingen bryr jag mig inte om att du tror det eller så gör jag mitt försök att motbevisa dig. Du tog till flera fegknep och dessutom kompisar att gå in och försöka driva bort mig. Men visst jag kunde sagt "Tro det då" och låtit det vara. Men jag blir som sagt irriterad när personer som anser sig vara högt utbildade är så fruktansvärt inkompetenta. 
  • Uffesson
    "Att ge barn socker är barnmisshandel."

"All mat ska lagas ifrån grunden, annars är den farlig att äta!!"
    Ja... för du slaktar grisarna själv? Och du odlar exotiska frukter på din svenska bakgård? 
  • FA80
    sär skriven skrev 2013-03-11 23:30:53 följande:
    Jag svarade med detta då du tog till "experterna" på flashback, jag tvivlar starkt på att du får använda sådant som referenskällor i uppsatserna du skriver. Och det blev ytterst ironiskt när du drog kortet "du refererar till privatpersoner" när jag länkade till debatten på wiki ordlistan, vilka sannolikt har betydligt högre meriter än det folk som hänger på flashback överlag. Men jag vet oandrasidan inte, det kanske är så att Peter Englund eller Horace Engdahl sitter där under pseudonymerna "Knarkpolett" och "Banalfeber".  
  • Alexandra121314
    sär skriven skrev 2013-03-11 20:15:46 följande:
    Alltså jag hatar ju även uttrycken på FL. "Ont i tjejmagen" (är du en ko? Vad heter de andra tre? Bladmagen, löpmagen och vommen eller?)

"BIm 29 December år 2015 - HÄNG PÅ!" (beräknad icke-mens? Alltså..? Jag har Beräknat icke-stenskott på framrutan den 2 maj 2014, HÄNG PÅ!")

HAHAHAHAHA
  • chrissandra

1, Gör om, gör rätt!

2, Läs om, läs rätt!

3, *kräks lite i munnen*

Är också vanliga här. :D

Svar på tråden FLs värsta floskler, nomineringstråd!