sär skriven skrev 2013-03-11 22:24:08 följande:
Även i SAOB står det att omständig är "ovårdat, mindre bra". Ska en språkfascist som anmärker på andras stavning själv använda sig av ett ovårdat språk? I SAOL finns det inte alls. Inte på nätet i alla fall. Inte heller i mina rättstavningsprogram på datorn.
Nej är man språkpolis så bör man väl inte gnälla på andras stavning. Men det var ju min poäng med floskeln här det är många som är snabba på att påpeka felstavningar eller särskrivningar men det bidrar inget överhuvudtaget till diskussionen.
Och vad mig anbelangar så har jag aldrig utgett mig för att vara en språkpolis, att ordet "omständig[t]" finns och är ett svenskt ord däremot råder inga tvivel för mig jag vågar säga att i mina trakter av Sverige är omständLigt inte existerande.
Microsoft stavningskontroll verkar föreslå "om-ständigt" för ordet, men oandrasidan har jag aldrig litat på ett stavningsprogram för att vara korrekt språkligt. Det viktiga när man kommunicerar är att man förstår varandra och det vet de flesta att så länge de flesta bokstäver är korrekta så klarar de flesta normalfungerande hjärnor tyda innebörden i även gravtfelstavade ord.