• Anonym (Bonusmamman)

Pappans orätt till sin dotter!

Behöver råd i en vårdnadstvist. 

Jag lever med min sambo samt mina två barn sedan ett tidigare förhållande, min sambo har även han en dotter sedan tidigare (mamman var gravid när han och jag träffades, så dottern är nu 2 månader +)

Dom har varit till familjerätten och skrivit papper om faderskap, då fixade mamman barnvakt till dottern. Dom har även varit på ett sammarbetssamtal, inte heller då var dottern med. 

Saken är den att mamman hindrar min sambo från att umgås själv med dottern, han får hela tiden åka hem till henne för att umgås med sin dotter, 2 timmar i veckan på hennes villkor.
    Hon säger att dottern är för liten för att lämnas bort, men att lämna bort henne när dom skulle till familjerätten var helt okej enligt mamman. 

Under sammarbetssamtalet förklarade min sambo på att han hellre ville att mamman skulle komma med dottern, eller att dom kunde träffas på andra platser än hemma hos henne. (mamman bor tillsammans med hennes mamma, dvs barnets mormor, vilket inte alls funkar bra med min sambo då det är mycket gap och skrik från mormor' s sida när min sambo är där)
    Familjerätten hade då sagt åt min sambo att han är egoistisk, att dottern bara har behov utav en förälder, och att han kan börja träffa henne när hon är 2-3 år!

Hur ska man kunna knyta ett band till ett barn som är 2-3år?
    Det har aldrig varit prat om växelvis boende, utan enbart umgängesrätten.

Och enligt kärringen på familjerätten har han inte rätt till något umgänge sålänge dottern är så liten, utan att han helt enkelt för vänta. Och att allt ska vara på mammans villkor då hon automatiskt fick ensam vårdnad vid födseln, och vägrar skriva papper om gemensam.

Det är aldrig någon som har hindrat henne från att komma hit med dottern, men situationen är ohållbar för mig och sambon och även de stora barnen eftersom ingen av oss vet hur framtiden kommer att se ut, varken jag eller barnen har träffat dottern.

Någon som har erfarenheter som kan ge mig tips på hur vi löser situationen?

• Svar på tråden Pappans orätt till sin dotter!
  • Anonym (Bonusmamman)

Han har heller inte fått ta ut sina pappadagar som han har rätt till vid barnets födsel.
    När han diskuterade ledigheten med mamman och försökte planera för att kunna umgås med sin dotter fick han till svar :
    - Varför skulle du vara pappaledig, du kan inte göra något med dom dagarna i alla fall.  
    Han fick heller inte hennes sista i personnumret för att kunna planera en pappaledighet genom försäkringskassan.  

• Vinterankan

Låter mycket märkligt. Borde väl vara bäst om han fick träffa henne korta stunder flera gånger i veckan så att barnet vänjer sig. Sedan så märker man ju när ett barn är trygg med en person och då kan han få kortare stunder själv med henne. Har ingen erfarenhet från separerade föräldrar utan tänker mest på hur jag och min mamma har gjort för att sonen ska vänja sig vid henne. Träffades ca 2 gånger i veckan där hon höll honom så mycket som möjligt. Sedan kom en dag där han började sträcka händerna efter henne när han såg henne och då kändes det tryggt att lämna ensaken liten stund.

• rockaroll

Hon känner sig väl inte trygg med att lämna ifrån sig barnet. Hon ammar säkert, och dessutom är mamman den enda som kan barnets signaler. Inget konstigt med att han inte får ta henne själv förrän barnet är större. Sen att hon inte är samarbetsvillig nog att följa med är en annan sak. Hon är förmodligen obekväm med er i "familjen", då det var tänkt att de tre skulle bli en familj. Inte så svårt att förstå?

• Anonym
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2013-04-04 10:11:13 följande:
    Han har heller inte fått ta ut sina pappadagar som han har rätt till vid barnets födsel. När han diskuterade ledigheten med mamman och försökte planera för att kunna umgås med sin dotter fick han till svar : - Varför skulle du vara pappaledig, du kan inte göra något med dom dagarna i alla fall.  Han fick heller inte hennes sista i personnumret för att kunna planera en pappaledighet genom försäkringskassan.  

De tio pappadagarna är inte heliga för just pappan, det är väl bara om man är gift som faderskapet fastställs så pass tidigt. Annars kan vem som helst som avlastar mamman i början ta ut dessa dagar. Angående övrig pappaledighet så har han inga dagar alls om de inte har gemensam vårdnad om barnet. När faderskapet fastställdes - skrev de på om gemensam vårdnad då? Annars är mitt tips att han stämmer mamman på gemensam vårdnad fort som fasen, och hoppas att hon inte hunnit använda upp alla dagarna innan processen är klar... Om han vill vara pappaledig med sitt barn. När han är registrerad som pappa till sitt barn så lär han kunna se om han har föräldradagar att ta ut genom att logga in på sin sida, och han kan även se barnets personnummer där.
  • h8him
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2013-04-04 10:11:13 följande:
    Han har heller inte fått ta ut sina pappadagar som han har rätt till vid barnets födsel.
    När han diskuterade ledigheten med mamman och försökte planera för att kunna umgås med sin dotter fick han till svar :
    - Varför skulle du vara pappaledig, du kan inte göra något med dom dagarna i alla fall.  
    Han fick heller inte hennes sista i personnumret för att kunna planera en pappaledighet genom försäkringskassan.  
    Fick inte personnumret? Han kan väl ringa skatteverket och fråga? Allt han behöver är att lyfta luren och fråga dem vilket personnummer hans barn har.
  • SupersurasunkSara
    Vinterankan skrev 2013-04-04 10:11:18 följande:
    Låter mycket märkligt. Borde väl vara bäst om han fick träffa henne korta stunder flera gånger i veckan så att barnet vänjer sig. Sedan så märker man ju när ett barn är trygg med en person och då kan han få kortare stunder själv med henne. Har ingen erfarenhet från separerade föräldrar utan tänker mest på hur jag och min mamma har gjort för att sonen ska vänja sig vid henne. Träffades ca 2 gånger i veckan där hon höll honom så mycket som möjligt. Sedan kom en dag där han började sträcka händerna efter henne när han såg henne och då kändes det tryggt att lämna ensaken liten stund.
    Ett mycket bra förfarande, helt på barnets villkor.

Tycker både pappan och mamman gör lite fel här.

Pappan måste inse att det måste ske på barnets villkor, men en gång i veckan är väldigt lite. Om dessutom mormordern står och gapar är det vad den lilla har i tankarna när pappa kommer, gap och skrik = obehag. Inte bra.

De sista siffrorna kan han ta reda på via skattemyndigheten, det är offentliga uppgifter.
    Dock, mamman har rätt, han kan inte vara pappaledig MED barnet om han inte sitter hemma hos mamman, är man inte MED barnet kan man inte vara pappaledig.

Varannan, var tredje dag någon timme varje gång låter som ett bättre upplägg, en promenad själv kan han väl få ta tycker jag, men inte ta med sig barnet och visa upp, inte än, jag tror inte barnet rä tillräckligt tryggt med honom för det ännu men är han hos barnet ofta så tar det itne lång tid innan hon är det.

Mamman verkar inte vilja ha pappan i sitt och barnets liv så pappan bör ta kontakt med advokat för att få veta sina rättigheter. Han kan också skriva i pappaforumet här, här finns mycket kunskap.      
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym skrev 2013-04-04 10:16:30 följande:

De tio pappadagarna är inte heliga för just pappan, det är väl bara om man är gift som faderskapet fastställs så pass tidigt. Annars kan vem som helst som avlastar mamman i början ta ut dessa dagar. Angående övrig pappaledighet så har han inga dagar alls om de inte har gemensam vårdnad om barnet. När faderskapet fastställdes - skrev de på om gemensam vårdnad då? Annars är mitt tips att han stämmer mamman på gemensam vårdnad fort som fasen, och hoppas att hon inte hunnit använda upp alla dagarna innan processen är klar... Om han vill vara pappaledig med sitt barn. När han är registrerad som pappa till sitt barn så lär han kunna se om han har föräldradagar att ta ut genom att logga in på sin sida, och han kan även se barnets personnummer där.

Nej, när dom skulle skriva vårdnaden så hade familjerätten (efter hennes ord) förklarat för honom att vårdnaden inte har någonting med umgänge att göra (vilket stämmer) och att hon automatiskt får ensam vårdnad eftersom han inte bor tillsammans med henne.
    Då han inte har barn sedan tidigare så förstår jag hur svårt det kan vara att sitta där och bli hela överkörd, men kärringen på FR gjorde i alla fall klart för honom att det inte finns något annat allternativ än ensam vårdnad för mamman eftersom han även inte kan ha barnet varannan vecka nu när hon ammar.
    Så han skrev aldrig på någonting. Utan har enbart fått mammans rättigheter uppkörda i ansiktet medans han inte har någonting alls med barnet att göra tydligen.

• Anonym (Bonusmamman)
    h8him skrev 2013-04-04 10:17:35 följande:
    Fick inte personnumret? Han kan väl ringa skatteverket och fråga? Allt han behöver är att lyfta luren och fråga dem vilket personnummer hans barn har.

Barnet hade då inte fått något personnnummer eftersom dottern bara var nån vecka när det  här diskuterades första gången
  • Hannah76

Det är för mig en stor skillnad på att barnets lämnas med mormor som det bor med än att lämnas till pappan som det inte känner alls.. Det är en näst intill nyfödd bebis vi pratatar om..

• SupersurasunkSara
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2013-04-04 10:24:28 följande:

Nej, när dom skulle skriva vårdnaden så hade familjerätten (efter hennes ord) förklarat för honom att vårdnaden inte har någonting med umgänge att göra (vilket stämmer) och att hon automatiskt får ensam vårdnad eftersom han inte bor tillsammans med henne.
    Då han inte har barn sedan tidigare så förstår jag hur svårt det kan vara att sitta där och bli hela överkörd, men kärringen på FR gjorde i alla fall klart för honom att det inte finns något annat allternativ än ensam vårdnad för mamman eftersom han även inte kan ha barnet varannan vecka nu när hon ammar.
    Så han skrev aldrig på någonting. Utan har enbart fått mammans rättigheter uppkörda i ansiktet medans han inte har någonting alls med barnet att göra tydligen.

Han har inget med barnets rättigheter att göra innan han har gemensam vårdnad. Gemensam vårdnad blir det automatiskt om man är gift, annars går det alltid till mamman om inte mamman väljer att skriva på för gemensam. Umgänget har INGENTING med vårdnad att göra, umgängesrätten har han alltid så länge faderskapet rä fastställt.

Därför bör han, om han vill ha gemensam, stämma snarast samt försöka få till ett skriftligt umgängesavtal som innebär täta kontakter som sakta utökas så att han sen kan ta med barnet själv en stund och då så småningom kan ta med barnet till er och till sin övriga släkt.   

Svar på tråden Pappans orätt till sin dotter!