• Anonym (mamma76)

Varför skaffar man barn sent i livet?

Jag fattar inte varför man väljer att vänta tills man är över 30 med att skaffa barn? Jag fick mina två barn när jag var 19 och 21 och de är nu 18 och 16 och livet ligger fortfarande framför mig Cool 

Jag hade en diskussion på arbetet med en kollega som är ett år yngre än mig och hon gjorde tydligt hur omoget och olämpligt det var att skaffa barn innan man var iallfall 30. Hon är en besserwisser som vet allt. Nu håller hennes äktenskap på att krascha pga att hon anser att hennes man inte hjälper till tillräckligt med deras små som är 3 och 1 år och att det är "tur" att hon är så gammal och mogen så hon inser att hon skall ställa mer krav på sin manFörvånad! När jag sa att hon kanske skulle skaffat barnen tidigare så hade hon inte varit så trött som hon är nu så tittar hon bara surt på mig och säger att det inte alls stämmer. Det stör henne också att jag vid ett annat tillfälle sa att bara för att man fött barn betyder det inte att man inte kan återfå sin ursprungskropp, enligt denna kollega så måste man gå upp minst 20 kilo och oftast GÅR det inte att gå ner, just pga att man blivit kvinna när man fött barn, just så sa hon! Jag sa att jag inte har några av de problemen, jag väger 2 kilo mindre än när jag var 19 och att allt handlar om vilka val man väljer. Då blev hon jättesur och anklagade mig för att vara en omogen mamma!

Frågan är varför väljer man att skaffa barn sent i livet när det blir så mycket enklare om man är ung? Jag kan både åka på helgtrippar och semestrar med min man utan barn, något som de flesta som skaffar barn sent får vänta tills de är närmare 50 med att göra. Livet verkar ta slut för vissa som skaffar barn sent, för mig har det bara börjat Solig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-27 12:09
    Ok, ok ok :) Måste erkänna, jag skojade bara. Jag är inte en ung morsa utan en medelålders man som hade lite tråkigt på jobbet igår. Skrev inte ens ett svar till mitt första inlägg och ändå tog det fart så här!
    Hysteriska familjeliv, kan man låta bli att njuta av hur härligt inskränkta folk är?

• Svar på tråden Varför skaffar man barn sent i livet?
  • Anonym (Konstig tråd)

Är du 19 år har du precis gått ut gymnasiet. Inte hunnit utbilda dig, knappast hunnit få ett bra fast jobb. Många kanske känner att de vill ha råd med ungen också och inte bara skaffa den för att hinna ha kul sen. Jag vill ha barn tidigt men jag vill kunna köpa vad jag vill till barnet, ha råd att ge det ett eget rum, ha råd att resa osv. Då väntar jag hellre tills jag är färdig med skolan och har ett fast jobb med säker ekonomi. Är det så himla konstigt??

• sextiotalist
    Anonym (Realisten) skrev 2013-03-26 13:37:53 följande:
    Det bästa vore ett krav på barn innan 27 år! Inte kul att växa upp med gamla föräldrar
    Med tanke på att medelåldern för första barnet är 29 år så är det nog att de flesta växer upp, med vad du kallar, gamla föräldrar.

Sedan undrar jag vad du menar med gamla föräldrar, tja, vi är en släkt med sk gamla föräldrar, uppenbarligen har det inte gett större men än att min generation (mina kusiner etc) också valde att skaffa barn efter 30 och ingen av sysslingarn (de äldsta närmar sig väl 30 nu) har skaffat barn ännu
  • Pimpinellan

Ber om ursäkt för alla stavfel,blir så himla upprörd över att jag och många andra ovanpå den ofrivilliga barnlösheten också ska måsta försvara varför vi "skaffar" barn sent. Är det ditt problem kanske ts? Vad vet du om vårt liv?

• Anonym
    Det bästa vore ett krav på barn innan 27 år! Inte kul att växa upp med gamla föräldrar
    Min mamma var 37, min pappa 48. Jag har haft en jättebra uppväxt, så vad menar du?
  • Madeleine de Scudéry

Men du ts, 25-30 är inte speciellt gammalt att få barn.

• Cogito ergo sum
    jashrinah skrev 2013-03-26 13:37:22 följande:
    hehe har utbildat mig ,bott utomlands ,festat färdigt och hittat rätt man och jag är bara 21 =D 
    Bodde du ensam och pluggade eller med familj? De flesta collage är man inte färdig med vid 21.
  • Cogito ergo sum
    jashrinah skrev 2013-03-26 13:37:22 följande:
    hehe har utbildat mig ,bott utomlands ,festat färdigt och hittat rätt man och jag är bara 21 =D 
    De flesta collage är man inte färdig med vid 21..
  • Cogito ergo sum
    Inte kul att ha en ung omogen heller. De finns de med.
  • Madam

I mitt fall handlar om att jag träffade rätt kärlek "sent" i livet..var 29. De killar jag haft innan har inte varit pappamaterial helt enkelt. Pluggade i fem år efter gymnasiet dessutom så det bidrar ju också.
    Jag har helt enkelt både haft otur samt att jag valt att vänta tills rätt person dök upp och ser till att ha rätt ekonomisk förutsättningar till att skaffa barn. Det hade inte jag mellan 20-29 årsålder. 

Svar på tråden Varför skaffar man barn sent i livet?