• Anonym (...)

Ni med "bara" ett barn...Ångrar ni att ni inte gjorde syskon? Ensambarn,hur hade ni det??

Hade en jättebra graviditet,höll i gång i stallet enda fram tills 6 timmar innan vi åkte in till förlossningen,ridningen slutade jag dock med samma sekund jag plussade,men jag körde hästen ganska mycket,och alla stallsysslor osv fixade jag själv utan problem. Förlossningen gick kanonbra,och det är det häftigaste jag gjort,och skulle gärna göra om den igen.

Bebisen var helt underbar från början,h*n har aldrig riktigt grinat och grinat,utan dom gånger h*n blivit ledset så har det varit någon minut bara,h*n har ALDRIG varit otröstlig! Ingen kolik,och har ätit 2-4 ggr på nätterna,sen somnat om direkt. Ett riktigt skolboksexemplar om man säger så.

Endå känner jag att jag inte vill ha fler barn,sambon skulle kunna tänka sig en till,men jag känner att det räcker. MEN,jag får sånt fruktandsvärt dåligt samvete att h*n inte ska få ett syskon! Jag har själv en bror som jag älskar så otroligt mycket,och han var ju min bästa vän när vi var små,sambo har flera syskon,och dom finns där för varandra och ställer alltid upp.

Jag är rädd att våran ska känna sig ensam,speciellt den dagen vi går bort... Även rädd för att h*n ska få en tråkig uppväxt,att h*n alltid kommer sakna något...

Många säger även att vi kommer få det så mycket jobbigare med bara ett barn,om man har två så kan dom underhålla varandra,dom blir inte lika bortskämda,dom har alltid varandra osv..

Såå,jag vill ju så klart göra allt för mitt älskade barn,så jag har funderat på det här ett bra tag nu,hur man ska göra? För jag känner inget behov över huvud taget  för min del  att skaffa en till,inte sambon heller,men han kan nog tänka sig det mer än vad jag kan,men för vårat barn skull så känner jag att klart att h*n ska få ett syskon!

Hur har ni med bara ett barn resonerat? Har ni ångrat er? Har erat barn saknat något?

Och ni som varit/är ensambarn,har ni saknat något?

• Svar på tråden Ni med "bara" ett barn...Ångrar ni att ni inte gjorde syskon? Ensambarn,hur hade ni det??
  • Anonym (Endabarn)
    Anonym (inga fler) skrev 2013-03-30 20:06:48 följande:
    Jag har ett barn och vi är överens om att inte skaffa fler. Jag känner igen det dåliga samvetet som du nämner och jag själv står mina syskon otroligt nära. Men, det finns ju inget som säger att våra barn får en bra syskonrelation heller.
    Jag får ofta kommentarer om hur själviska vi är som inte vill skaffa syskon till vår son och att det alltid kommer att saknas något i hans liv, men jag försöker ignorera deras pikar. Jag menar, är det inte bättre att vi låter bli att skaffa barn mot vår vilja, och lägger 100% på det fina barn vi har? Vi vill inte skaffa barn för hans skull, det ska ju vara för att VI VILL ha ett till i så fall! Han kommer inte sakna något han aldrig haft.

Det är väl klart att man kan sakna något man aldrig haft! Jag har ALLTID saknat syskon! Tror du att människor som aldrig haft en partner aldrig har saknat det? Att barnlösa inte saknar något???
  • Anonym (Endabarn)

För övrigt påverkar det ju även nästa generation. Mina barn har ju inga morbröder eller mostrar, och det kan inte bli några kusiner. Som tur är har de fastrar (men inga farbröder), men de kommer av olika skäl inte att få fler kusiner än den ende som de redan har, och som är svårt handikappad. Det saknas en massa människor som normalt borde ha ingått i deras nätverk. Deras skyddsnät.

• helene 355
    L1inda skrev 2013-03-31 18:31:27 följande:
    shit det skulle kunna varit jag som skrivit ts, våran dotter har varit ett riktigt drömbarn hon är 2 år nu jag vill ha en till och maken med jag tror inte att jag kommer orka gillar att ha kvällarna för oss själva och kunna lämna henne hos mor/farföräldrar ibland utan problem, det är mycket lättare att ta sig ut med ett barn osv.. för oss handlar det mycket om ekonomi, vi vet att det blir svårare med 2 barn, jag gillar att köpa fina saker till dottern, hemmet osv.. MEN kan inte komma undan skuldkänslorna, men försöker tänka att jag inte kan skaffa ett till barn bara för att min dotter ska få en lekkompis liksom.
    tänker lika dant men då var graviditet jobbig. han är hur fin som helst, gillar ej sömn men förutom de helt underbar, inget onödigt skrik, kolik, äter bra, nu 1 och sköter sig själv relativt bra, nu sover han ändå okey så de är inte mycket man kan klaga på. Lätt att dra med om man ska någonstans. men som du säger ibland mår jag dåligt över att han ej får syskon, jag och min syster är nära varandra och har haft tur som haft varandra, men då bodde vi utan andra barn i närheten, de kommer ej vår son så han kommer ha vänner.
  • Anonym ("Ensam")

Ha inte skuldkänslor :) Jag är ensambarn och har haft en fantastisk uppväxt och har aldrig saknat något. Är jätte nära min familj och vi har det jättekul tillsammans. Och var inte rädd över hur barnet kommer ha det när ni går bort, det är ju jobbigt oavsett. Då är förhoppningsvis barnet vuxet med en egen familj och kan söka tröst där :)

• Anonym (Endabarn)
    Anonym skrev 2013-03-31 07:24:24 följande:
    Jag är ensambarn och saknar syskon.. Jag väljer själv att skaffa fler barn, väntar nu andra. Jag kan känna mig aå ensam ibland. Ser hur min mamma har en nära relation med sin syster och jag har i gen möjlighet att ha en sån relation.. Det är en sorg för mig

Jo, precis. Och tänk om ens enda barn inte skulle få någon egen familj. Då har han eller hon inte en enda anhörig när föräldrarna är borta! Bara mer eller mindre osäkra vänskapsförhållanden, samt betald personal i olika skepnader - som också har sina egna familjer som kommer först.
  • Anonym

jag är ensambarn och jag är varken bortskämd eller inte kunnat roa mig själv :)
    dock har jag tack vare att jag inte har syskon fått mycket upplevelser (förmåner) som jag kanske inte skulle fått uppleva annars som resor, störst sovrummet... 

bara för att man har syskon får man inte en kanonrelation och är bästa vänner för livet...!
    den största nackdelen när man skulle "klippa bandet" och testa sina vingar, mina föräldrar hängde inte med på att jag blivit stor och tyckte nog det var jobbigt, som jag upplevde det. DÅ önskade jag att jag hade haft ett yngre syskon ;)

• beadlover

Jag är ett ensambarn och Ja jag saknade ha ett syskon, har själv 3 pojkar och de har roligt tillsammans även om det blir mycket bråk också

• beadlover
    vesslan12 skrev 2013-03-30 20:14:56 följande:
    bara för att man är ensambarn blir man inte bortskämd.. Det var väl lite stereotypt
    verkligen inte, jag var i alla fall inte det
  • rödnos

Jag är endabarn och har haft en helt grymt bra uppväxt mycket tack vare just det. Fler möjligheter etc.
    Just nybliven 2 barnsmamma nu och gått in i väggen...

Svar på tråden Ni med "bara" ett barn...Ångrar ni att ni inte gjorde syskon? Ensambarn,hur hade ni det??