När ska ens dotter/son få sova hos sin flickvän/pojkvän?
Ja vad tycker ni ?
Ja vad tycker ni ?
Det beror på lite tycker jag. Min mellandotter nyss fyllda 17 år har varit tillsammans med sin pojkvän (19 år)i 9 månader och han har nu sovit över här hos oss ca 5-6 ggr sedan 4-5 mån tillbaka och hon har sovit över hos honom (han bor också hemma hos sina föräldrar) lika många. killen är jättegullig, vi känner honom väl och träffade honom flertalet ggr innan första gången han sov här hemma. när hon skulle sova hos honom första gången så pratade vi med hans föräldrar att det var helt ok med dem och så.
De ggr han är här och sover över så stannar han länge, äter frukost, busar med lillasyster vill gärna hjälpa till med maten då han utbildar sig till kock och det är väldigt uppskattat må jag säga
Min dotter och hennes kille är väldigt fina och omtänksamma mot varandra, de har kul ihop och är båda starka personligheter med mkt skin på näsan och som båda är sociala och har lätt för att umgås med hela familjen, även om de gärna vill få vara ifred stundtals och givetvis också får, . men ofta sitter de gärna med oss "vuxna" i soffan och kollar film eller spelar spel.
15 säger jag med. Det är en lagom gräns med tanke på hur det skulle kunna gå till.
Jag skulle nog inte sätta någon ålder. Det där är så olika. Före 15 "får" de ju inte ens ha sex och jag tycker inte att en 14-åring har någon anledning att ha sex. Man är bara barn. Även om det känns rätt då så är det en massa saker man tyckte var "rätt" när man var 14 som man nu (är 20) inte fattar hur man kunde tycka. Har de varit ihop länge och man känner partnern och allt känns bra så spelar åldern egentligen ingen större roll. Samma med kompisar. Skulle inte låta mitt framtida ca 14-åriga barn sova över hos en kompis av samma kön som jag inte hade någon aning om vem han/hon var.
Från start skulle jag säga. Samma som med kompisar,tekniskt sett så skulle dottern lika gärna kunna ha sex med en kompis som med en partner.
Men vi kommer prata mycket om sex,relationer,skydd och graviditeter tidigt(har redan börjat och hon är ett år).
Jag själv sov över med min pojkvän tidigt i vårt förhållande(var 16) och då hade vi inte sex,det hände först senare. Sov även över med kompisar av båda kön i tonåren och mina föräldrar sa ingenting. Felet de gjorde dock var att de inte tyckte att sex existerade så det var tur att jag var väl upplyst,hade bra vänner och hade bra självförtroende ändå.
Jag växte upp med att sex var skämmigt,det vill jag inte att mina barn ska göra. Sex är en naturlig del av livet och inget att skämmas över.
Kan också säga att jag hellre ser att mina barn har sex i en trygg miljö i mitt hem än på skoltoaletterna som många av mina vänner "tvingades" till eftersom de inte fick vara ensamma med sina partners för föräldrarna.
Tycker inte heller ONS är ok, när de är vuxna får de bestämma själva hur och när de har sex (ONS handlar ju bara om sex liksom) men som minderårig i föräldrahemmet? Nej absolut inte ok att dra hem okända människor för att ha sex!
När hon vill. Självklart.