• Anonym (mamma76)

Varför skaffar man barn sent i livet?

Jag fattar inte varför man väljer att vänta tills man är över 30 med att skaffa barn? Jag fick mina två barn när jag var 19 och 21 och de är nu 18 och 16 och livet ligger fortfarande framför mig Cool 

Jag hade en diskussion på arbetet med en kollega som är ett år yngre än mig och hon gjorde tydligt hur omoget och olämpligt det var att skaffa barn innan man var iallfall 30. Hon är en besserwisser som vet allt. Nu håller hennes äktenskap på att krascha pga att hon anser att hennes man inte hjälper till tillräckligt med deras små som är 3 och 1 år och att det är "tur" att hon är så gammal och mogen så hon inser att hon skall ställa mer krav på sin manFörvånad! När jag sa att hon kanske skulle skaffat barnen tidigare så hade hon inte varit så trött som hon är nu så tittar hon bara surt på mig och säger att det inte alls stämmer. Det stör henne också att jag vid ett annat tillfälle sa att bara för att man fött barn betyder det inte att man inte kan återfå sin ursprungskropp, enligt denna kollega så måste man gå upp minst 20 kilo och oftast GÅR det inte att gå ner, just pga att man blivit kvinna när man fött barn, just så sa hon! Jag sa att jag inte har några av de problemen, jag väger 2 kilo mindre än när jag var 19 och att allt handlar om vilka val man väljer. Då blev hon jättesur och anklagade mig för att vara en omogen mamma!

Frågan är varför väljer man att skaffa barn sent i livet när det blir så mycket enklare om man är ung? Jag kan både åka på helgtrippar och semestrar med min man utan barn, något som de flesta som skaffar barn sent får vänta tills de är närmare 50 med att göra. Livet verkar ta slut för vissa som skaffar barn sent, för mig har det bara börjat Solig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-27 12:09
    Ok, ok ok :) Måste erkänna, jag skojade bara. Jag är inte en ung morsa utan en medelålders man som hade lite tråkigt på jobbet igår. Skrev inte ens ett svar till mitt första inlägg och ändå tog det fart så här!
    Hysteriska familjeliv, kan man låta bli att njuta av hur härligt inskränkta folk är?

• Svar på tråden Varför skaffar man barn sent i livet?
  • Anonym

Jag och min man längtade efter barn i 15 år men det slutade bara i MF och MA, när vi ÄNTLIGEN gick graviditeten ut var vår fina pojk dödfödd. Nu har vi en levande flicka i vårt hem. Det var vår anledning till att få " barn sent i livet"........

• Anonym

Nu måste jag bara fälla in en kommentar här.

För mig är mitt liv mina barn och jag...... livet leker med dom! Och inte bara det jag håller mig ung och uppdaterad genom dom

Ps. fick mitt första vid 24 och mitt tredje nu vid 37, förmodligen ett 4:e  vid 39:)

• Anonym

Jag tycker det är ett personligt val! Man får göra som det passar en själv oavsett om man skaffar barn vid 20 eller 45.

Däremot tycker jag att det är väldigt lustigt att en del riktigt unga föräldrar säger att dom ska festa, resa och ha kul när barnen blivit stora. Yeah, right. Vid 40-50 är man rätt passé på de coolaste clubarna och ungdomsresorna Det är INTE samma sak. Jag är själv 40 och ser ungdomlig ut. Men inte fan kan jag göra samma grejer som vid 20. Alla mina jämnåriga sysslar med aktiviteter för medelålders, typ åker på någon trist skidresa till svenska fjällen, smuttar på äckligt vin och pratar om sina barn och sitt radhus.

• Cogito ergo sum

Tja vissa av oss utbildade oss flyttade utomlands och levde livet innan. Plus att man ska hitta rätt person..man skaffar väl inte barn med vem som helst bara för att?

Ts har kanske inte funderat på att du var tidig. 

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-26 13:24:21 följande:
    Jag tycker det är ett personligt val! Man får göra som det passar en själv oavsett om man skaffar barn vid 20 eller 45.

Däremot tycker jag att det är väldigt lustigt att en del riktigt unga föräldrar säger att dom ska festa, resa och ha kul när barnen blivit stora. Yeah, right. Vid 40-50 är man rätt passé på de coolaste clubarna och ungdomsresorna Det är INTE samma sak. Jag är själv 40 och ser ungdomlig ut. Men inte fan kan jag göra samma grejer som vid 20. Alla mina jämnåriga sysslar med aktiviteter för medelålders, typ åker på någon trist skidresa till svenska fjällen, smuttar på äckligt vin och pratar om sina barn och sitt radhus.
    Fast det där är väl också ett tråkigt synsätt. Måste livet bli tråkigt för att man är 40? Man kan väl göra kul grejer ändå, även om det kanske inte är exakt samma grejer som 20-åringarna gör?
  • Anonym (Vid 26)

Slutade med p-piller och hade väl hoppats på bebis inom 1-2 år, ville inte vara så gammal mamma. Blev inte som vi tänkt oss. Blivit mamma nu vid 33 års ålder. Skiter nu i åldern och glädjs åt våran älskling:). Så därför är jag en "gammal" mamma.

• Cogito ergo sum
    Anonym skrev 2013-03-26 13:24:21 följande:

Låter som du behöver byta vänskapskrets istället.
  • jashrinah
    Cogito ergo sum skrev 2013-03-26 13:31:12 följande:
    Tja vissa av oss utbildade oss flyttade utomlands och levde livet innan. Plus att man ska hitta rätt person..man skaffar väl inte barn med vem som helst bara för att?

Ts har kanske inte funderat på att du var tidig. 
    hehe har utbildat mig ,bott utomlands ,festat färdigt och hittat rätt man och jag är bara 21 =D 
  • Anonym (Realisten)

Det bästa vore ett krav på barn innan 27 år! Inte kul att växa upp med gamla föräldrar

• Pimpinellan

Men herregud,är vi där nu igen!? Suck... Ska det vara så svårt att fatta att man: nr.1 måste ha en att försöka få barn med! Alla knullar inte runt med en massa enbart i syfte att bli gravid och få barn och det är inte värst många som åker so ensamstående till danark och gör insemination/IVF heller ,vi är jättemånga som vill vänta tills vi hittat mannen i våra liv,en man som också vill ha barn. Och dräjer det tills efter 30 så gör det ju det,vad ska man göra annars då. Nr 2: det är inte alltid det går som på beställning,10% av alla räknas som infertila och får försöka över två år,de flesta av dem behöver hjälp i form av pergo,insemination,IVF,ÄD,EA eller adoption. Om man börjat i relatvit god tid,men det inte funkar på en massa herrans år förvsinner ju inte barnlängtan för det! Man vill snarare ännu mer ha barn för man har kämpat så himla länge och mycket och gått igenom så mycket. Hört talas om upprepade m.f? Också nåt som drabbar flera.

Jag har sagt det förr,men säger det väl igen: jag har aldrig vare sig irl eller här på F,l träffat på en enda os väntat frivilligt tils det nästan är försent! Det har alltid berott på nån av dessa skäl: träffat mannen sent,paret är infetrila-ibland både ock som för oss- eller man får bara m.f.

Om det kunde bli mer av attityden sköt dig själv och skit i andra vad gäller barnaskaffande skulle vi slippa såna här trista trådar!

Svar på tråden Varför skaffar man barn sent i livet?