• M C

FLs värsta floskler, nomineringstråd!

Det är några år sedan jag startade en sådan här tråd, det är dags igen eftersom det kommer nya floskler som tar plats på FL-himlen.

Så, kom igen, vilken är din värsta floskl?   

Floskler - sånt som eg inte sägger ett dyft annat än att talaren i fråga saknar argument.

Kom in med några fina saftiga idiotiska floskler - gärna sådan du svänger dig med själv!

Undo these cuffs and I'll show you
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-11 22:16
    www.familjeliv.se/Forum-27-260/m69125375.html
  • Svar på tråden FLs värsta floskler, nomineringstråd!
  • Jellybeanbaby
    FA80 skrev 2013-03-11 22:42:02 följande:
    Nej jag propsar för ett ord jag vet 99% använder i min omgivning, jag vet också att den andra varianten du föreslog existerar. Men det är inte jag som försöker "sätta någon på plats". (Och om du slår upp omständlig i ordlistan så ser du att det är inte direkt pyrfärskt heller...)

Nu iallafall tycker jag du ska läsa www.sprakradet.se/servlet/GetDoc?meta_id=2033 och sedan ta ett snack med din professor (för jag hoppas du inte är doktorand eller dyl inom språk.).
    Jag har sagt mitt i den här diskussionen.
    Men varför sitter du och förstör tråden? SKärpning!

Det uttalas "omständig" men skrivs "omständlig". Alltid gjort. Lär om.
    orka
  • sär skriven
    FA80 skrev 2013-03-11 22:42:02 följande:
    Nej jag propsar för ett ord jag vet 99% använder i min omgivning, jag vet också att den andra varianten du föreslog existerar. Men det är inte jag som försöker "sätta någon på plats". (Och om du slår upp omständlig i ordlistan så ser du att det är inte direkt pyrfärskt heller...)

Nu iallafall tycker jag du ska läsa www.sprakradet.se/servlet/GetDoc?meta_id=2033 och sedan ta ett snack med din professor (för jag hoppas du inte är doktorand eller dyl inom språk.).
    Jag har sagt mitt i den här diskussionen.
    Du får säga vad du vill i vilken diskussion du vill. Vad dina vänner än säger, hur de än uttalar och stavar ordet, så är det inte ett ord som finns i SAOL, inte i ordlistor,  inte är brukligt  (eller, "föga brukligt") enligt SAOB, inte godkänns i någon moderna svenska stavningskontroller (ej heller här på FL) och som definitivt hade gett mig en anmärkning om jag skrev så i en uppsats. Det är helt enkelt inte relevant vad 99 procent av dina vänner säger - det skiter jag tämligen högaktningsfullt i - eller hur mycket man påstår att "språket lever".  Hur mycket språket än lever kan man inte stava "också" som "ochså", eller "labyrint" med "labbyrint" och ändå mena sig stava rätt.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Nyfiken gul

att ha en rättstavningsdiskussion är väl ändå en typisk FL-floskel?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • FA80
    sär skriven skrev 2013-03-11 22:45:45 följande:
    Hur mycket språket än lever kan man inte stava "också" som "ochså", eller "labyrint" med "labbyrint" och ändå mena sig stava rätt.
    Nej och det är det är en helt annan sak, för då försöker man stava ett definierat ord. I det här fallet är det två olika ord som råkar vara synonymer. Om språkrådet och SA anser det ena är föråldrat så gör det inte ordet mer eller mindre felstavat då man uppenbart stavar en variant av dem rätt. 

• Madida
    Nyfiken gul skrev 2013-03-11 22:50:50 följande:

Har inte jag rätt så har vi båda fel ;)
  • sär skriven
    FA80 skrev 2013-03-11 22:51:28 följande:
    Nej och det är det är en helt annan sak, för då försöker man stava ett definierat ord. I det här fallet är det två olika ord som råkar vara synonymer. Om språkrådet och SA anser det ena är föråldrat så gör det inte ordet mer eller mindre felstavat då man uppenbart stavar en variant av dem rätt. 

Ge dej.

Absolut, jag tänker inte svara vår käre FA80 mer.

• MajaVira

Och denna inkluderar:
    - experterna har fel
    - nu lämnar jag denna diskussion (och kommer ändå tillbaka...)
    - felstavningar, särskrivningar, ihopskrivningar
    - personangrepp
    - du bestämmer inte över mig
    - spelar ingen roll eftersom alla ändå förstår vad man menar
  • sär skriven
    Smecker skrev 2013-03-11 22:52:27 följande:
    sok.saol.se/pages/P647_M.jpg
    Ja, ordet "omständig" finns inte. "Omständighet" finns dock med. Liksom ordet "Omständlig".

Men nu orkar jag inte mer.
  • Smecker

Svenska Akademiens ordbok (SAOB) och Svenska Akademiens ordlista (SAOL)

SAOB och SAOL är två helt olika informationskällor.

Svenska Akademiens ordbok (SAOB) är en omfattande historisk kartläggning av det svenska språket från 1521 och fram till våra dagar. SAOB är en i raden av historiska ordböcker på olika språk som i de flesta fall påbörjades redan under 1800-talet. Första bandet av SAOB (A-Anlöpning) publicerades 1898 och det trettiofemte bandet (Tok-Tyna) kom ut 2009. I SAOB kan man se hur enskilda ord har använts under århundradena, vad de betyder, varifrån de kommer osv. Eftersom ordboken befann sig i början av alfabetet omkring sekelskiftet 1900, hittar man ord som i dag är föråldrade (automobil och bicykel) och man saknar i gengäld ord som kommit till under senare tid (aids, anorektisk). Totalt behandlar SAOB över 470 000 ord. Av dessa är ca 54 000 huvudord och 360 000 sammansättningar.

Svenska Akademiens ordlista (SAOL) är den lilla blå handboken i ett band som visar hur dagens svenska stavas och böjs. Den är ett slags rättskrivningsordlista som med tiden blivit den inofficiella normen för just stavning och ordböjning i svenskan. Den innehåller också förklaringar till mindre vanliga ord, i vissa fall också uppgifter om uttal och stil. Första upplagan av SAOL kom redan 1874. Den senaste upplagan (den trettonde) kom ut 2006 och har ett ordförråd på drygt 120 000 ord.

Är du bara pantad eller är du dum i huvudet på riktigt?
Svar på tråden FLs värsta floskler, nomineringstråd!