• SaraM

När ska ens dotter/son få sova hos sin flickvän/pojkvän?

Ja vad tycker ni ?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När ska ens dotter/son få sova hos sin flickvän/pojkvän?
  • FruSen

Jag fick sova över hos pojkvän när jag var 17 år. (jag är född -83, mina föräldrar är födda på 50-talet).
    Hade haft sex med två andra pojkvänner innan dess.  
    Den tredje som jag fick sova över hos är jag numera gift med

Nu är ju inte mina barn så gamla ännu (dotter som i april fyller 4 år och så två som fortfarande är kvar i magen) men jag vet inte riktigt vad jag ska rösta på... Inte under några som helst omständigheter innan 15 års ålder i alla fall! Men även det känns lite tidigt. 16 känns på något sätt så mycket bättre än 15...
    Men av egen erfarenhet så vet jag ju att det inte behövs sovas över för att tonåringar ska kunna ha sex Tungan ute 

• PolyPond
    aysn skrev 2013-03-28 16:40:40 följande:

Jag är sjuttiotalist och tycker det är skrämmande med den "fria uppfostran"  (= ingen uppfostran)
    Du tillhör dem jag upplever som undantag då. Uppfostran och förbud är inte samma sak. Vägledning, samtal och information är viktigare för mig. Det är långt ifrån "fri uppfostran".
  • skogsvitter
    PolyPond skrev 2013-03-28 17:27:32 följande:
    Du tillhör dem jag upplever som undantag då. Uppfostran och förbud är inte samma sak. Vägledning, samtal och information är viktigare för mig. Det är långt ifrån "fri uppfostran".
    Du har ändrat dig alltså, med tanke på att det är just dessa punkter du argumenterat emot i hela tråden hittills.
  • sandlilja

Jag säjer 16 om det är vettiga ungdomar. Hade jag ett barn som jag trodde for illa av sin relation så skulle jag styra mera.
    Men jag skulle inte tillåta det under skolveckan, bara på helger och lov, för att dom behöver sova och sköta skolan då.
    Det är skönt att slippa tänka på att ta sej hem sent på kvällen och det är också skönt som förälder att slippa tänka på om de kommer hem ordentligt.  Att sova över är en bra sak  ur den synpunkten.

• lykantrophona
    aysn skrev 2013-03-28 08:12:31 följande:
    Att jag endast refererar till vaginalt sex var PolyPonds interpretation. Jag hoppas lika innerligt att mina barn inte kommer att hålla på med oralsex och bdsm när de fortfarande är barn. Graviditet tog jag upp som en av riskerna eftersom det är så uppenbart att det hör till vuxenvärlden. Man får heller inte glömma att våra barn inte kommer att växa upp som vi. Saker och ting förändras. Vi var inte alls som dagens unga (och nej, jag är inte 70 år gammal).

Och förbud var det heller aldrig tal om, då det inte är praktiskt genomförbart. Men jag är helt emot den rådande "låt barnen få göra vad de vill"- attityden. Det gäller nu när de är små och det gäller när de kommer in i tonåren. Jag skulle känna att jag lämnade dem i sticket om jag lät dem göra som de ville.
    När tycker du då att tonåringar ska få ha sex då? Jag tänker att efter 15 så man inte hindra dem längre, bara försöka övertyga dem om att ha säkert sex. Sen så sjunker ju inte sexdebutsåldern så mycket som folk kanske tror, den har stått nästan still i decennier.

Hur gammal är du? Jag är 23. Jag har regelbundet kontakt med tonåringar, och de är faktiskt inte särskilt annorlunda från mig när jag var i den åldern. Största skillnaden är att jag hängde på Lunarstorm och spelade Neopets, medan de hänger på facebook och spelar farmville.
  • fortsätt paddla

Det beror på barnet.
    Det finns tonåringar som har en benägenhet att inte alls ta hand om sig. Och så finns det tonåringar som vet hur man tar hand om sig.
    Det beror som sagt på hur barnet är.

• lykantrophona
    fluu skrev 2013-03-27 19:39:21 följande:
    Drar min fråga igen...

Ni som säger att era barn får sova över med kompisar av samma kön är väl medvetna om att de lika gärna kan ha sex med dem?
    Absolut relevant. Heteronormen styr igen.

Även min mor, som var medveten om att jag var bisexuell, kunde ofta fråga sådant som "Sminkar du dig så för att det finns killar på festen?", "Kommer det även att sova över killar på festen?" osv. Även rätt så många i min bekantskapskrets var queera på ett eller annat sätt. Väldigt märkligt, att min mor (som ändå själv är pansexuell) hade det så hårt inprogrammerat i henne att ställa sådana frågor, som om killar automatiskt innebar sexuellt intresse.
  • aysn
    PolyPond skrev 2013-03-28 17:27:32 följande:

Förbud har jag som sagt aldrig pratat om, utan just vägledning och information. Men för min del innebär vägledning inte att man ger sin son ett paket kondomer och sin dotter ett paket p-piller och säger "Ha det så kul!" (tycker dessutom det är hemskt med dessa 13-,14-,15-åriga flickor som proppar sig fulla med hormoner - med föräldrarnas tillåtelse!). Jag tänker absolut ta upp alla risker samt alla fördelar med att vänta och hoppas att de gör det rätta valet.
  • aysn
    lykantrophona skrev 2013-03-29 10:59:28 följande:
    När tycker du då att tonåringar ska få ha sex då? Jag tänker att efter 15 så man inte hindra dem längre, bara försöka övertyga dem om att ha säkert sex. Sen så sjunker ju inte sexdebutsåldern så mycket som folk kanske tror, den har stått nästan still i decennier.

Hur gammal är du? Jag är 23. Jag har regelbundet kontakt med tonåringar, och de är faktiskt inte särskilt annorlunda från mig när jag var i den åldern. Största skillnaden är att jag hängde på Lunarstorm och spelade Neopets, medan de hänger på facebook och spelar farmville.

Jag tycker man ska vara vuxen för att ha sex och det är ju individuellt när man blir det. Jag skulle vilja att mina barn i tonåren utforskar sin egen kropp, utvecklar sina känslor och tankar, finner sin identitet och personlighet, utforskar olika relationer, hittar en inre trygghet, etc. När de kommit förbi den perioden av intensivt sökande och utvecklande så kanske de är mogna för sex och allt vad det innebär.

Jag är nästan 10 år äldre än du och upplever verkligen att "allt" verkar börja tidigare. Utseendefixeringen, grupptryck, alkohol, vilda fester, sex, porr på internet - sådant var faktiskt inte del av vår vardag när jag var 13/14/15. Nu växte jag visserligen inte upp i Sverige, men har svårt för att tro att det var så annorlunda här.   
  • lykantrophona
    aysn skrev 2013-03-29 12:00:24 följande:

Jag är nästan 10 år äldre än du och upplever verkligen att "allt" verkar börja tidigare. Utseendefixeringen, grupptryck, alkohol, vilda fester, sex, porr på internet - sådant var faktiskt inte del av vår vardag när jag var 13/14/15. Nu växte jag visserligen inte upp i Sverige, men har svårt för att tro att det var så annorlunda här.   
    Jag tycker inte att sex är jämförtbart med saker som alkohol, utseendefixering etc, som ju är skadligt i sig. Sex är oftast ganska nyttigt, så länge man utför det säkert (ungefär som sport alltså).

Det är också vanligt att man alltid har förskräckt sig över ungdomars vanor, redan de gamla grekerna tyckte att ungdomarna betedde sig fasligt.

Om man kollar på statistik från RFSL, så har sexdebutsåldern för kvinnor sjunkit med nästan 3 år på ungefär 50 år  ( fram till 1996: www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Sex-i-Sverige/ ) och sen dess har snittet fortfarande legat på drygt 16 år som vanligaste ålden för samlagsdebut ( hd.se/mer/2008/12/09/myt-eller-sanning-om-sex-haer-aer/ )

Personligen tror jag att jag hade mått bra om jag börjat ha sex tidigare. Min sexuella frustration gjorde mig bitter och irriterande gentemot mina kamrater. Jag önskar också att jag inte hade varit så fullmatad med idéer om "hur fina flickor beter sig", som gjorde att jag inte vågade flirta så mycket som jag velat.
Svar på tråden När ska ens dotter/son få sova hos sin flickvän/pojkvän?