• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • FiaFunderar

Snart joinar jag er på + sidan.

BF idag... Händer inte ett jävla skit! Hatar att vara gravid just nu och känner mig bara bitter. Inatt blev jag och karln genomförkylda. Lillan har haft 40 graders feber i veckan och det är väldigt mycket gnäll och lite sömn. Jag sover i snitt 3-4 timmar per natt.

Igår var min mamma här och hjälpte oss med att fixa ett lekrum till barnen och flyttade ner kontoret på nedervåningen. Så jag ska väl orka mig till Ikea och handla lite hyllor, matta och gardiner till lekrummet och försöka glömma bort att jag är gravid... (Hur nu det ska gå till)

• Repan
    MissKaos skrev 2013-12-14 09:53:20 följande:
    Bf+7. Så jobbigt
    Hade fler onda sdr igår. Valnar av sdr på natten får upp och kissa. Kan detbinte bara bli ngt av dom? Trött och uppgiven.
    Max en vecka kvar nu! Max en vecka... Känner med dig!
    linasägerhej skrev 2013-12-14 11:07:38 följande:
    Tjena tjejer!! Bf -2 här, trött uppgiven och smått deprimerad... Det här är barn nr tre och min historia ser ut som så att jag Alltid går över. Tre veckor med ettan, blev igångsatt sen, fick en helvetesförlossning, och två veckor över tiden med tvåan. Med henne kom jag dock igång själv och förlossningen blev helt Underbar i jämförelse med den första. Om en förlossning nu kan klassas som Underbar :) Den här graviditeten, det är en sladdis vi väntar, så har allt känns annorlunda. Har varit helt övertygad om att jag skulle få tidigare. Mängder av sammandragningar och en hel del förvärkar. Det trycker på, knastrar och knäpper i magen. Den här ungen är oxå bra mycket större än dom andra två. Hela 24,5% större än det "normala". Så just därför åkte jag in för koll igår. Å gissa va!? Tappen är jättelång, hård och bakåtlutad och öppen Max ett finger. Så sen bröt jag ihop fullständigt.... :( Tisdag sätts jag troligtvis igång. Det kommer innebära cytotex och dropp, att jag helt säkert kommer få värkar på värkar från värk nr. Ett, att jag blir tvungen att ta EDA som jag absolut inte vill ha, mer värkstimylerande dropp, och sen vara helt slut när det är dax att krysta. Som grädden på måste ligger liten i vänstervridet läge. VARFÖR är jag så usel på det här med barnafödande????? :(((
    Din stackare. Men du, du är inte dålig på barnafödande, det är inget man kan vara bra på. Det bara händer en, och om man har det lätt eller svårt i graviditet och förlossning är bara slump och ingenting man direkt kan påverka. Kräv massa stöd nu och se till att du blir ordentligt omhändertagen, det förtjänar du. Snart är det över!
    Bebis BF 20 december 2013
  • Repan

BF - 6 idag. Min foglossning skär som knivar i bakfogarna och ryggmusklerna har kramp och spasmer för att magen är så tung och står rakt fram. Ligger mest på sidan och försöker att inte bli psyksjuk av att inte kunna göra någonting alls.

Ska försöka städa idag, det blir en alvedon-dag. Undviker det så mycket jag kan så det har väl gått en tre-fyra dagar sedan sist. Har fortfarande inte tagit maxdos på en dag, men idag kan bli den dagen. Måste ibland kunna göra NÅGOT liksom, blir knäpp annars.

Inget mer händer här, tvärtom har förvärkarna minskat och nästan försvunnit helt.

• Plopps80
    Repan skrev 2013-12-14 12:30:54 följande:
    BF - 6 idag. Min foglossning skär som knivar i bakfogarna och ryggmusklerna har kramp och spasmer för att magen är så tung och står rakt fram. Ligger mest på sidan och försöker att inte bli psyksjuk av att inte kunna göra någonting alls. Ska försöka städa idag, det blir en alvedon-dag. Undviker det så mycket jag kan så det har väl gått en tre-fyra dagar sedan sist. Har fortfarande inte tagit maxdos på en dag, men idag kan bli den dagen. Måste ibland kunna göra NÅGOT liksom, blir knäpp annars. Inget mer händer här, tvärtom har förvärkarna minskat och nästan försvunnit helt.

Tog en hel del alvedon, tom Citodon vissa dagar. Typ bara max 5 st under hela graviditeten men varken alvedon eller Citodon passerar ju via moderkakan till barnet så jag ser ingen anledning att lida i onödan. Ta du en alvedon dag med gott samvete.
  • Repan
    Plopps80 skrev 2013-12-14 12:37:16 följande:

Tog en hel del alvedon, tom Citodon vissa dagar. Typ bara max 5 st under hela graviditeten men varken alvedon eller Citodon passerar ju via moderkakan till barnet så jag ser ingen anledning att lida i onödan. Ta du en alvedon dag med gott samvete.
    Ja jag gör det! Jag har citodon på recept men har inte använd än. Läkaren påpekade att barnet kan bli andningsdeprimerad så det ska mer smärta till innan jag tar en, just foglossningssmärtan har blivit bättre sen jag slutade gå ut ur lägenheten (såklart), däremot mår jag sämre psykiskt. Men alvedonen tar ju bort muskelvärken i ryggen i 1-2 timmar och det är heeeelt otroligt skönt. :) 

Störde mig på läkaren för barnmorskan hade ju sagt att det absolut är något man kan ta när man har så ont, men läkaren var verkligen extremt... negativt inställd? Liksom fick en verkligen att känna att det var allvarligt. Fick 10 tabletter utskrivna i början av november som skulle räcka då till BF. Har som sagt inte tagit nån....
  • Cornelia 084

Igårkväll, efter en timme på fl, föddes vår dotter Maya :) vi mår bra, om än trötta och lite mörbultade!

• Emelius
    Cornelia 084 skrev 2013-12-14 13:02:20 följande:
    Igårkväll, efter en timme på fl, föddes vår dotter Maya :) vi mår bra, om än trötta och lite mörbultade!
    Förstod väl att det var på g för dig ;) grattis till lilla Maya
  • Repan

Stort grattis!
  • Tuttiluttan

Grattis till lilla Maya!!
  • MissKaos

Undet sista trimestern bör man undvika opiater om drt går. Särskilt innan fl.

Testat vetevärmare? Litexavslappnande iaf.

Repan skrev 2013-12-14 12:52:17 följande:
    Ja jag gör det! Jag har citodon på recept men har inte använd än. Läkaren påpekade att barnet kan bli andningsdeprimerad så det ska mer smärta till innan jag tar en, just foglossningssmärtan har blivit bättre sen jag slutade gå ut ur lägenheten (såklart), däremot mår jag sämre psykiskt. Men alvedonen tar ju bort muskelvärken i ryggen i 1-2 timmar och det är heeeelt otroligt skönt. :) 

Störde mig på läkaren för barnmorskan hade ju sagt att det absolut är något man kan ta när man har så ont, men läkaren var verkligen extremt... negativt inställd? Liksom fick en verkligen att känna att det var allvarligt. Fick 10 tabletter utskrivna i början av november som skulle räcka då till BF. Har som sagt inte tagit nån....

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
Svar på tråden December bebis 2013