• M C

FLs värsta floskler, nomineringstråd!

Det är några år sedan jag startade en sådan här tråd, det är dags igen eftersom det kommer nya floskler som tar plats på FL-himlen.

Så, kom igen, vilken är din värsta floskl?   

Floskler - sånt som eg inte sägger ett dyft annat än att talaren i fråga saknar argument.

Kom in med några fina saftiga idiotiska floskler - gärna sådan du svänger dig med själv!

Undo these cuffs and I'll show you
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-11 22:16
    www.familjeliv.se/Forum-27-260/m69125375.html
  • Svar på tråden FLs värsta floskler, nomineringstråd!
  • M C

*morrar åt de som är kvar här*
    Det här är inte pladdertråden. Nomineringar låter man vara, man pladdrar i omröstningstråden så den håller sig uppe på listan - vi vill väl att folk ska rösta va?

Undo these cuffs and I'll show you
  • FA80
    sär skriven skrev 2013-03-11 22:24:08 följande:
    Även i SAOB står det att omständig är "ovårdat, mindre bra". Ska en språkfascist som anmärker på andras stavning själv använda sig av ett ovårdat språk? I SAOL finns det inte alls. Inte på nätet i alla fall. Inte heller i mina rättstavningsprogram på datorn.
    Nej är man språkpolis så bör man väl inte gnälla på andras stavning. Men det var ju min poäng med floskeln här det är många som är snabba på att påpeka felstavningar eller särskrivningar men det bidrar inget överhuvudtaget till diskussionen.
    Och vad mig anbelangar så har jag aldrig utgett mig för att vara en språkpolis, att ordet "omständig[t]" finns och är ett svenskt ord däremot råder inga tvivel för mig jag vågar säga att i mina trakter av Sverige är omständLigt inte existerande. 

Microsoft stavningskontroll verkar föreslå "om-ständigt" för ordet, men oandrasidan har jag aldrig litat på ett stavningsprogram för att vara korrekt språkligt. Det viktiga när man kommunicerar är att man förstår varandra och det vet de flesta att så länge de flesta bokstäver är korrekta så klarar de flesta normalfungerande hjärnor tyda innebörden i även gravtfelstavade ord.
  • MajaVira
    Orcha skrev 2013-03-11 22:28:49 följande:

aa hajjar hur fan tängker folk lissom
    Dem tänker nog inte alls.
  • sär skriven
    FA80 skrev 2013-03-11 22:29:54 följande:
    Nej är man språkpolis så bör man väl inte gnälla på andras stavning. Men det var ju min poäng med floskeln här det är många som är snabba på att påpeka felstavningar eller särskrivningar men det bidrar inget överhuvudtaget till diskussionen.
    Och vad mig anbelangar så har jag aldrig utgett mig för att vara en språkpolis, att ordet "omständig[t]" finns och är ett svenskt ord däremot råder inga tvivel för mig jag vågar säga att i mina trakter av Sverige är omständLigt inte existerande. 

Microsoft stavningskontroll verkar föreslå "om-ständigt" för ordet, men oandrasidan har jag aldrig litat på ett stavningsprogram för att vara korrekt språkligt. Det viktiga när man kommunicerar är att man förstår varandra och det vet de flesta att så länge de flesta bokstäver är korrekta så klarar de flesta normalfungerande hjärnor tyda innebörden i även gravtfelstavade ord.
    Tyvärr har du fel. Omständigt är inte ett godkänt ord att använda i mina kretsar (som förvisso är några år upp i universitetsvärlden) då det helt enkelt är felstavat. Hur folk säger kan man inte göra mycket åt, och folk som stavar fel i mindre korrekta sammanhang kan man heller inte göra något åt. Mer än påpeka det. Att länka till ordlistor från 1500 - 1700-talet hjälper knappast.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Jellybeanbaby
    MajaVira skrev 2013-03-11 21:54:05 följande:
    Eller, "är jag den ända som har detta problem?". Jepp, du är ett arsel.
    *sprejar drickat över hela skärmen*
    HAHAH!
    orka
  • Jellybeanbaby
    Orcha skrev 2013-03-11 22:17:19 följande:
    Nån som känner till ordet: floskler, öht?

MC, du kommer att slita ditt hår över att få ihop detta.
    Hjärta
    En floskel är en kliché, en klyscha.
    orka
  • Orcha
    MajaVira skrev 2013-03-11 22:30:39 följande:
    Dem tänker nog inte alls.

Tack för klargörandet Solig

Natti. Alla.
    Finns dårar med utbildning här. Ryggen mot väggen rek.
  • Madida

"Inte läst alla inlägg" (används ofta av mig )

"Är detta ett plus??????" (gärna har man fixat med bilden i något program så att ljussättning och färger ändrats för att få det att framträda)

"Jag har ont i tjejmagen"

"Läs vad jag skrivit istället!" (gärna som svar när man ifrågasätter något ts skrivit)

"Du har inte barn va?"

"Nej, jag klickar inte på länkar" (när man länkar till något som kan bekräfta det man säger)

"Du vet inte hela historien" (kanske bra att berätta hela då om man ska kunna ge relevanta svar/åsikter)

"Det behöver jag inte berätta för er, det är privat" (när någon ber om råd i en situation men beskriver den så löst så att man inte får grepp om den"

Vet inte om detta är floskler egentligen, Eller nej det är det inte. Men det är vanligt förekommande kommentarer här               

Har inte jag rätt så har vi båda fel ;)
  • FA80
    sär skriven skrev 2013-03-11 22:33:00 följande:
    Tyvärr har du fel. Omständigt är inte ett godkänt ord att använda i mina kretsar (som förvisso är några år upp i universitetsvärlden) då det helt enkelt är felstavat. Hur folk säger kan man inte göra mycket åt, och folk som stavar fel i mindre korrekta sammanhang kan man heller inte göra något åt. Mer än påpeka det. Att länka till ordlistor från 1500 - 1700-talet hjälper knappast.
    Och det är ju uppenbart de som resonerar så som missförstått hur språket formas och byggs, det är inte SA eller Språkrådet som definierar språket, det är befolkningen. Skrämmande om du inte insett det trots några år upp i universitetsvärlden.  SA och Språkrådets uppgift är att förvalta och vårda det språk vi har, men hur språket utvecklas har de inget att säga till om överhuvudtaget och det finns mängder med exempel på detta då de försökt införa diverse "försvenskningar" av ord tidigare. Det första jag kommer tänka på när jag hör sådant här skitsnack är hur SA försökte få folk att använda "Bärspelare" istället för Freestyle / Walkman. Du vet nog mycket väl vad som var det riktiga ordet. Vill man leva i en artificiell universitetsvärld och prata lidingösvenska med någon restprodukt från 30 talet så fungerar det nog bra att ha din inställning. Vill du prata med folket som utvecklar och nyttjar språket så bör du nog ändra ditt förhållningsätt.
  • sär skriven
    FA80 skrev 2013-03-11 22:38:27 följande:
    Och det är ju uppenbart de som resonerar så som missförstått hur språket formas och byggs, det är inte SA eller Språkrådet som definierar språket, det är befolkningen. Skrämmande om du inte insett det trots några år upp i universitetsvärlden.  SA och Språkrådets uppgift är att förvalta och vårda det språk vi har, men hur språket utvecklas har de inget att säga till om överhuvudtaget och det finns mängder med exempel på detta då de försökt införa diverse "försvenskningar" av ord tidigare. Det första jag kommer tänka på när jag hör sådant här skitsnack är hur SA försökte få folk att använda "Bärspelare" istället för Freestyle / Walkman. Du vet nog mycket väl vad som var det riktiga ordet. Vill man leva i en artificiell universitetsvärld och prata lidingösvenska med någon restprodukt från 30 talet så fungerar det nog bra att ha din inställning. Vill du prata med folket som utvecklar och nyttjar språket så bör du nog ändra ditt förhållningsätt.
    Det är väl du som använder restprodukter som propsar på att använda ett ord från 1600-talet när det finns ett vedertaget, modern och i SAOL listat ord istället?
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
Svar på tråden FLs värsta floskler, nomineringstråd!